عنوان الإطروحه
A Meta Analysis of the Studies on the Effectiveness of Using Smart Phones Strategies on Developing Students' English Language
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-06-23
اسم الطالب
فؤاد عياد حماد الصوفي
المشرف
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
احمد موسى علي بطاينة
فواز عبد الحق الزبون
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الاتجاهات العامة والوصف وتركيز البحوث حول فعالية استخدام استراتيجيات الهواتف الذكية في تدريس اللغة الإنجليزية. أي أنها تحققت من التصميم , والمهارات والمجالات , وسنة النشر, وفعالية الهواتف الذكية, والمشاركين, وطول النص, نوع المنشور ، الاستراتيجيات المستخدمة , الادوات المستخدمة في الدراسه , و اداة الدراسه . استخدمت الدراسة تصميم بحث التحليل البعدي في جمع البيانات وتحليلها. تم استشارة عينة الدراسة المتكونة من 75 مقال في مجلة ، وعروض مؤتمرات ، وأطروحات الدراسات العليا والأطروحات المنشورة بين عامي 2000 و 2018. كانت أداة الدراسة قائمة فحص التحليل البعدي. تم استخدام اختبار التكرر والنسبة المئوية لإيجاد ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين تكرارات الخصائص المختلفة. أظهرت النتائج ان التصميم التجريبي للدراسات حول استراتيجيات الهواتف الذكيه حصل على أعلى معدل.بالإضافة إلى ذلك ، كان أكبر عدد تكرارات بخصوص المهارات في الدراسات حول استراتيجيات الهواتف الذكية لصالح مهارة الاستماع. ومع ذلك ، فإن أعلى نسبة تكرار بخصوص سنة الدراسة كان في عام 2018 . فيما يتعلق بفعالية الخرائط الذهنية في الدراسات، فإن الخرائط الذهنية اظهرت أكثر فعالية من طرائق التدريس الأخرى حصلت على أعلى تكرار. وخاصية 15 مشاركا وأكثر من ذلك ضمن اعداد المشاركين تلقت أعلى نسبة تكرار في العينة التي تم تحليلها. كما ان طول النص من 1 إلى 15 صفحة (1-2800 كلمة) حصل أعلى تكرار في الدراسات حول استراتيجيات الهواتف الذكية. استخدام الهواتف الذكية (العادية) حصل على أعلى معدل تكرار. وقد بين التحليل ان فئة المتعلمينEFLوالمدرسة ، فيما يتعلق بأداة الدراسة ، حصل الاختبار على أعلى تكرارات في دراسات الهواتف الذكية. وفقًا للاستراتيجيات المستخدمة في دراسات الهواتف الذكية . بالاضافة فان نوع المنشور كان لصالح مقالات صحفية. وأخيرًا ، تم تقديم عدد من التوصيات ذات الصلة إلى مدرسي اللغة الإنجليزية والمشرفين والباحثين.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the general trends, description and focus of research about the effectiveness of using smart phones strategies in English language teaching and learning. That is, it investigated the design of the study, the skills and areas that the study deals with, year of publication, effectiveness of smart phones, participants, length of text , strategies used , instruments of the study ,and type of publication in studies about the effectiveness of smart phones method. The study used a meta analysis research design in data collection and analysis. The sample of the study consisted of 75 journal articles, conference proceedings, and graduate theses and dissertations published between 2000-2018. The instrument of the study was a meta analysis checklist. The descriptive statistics including frequencies and percentages were used to find if there were differences between the different features. The results revealed that the experimental design of studies about smart phones strategies got the highest frequencies. In addition, the highest frequency for skills and areas in studies about smart phones strategies was for listening. However, the highest frequency for year of publication was for 2018. Concerning the effectiveness of smart phones feature smart phone is more effective than other methods obtained the highest frequency. The participant type and level features (EFL learners, school, and 15 participants and more) received the highest frequencies in the analyzed sample. The length of test 1 to 15 pages (1-2800 words) category got the highest frequency in the studies about smart phones strategies. According to strategies used in the studies, the feature smart phones (regular) method got the highest frequency. Concerning instrument of the study, test got the highest frequency in the studies. Moreover, there were differences between frequency of smart phones studies due to type of publication in favor of journal articles. Finally, a number of related recommendations were presented to the teachers of English, supervisors, curricula designers, and researchers
رقم ISN
6200
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN