عنوان الإطروحه
معوقات التسويق الرقمي في المشاريع الصغيرة والمتوسطة في محافظة المفرق
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-12-23
اسم الطالب
عمر محمد حمد الشديفات
المشرف
سالم سفاح حنيان العون
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عبدالله مطر نجم العظامات
زكريا العزام
الكلية
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية
القسم
ادارة الأعمال
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على طبيعة المشاريع الصغيرة والمتوسطة في محافظة المفرق من حيث (تصنيف المشروع، ونوع الأعمال، حجم الاستثمار الأولى)، والتعرف على معوقات استخدام التسويق الرقمي في المشاريع الصغيرة والمتوسطة في محافظة المفرق، حيث تكون مجتمع الدراسة من جميع أصحاب المشاريع الصغيرة والمتوسطة في محافظة المفرق والذين تم تأسيس مشاريعهم خلال الفترة (2015-2018) عن طريق مراكز تعزيز الإنتاجية "إرادة" التابعة لوزارة التخطيط والتعاون الدولي والبالغ عددهم (200) صاحب مشروع، حيث تم اختيار (120) صاحب مشروع والذي تمكن الباحث من التواصل معهم وبما نسبته 60% من مجتمع الدراسة، وبهذا تكونت عينة الدراسة من (93) صاحب مشروع صغير أو متوسط، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة نتائج أبرزها: أن غالبية المشاريع الصغيرة والمتوسطة ذات طابع تجاري، ثم جاءت المشاريع ذات طابع صناعي/ حرفي، تلتها المشاريع الخدمية، بينما كانت أقل نسبة للمشاريع الزراعية. وأن ما يقارب نصف أفراد عينة الدراسة يمتلكون مشاريع ذات علاقة بالبيع بالتجزئة، تلتها المشاريع ذات العلاقة بالتوزيع، ثم المشاريع ذات العلاقة بالتصنيع، بينما كانت أقل نسبة للإجابة (أخرى)، كما أن غالبية أفراد عينة الدراسة لا يستخدمون وسائل التواصل الاجتماعي للتسويق والترويج لمنتجاتهم وخدماتهم، كما بينت عدم وجود خطط لاستخدام وسائل التواصل الاجتماعي في المستقبل، ونقص الخبرة في استخدام وسائل التواصل الاجتماعي. وأوصت الدراسة بالعديد من التوصيات أبرزها: تعزيز مهارات أصحاب المشاريع الصغيرة والمتوسطة فيما يتعلق بالتسويق عبر مواقع التواصل الاجتماعي الإلكتروني.
الملخص بالانجليزي
This study aims to determine the nature of Small and Medium Enterprises (SMEs) in Mafraq governorate in terms of (project classification, type of business, and the first volume of investment) and to determine the barriers of the use of e-marketing in small and medium enterprises in Mafraq Governorate. The study population consisted of all the entrepreneurs of the SMEs in Mafraq governorate, whose projects were established through the "IRADA" centers of productivity enhancement of the Ministry of Planning and International Cooperation during the period (2014-2019). There were (200) entrepreneurs out of which (120) were selected by 60% of the study population. The researcher was able to communicate with them. Thus, the study sample consisted of (93) SMEs entrepreneurs. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive analytical method. The study concluded that the majority of the SMEs are of a commercial nature followed by the industrial / craftsmanship and the service projects and the lowest percentage was for the agricultural projects. Another result is that nearly half of the members of the study sample had retail-related projects, followed by those having projects related to distribution and those having projects related to manufacturing; the lowest percentage was for the answer (other) and that the majority of the members of the study sample do not use social media to market and promote their products and services. The study finally showed that there were no plans for using the means of social media in the future and that there is an insufficient experience in using the social media. The study recommended enhancing the skills of SMEs entrepreneurs with regards to marketing through the social networking websites
رقم ISN
6149
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN