عنوان الإطروحه
The Effects of Phonological and Phonetic Awareness on the 11th Grade EFL Students' Prosodic Competence and Motivation in Iraq
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-05-01
اسم الطالب
احمد عبدالسلام عياش
المشرف
احمد موسى علي بطاينة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عواطف مزعل سليمان ابوالشعر
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
فواز عبد الحق الزبون
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة لبحث اثر الوعي بالنظام الصوتي والوظائف الصوتية في الكفاية العروضية والدافعية لدى طلبة الصف الحادي عشر لمتعلمي اللغة الانجليزية لغة اجنبية في العراق,تكونت عينة الدراسة من42طالباً من طلبة الصف الحادي عشر في مدرسة ثانوية دار السلام في مديرية تربية صلاح الدين خلال الفصل الدراسي الاول من العام الدراسي 2018/2019. وتم اختيار هذه المدرسة بشكل مقصود لغايات لوجستية , ويوجد هناك شعبتين للصف الحادي عشر شعبة(A) تكونت من 21 طالب وقد اختيرت بشكل عشوائي كمجموعة ضابطة والشعبة (B) تكونت من21 طالب وقد عينت كمجموعة تجريبية . تم تدريس المجموعة الضابطة من قبل مدرس المادة باستخدام كتاب اللغة الإنجليزية للطلاب العراقيين الصف الحادي عشرفي حين ان المجموعة التجربية تم تدريسها مهارات الحديث الموجوده في الكتاب المقرر المدعم بنظام علم الصوتيات وعلم صوت اللغة الانجليزية المقترح من قبل الباحث والماخوذة من علم الصوتيات وعلم صوت اللغة الانجليزية كتاب الحماش (1984). خضعت المجموعتان الى اختبار قبلي من اجل تحديد المستوى الفعلي لكلتا المجموتين في جوانب الكفاية العروضية والدافعية قبل اجراء التجربة .تم جمع البيانات في غضون 8 اسابيع وبعد 8 اسابيع خضع الطلبة لاختبار بعدي لمعرفة اي تغيير , واذا حدث تغير لاي مدى حدث,وبأي اتجاه عن طريق استخدام البيانات الاحصائية .اظهرت النتائج بان الكفاية العروضية والدافعية تطورت لدى المجموعتين ولكن عناصر العروض والدافعية في المجموعة التجريبية تطورت اكثر من المجموعة الظابطة .كما ان نتائج الدراسة اظهرت بان طلبة المجموعة التجريبة تطورو بشكل افضل في الكفاية العروضية والدافعية بشكل عام . وبناء" على ماسبق, توصلت الدراسة الى انالوعي بالنظام الصوتي والوظائف الصوتية ضرورية لتطوير الكفاية العروضية والدافعية لدى الطلبة حيث النظرية والتطبيق ضرورية وتكمل كل منهما الاخر.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to investigate the effect of phonological and phonetic awareness on the 11th grade EFL students' prosodic competence and motivation in Iraq. The sample of the study consisted of 42 11th grade students studyingat Dar AL-Salam Secondary School, at Salah AL-Din Directorate of Education in the first semester of the scholastic year 2018\2019. This school was purposefully chosen for logistic purposes. There were two 11th grade groups; group (A) consisted of (21) students and it was chosen as a control group, and group (B) consisted of (21) students and it was assigned as an experimental group. The control group was taught by the course teacher by using English for Iraq Student Book 11th grade, whereas the experimental group was taught speaking activities found in the prescribed textbook with supplementary material on phonetics and phonology decided by the researcher taken from English Phonetics and Phonology byAl Hamash (1984). Both groups sat to a pre-test to decide the actual level of both groups in prosodic competence and motivation. The data were collected within 8 weeks. After 8 weeks, students of both groups sat to a post-test to see if there was any change, if they occurred, to what extent, and in what dimension by using proper statistical analysis. The results revealed that both groups developed their prosodic competence but the experimental group students developed their prosodic competence more than the control group. The results of the study also showed that the experimental group students developed in all prosodic aspects. Accordingly, phonological and phonetic awareness is needed to develop students' prosodic competence and motivation since theory and practice are needed and they complete each other
رقم ISN
6171
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN