عنوان الإطروحه
التحديات التي تواجه مديري المدارس الأساسية في قصبة إربد في دمج ذوي الإعاقة في المدارس الحكومية وحلول مقترحة لمواجهتها
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-12-23
اسم الطالب
خولة أحمد مصطفى الوديان
المشرف
محمود حامد حسين المقدادي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
صالح سويلم الشرفات
احمد محمد احمد بدح
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدّراسة التّعرف إلى التّحديات التي تواجه مديري المدارس الأساسيّة في قصبة إربد في دمج ذوي الإعاقة في المدارس الحكوميّة، وإيجاد حلول مقترحة لمواجهتها من وجهة نظرهم. ولتحقيق أهداف الدّراسة تمّ تطوير استبانة تكونت من (35) فقرة موزعة على أربعة مجالات هي: مجال التّسهيلات البيئية، ومجال التّحديات الاجتماعيّة، ومجال التّحديات النّفسيّة، ومجال التّحديات الأوليّة، وتمّ التأكد من صدقها و ثباتها. وتكونت عينة الدّراسة من(119) مديرًا ومديرة من مديري المدارس الأساسيّة التابعة لمديرية قصبة إربد في الفصل الدّراسي الأول لعام 2019/ 2020 م. واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي لمناسبته لطبيعة الدّراسة. وتوصلت الدّراسة إلىأنّ درجة وجود التّحديات ضمن المجالات الأربعةوالتي تواجه مديري المدارس الأساسيّة في قصبة إربد في دمج ذوي الإعاقة في المدارس الحكوميّة جاءت بدرجة موافقة مرتفعة، حيث كان أعلاها مجال (التسهيلات البيئية) بمتوسط حسابي (3.98) وبانحراف معياري ( 0.53)، ثم يليها المتوسط الحسابي (3.92) لمجال (التّحديات الأوليّة) وبانحراف معياري (0.63)، ثم يليها المتوسط الحسابي (3.870) لمجال ( التّحديات الاجتماعيّة ) وبانحراف معياري (0.64) وبلغ أدناها لمجال (التّحديات النّفسيّة) بمتوسط حسابي (3.78)وبانحراف معياري (0.67)، وبلغ المتوسط الحسابي للمجالات ككل (3.906) وبانحراف معياري (0.50) وبدرجة موافقة مرتفعة. وتوصلت الدّراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05??) بين المتوسطات الحسابيّة لاستجابات أفراد العينة على مجالات التّحديات التي تواجه مديري المدارس والمجالات ككل تبعاً لمتغيري (الجنس، والخبرة)، بينما دلت النتائج على وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05??) بين المتوسطات الحسابيّة لاستجابات أفراد العينة على مجالات التّحديات تبعًا لمتغير المؤهل العلمي، وكانت هذه الفروق لصالح مؤهل (دبلوم عالي)، وتوصلت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05??) بين المتوسطات الحسابيّة لاستجابات أفراد العينة على مجال التسهيلات البيئية تبعًا لمتغير نوع المدرسة وكانت هذه الفروق لصالح نوع المدرسة (حكومية). و في ضوء نتائج الدّراسة أوصت الباحثة بعدد من التّوصيات، أهمها: - توفير الإمكانات البيئية والماديّة في المدارس الحكوميّة اللازمة لدمج الأطفال ذوي الإعاقة. - تدريب المعلمين وتأهليهم للتكيف مع الطّلبة ذوي الإعاقة في مدارسهم. - عقد ورشات تدريبيّة وتعريفية لمديري المدارس لجعلهم قادرين على التّعامل مع الطّلبة ذوي الإعاقة بشكل جيد. - إجراء المزيد من الدّراسات والأبحاث التي تتعلق بالتّحديات التي تواجه عملية دمج الأطفال ذوي الإعاقة والحلول المقترحة لمواجهة تلك التّحديات في مراحل مختلفة.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the challenges facing basic public school principals at Irbid District Directorate of Education in inclusion students with disabilities in normal schools and propose dsolutions to encounter them from the point of view of the school principals themselves. To achieve the goals of the study, the descriptive approach was applied and a questionnaire was prepared .The questionnaire consisted of (35) items distributed into four dimensions: the environmental facilities, the social challenges, the psychological challenges, and the academic challenges. After its validity and reliability were confirmed, the questionnaire was conducted on the study sample which consisted of (119) principals during the first semester of the academic year 2019/2020. The results of the study showed that the four dimensions of the challenges facing basic public school principals at Irbid District Directorate of Education in inclusion students with disabilities in normal schools were at a high degree. The four dimensions came the following descending order :the of environmental facilities with a mean of (3. 98) and a standard deviation of (0.53), the academic challenges with a mean of (3. 92) and a standard deviation of (0.63), followed by the social challenges with a mean of (3. 870) and a standard deviation of (0.64),while the lowest was for the domain of psychological challenges with a mean of (3. 78) and a standard deviation of (0.64). The study also found that there were no statistically significant differences at the level of significance (0> 05> a) between the means for the responses of the sample members on the areas of challenges facing school principals and the dimensions as a whole due to the two variables (gender and experience), while there were differences due to the variable of the educational qualification and these differences were in favor of a qualification (higher diploma). Also, there were statistically significant differences at the level of significance (0> 05> a) between the means of the responses of the sample individuals on the environmental facilities due to the variable of the type of school, and these differences were in favor of the type of school (government). In light of the study results, the researcher recommended several recommendations, the most important of which are: Providing environmental and financial capabilities in government schools which are necessary to integrate children with disabilities. Training teachers and preparing them to adapt to students with disabilities in their schools. Holding training and introductory workshops for school principals to enable them to deal with students with disabilities well. - Conducting more studies and research related to the challenges facing the process of integrating children with disabilities and the proposed solutions to encounter these challenges in different stages
رقم ISN
6174
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN