عنوان الإطروحه |
A Meta Analysis of the Studies on the Effectiveness of Using Games strategies In English language Teaching
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2020-06-23 |
اسم الطالب |
عماد عياد حماد الصوفي
|
المشرف |
علي فرحان منيفي ابو صعيليك |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
احمد موسى علي بطاينة |
فواز عبد الحق الزبون |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية |
الملخص بالعربية |
تهدف هذه الدراسه الى التعرف على الاتجاهات العامه والوصف وتركيز البحوث حول فعاليه استخدام استراتيجيات الالعاب في تعلم وتعليم اللغه الانجليزية . وهذا يعنيان الرساله تحققت من الاستراتيجيات المستخدمه , واداه الدراسه, وسنه النشر, ونوع المنشور, والمشاركين, وتصميم الدراسه, والمهارات والمجالات, وطول النص, وفعاليه اسخدام الالعاب. استخدمت الدراسة تصميم بحث التحليل البعدي في جمع البيانات وتحليلها. تم اسشارة عينه الدراسة المتكونة من 70 مقالة في مجلة, وعروض مؤتمرات , وأطروحات الدراسات العليا والاطروحات المنشورة بين عامي 2000 و 2018. كانت أداه الدراسه قائمه فحص التحليل البعدي. تم استخدم اختبار التكرار والنسبه المؤية لايجاد ما اذا كانت هناك فروق ذات دلاله احصائيه بين تكرارات الخصائص المختلفة.
أظهرت النتائج ان التصميم التجريبي للدراسات حول استراتيجيات الالعاب حصل على اعلى معدل. بالاظافة الى ذلك , حصل اعلى تكرار في الدراسات حول استراتيجيات الالعاب. ومع ذلك, فان اعلى نسبه تكرار بخصوص سنه الدراسه كان في عام 2016. نوع المنشور كان لصالح الندوات والمؤتمرات. وخاصيه 16 مشترك واكثر من ذلك ضمن اعداد المشاركين تلقت اعلى نسبه تكرار في العينة التي تم تحليلها. التصميم التجريبي للدراسات حول استراتيجيات الالعاب حصل اعلى معدل . ايظا فان اكبر عدد تكرارت بخصوص المهارات والدراسات حول استرايجيات الالعاب لصالح مهارات القراه. كما ان طول النص من 11-20 صفحة ( 2,645-4,729 ) كلمة حصل اعلى تكرار في استراتيجيات الالعاب. اخيرا تم تقديم عدد من التوصيات ذات الصلة الى الباحثين , مصممين الناهج , مشرفين ومدرسين اللغه الانجليزية.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed to identify the general trends, description and focus of research about the effectiveness of using games strategy in English language teaching and learning. That is, it investigated the strategies used, instrument, year of publication, publication type, participant, design of the study, skills and areas analyzed in the study, and length of text in studies about the effectiveness of games method. The study used a meta analysis research design in data collection and analysis. The sample of the study consisted of 70 journal articles, conference proceedings, and graduate theses and dissertations published between 2000-2018. The instrument of the study was a meta analysis checklist. The descriptive statistics including frequencies and percentage were used to find if there were differences between the different features.
Finding revealed that strategies used in this study and, the feature games (regular) method had the highest frequency. Moreover, test instrument had the highest frequency in the sample studies analyzed. However, the year 2016 obtained the highest frequency for the year of the study. The type of publication got the next highest frequency in favor of conference proceeding. This was followed by the participant type and level features (EFL learners, school, and 16 participants and more) in the study sample. The experimental design of studies about games strategies the received a high frequency. There was also frequency for skills and areas in studies about games strategies in favor of reading. The feature games are more effective than other method and the text length of 11 to 20 pages (2,645-4,729 words) category had the highest frequency. It has got the highest frequencies in the studies about games strategies. Finally, a number of related recommendations were introduced to the researchers, curricula designers, supervisors and the teachers of English
|
رقم ISN |
6199 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|