عنوان الإطروحه
مستوى اليقظة الذهنية وعلاقتها بتطوير الذات لدى مديري المدارس في لواء الشونة الجنوبية
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-06-23
اسم الطالب
هبه محمد عمرو البوشي
المشرف
احسان غديفان علي السريع
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمود حامد حسين المقدادي
خالد علي السرحان
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى مستوى اليقظة الذهنية وعلاقته بتطوير الذات لدى مديري المدارس في لواء الشونة الجنوبية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، تكونت عينة الدراسة من (48) مدير ومديرة، ولجمع البيانات استخدمت اداتان: الأولى لقياس مستوى اليقظة الذهنية لدى مديري المدارس في لواء الشونة الجنوبية تكونت من أربعة مجالات: التمييز اليقظ، الانفتاح، التوجيه، الوعي بوجهات النظر، والثاني لقياس مستوى تطوير الذات لدى مديري المدارس في لواء الشونة الجنوبية، وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى اليقظة الذهنية لدى مديري المدارس في لواء الشونة الجنوبية كان مرتفعاً من وجهة نظر مديري المدارس إذ بلغ المتوسط الحسابي لليقظة الذهنية(3.70) بانحراف معياري (37.). كما أن مستوى تطوير الذات لدى مديري المدارس في لواء الشونة الجنوبية كان مرتفعاً من وجهة نظر المدراء إذ بلغ المتوسط الحسابي لتطوير الذات(4.16) بانحراف معياري(.46). كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (? = 0.05) في مستوى اليقظة الذهنية لدى مديري المدارس في لواء الشونة الجنوبية تعزى للجنس وعدم وجود فروق ذات دلالة في مستوى تطوير الذات لدى مديري المدارس في لواء الشونة الجنوبية تعزى للجنس. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (? = 0.05) تعزى لسنوات الخبرة في جميع مجالات اليقظة الذهنية باستثناء مجالي التمييز اليقظ، والانفتاح حيث جاءت الفروق لصالح (10 سنوات فأكثر)، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية (? = 0.05) في مستوى تطوير الذات تعزى لسنوات الخبرة وجاءت الفروق لصالح (10 سنوات فأكثر). كما أظهرت النتائج وجود علاقة ايجابية بين كل من الانفتاح، والوعي بوجهات النظر، واليقظة الذهنية ككل وبين تطوير الذات، ووجود علاقة سلبية بين التوجيه وبين تطوير الذات لدى مديري المدارس في لواء الشونة الجنوبية.
الملخص بالانجليزي
The purpose of the study is to investigate the level of mental alertness and its relationship to self-development among school principals in south Alshounah district. To achieve the aims of the study the descriptive correlational approach was used; as the sample consisted of (48) male and female principals. To collect data the researcher used to tools; the first to measure the level of mental alertness among principals within four domains: alertness excellence, openness, guidance and awareness of opinions. The second tool to measure self-development among school principals. The findings of the study showed that the level of mental alertness among school principals in south Alshounah district is in a high level as perceived by them with a mean of (3.70) and standard deviation of (0.37). Further, level of self-development among school principals in south Alshounah district is in a high level as perceived by them with a mean of (4.16) and standard deviation of (0.46). Moreover, there were no significant statistical differences at the level of (? =0.05) in level of mental alertness among school principals in south Alshounah district attributed to gender. There were no significant statistical differences at the level of (? =0.05) in level of self-development among school principals in south Alshounah district attributed to gender. The findings showed that there were no significant statistical differences at the level of (? =0.05) in level of mental alertness among school principals in south Alshounah district attributed to years of experience in all domains except for alertness excellence and openness domains as the differences were in favor of ( 10 years and more experience). There were no significant statistical differences at the level of (? =0.05) in level of self-development among school principals in south Alshounah district attributed to years of experience in favor of ( 10 years and more experience). There were positive relationship between openness and awareness of opinions and mental alertness as a whole form one side and self-development from the other side, as well as a negative relationship between guidance and self- development among school principals in south Alshounah district
رقم ISN
6204
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN