الملخص بالعربية |
هدفت الدراسة إلى التعرف على دور مديرات المدارس في تهيئة البيئة التنظيمية لاستخدامات الدراما والموسيقى التعليمية لأطفال مرحلة ما قبل المدرسة، وأثر متغيرات التخصص, والمؤهل العلمي, وسنوات الخبرة في ذلك, وتكونت عينة الدراسة من ( 300) معلمة من معلمات مرحلة ما قبل المدرسة في محافظة العاصمة عمان في المملكة الاردنية الهاشمية.وتم تطوير أداة تكونت من ثلاثة جوانب للبيئة التنظيمية, المجال الأول: الجانب المادي:لقياس دور مديرات المدارس في تهيئة البيئة لاستخدامات الدراما والموسيقى في محافظة العاصمة, وتكون من ( 15) فقرة, والمجال الثاني: الجانب النفسي , وتكون من ( 15) فقرة, والمجال الثالث: الجانب الاجتماعي,وتكون من ( 15) فقرة, وتم التحقق من صدقها وثباتها
وأظهرت نتائج الدراسة أن دور مديرات المدارس في تهيئة البيئة التنظيمية لاستخدامات الدراما والموسيقى التعليمية لأطفال مرحلة ما قبل المدرسة في محافظة العاصمة تعد مرتفعة , كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لأثر متغيرات المؤهل العلمي وسنوات الخبرة في جميع مجالات دور مديرات المدارس في تهيئة البيئة التنظيمية لاستخدامات
ك
الدراما والموسيقى التعليمية, وكذلك الدرجة الكلية .ووجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لأثر التخصص في دور مديرات المدارس في تهيئة البيئة التنظيمية لاستخدامات الدراما والموسيقى التعليمية لاطفال ماقبل المدرسة.
وتوصلت النتائج كذلك إلى وجود علاقة ايجابية بين دور مديرات المدارس في تهيئة البيئة التنظيمية وبين استخدامات الدراما والموسيقى التعليمية لأطفال مرحلة ما قبل المدرسة في محافظة العاصمة.
واوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات منها: المحافظة على الدرجة المرتفعة لدور مديرات المدارس في تهيئة البيئة التنظيمية لاستخدامات الدراما والموسيقى, ووضع معايير لاختيار مديرات المدارس تقوم على مدى دورهن في استخدام الدراما والموسيقى التعليمية بوصفها العامل الأساسي,لتحقيق الاهداف التربوية.
|
الملخص بالانجليزي |
The study aimed to identify the role of principals in creating an organizational environment for the use of drama and educational music for preschool children in the capital Governorate from the point of view of teachers and the impact of the variables of specialization and scientific qualification and years of experience. The sample of the study consisted of(300) teachers from schools at Amman Governorate. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was developed. It is consisted of (45) items distributed to three dimensions: physical dimension (15) items, the psychological dimension (15) items, and the social dimension (15) items. The validity and reliability of questionnaire was verified. The results of the study showed that the role of school principals in creating the organizational environment for the drama and educational music for preschool children in the capital governorate from the point of view of teachers is high.
The result also showed that there were no statistically significant differences in the responses of the study sample on the role of principals in creating an organizational environment for the use of drama and educational music for preschool children in the capital Governorate due to the variables of scientific qualification and years of experience: while there were differences due to the variable of specialization and in favor of the specialization of kindergarten.
Based on the study results, asset of recommendation were introduced, including maintaining the high level of the role of school principals in creating the organizational environment for the use of drama and music, and setting criteria for the selection of principals based on their role in the use of drama and educational music as the key factor to achieve educational goals
|