عنوان الإطروحه |
درجة ممارسة مديري المدارس في دولة الكويت للإدارة بالقيم وعلاقتها بالتفاؤل التنظيمي
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2019-12-29 |
اسم الطالب |
أمينة محمد غازي العتيبي
|
المشرف |
محمود حامد حسين المقدادي |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
محمد عبود موسى الحراحشة |
عمر محمد الخرابشة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
الإدارة التربوية |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة مديري المدارس في الكويت للإدارة بالقيم وعلاقتها بالتفاؤل التنظيمي من وجهة نظر المعلمين، وأثر متغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، وتكونت عينة الدراسة من (400) معلم ومعلمة، وتم تطوير أداة لقياس متغيرات الدراسة تكونت من جزأين الأول: درجة ممارسة مديري المدارس في دولة الكويت للإدارة بالقيم وتكون من (33) فقرة وزع على ستة مجالات وهي ( قيم الولاء، قيم المسؤولية الأجتماعية، قيم القيادة ، قيم الدعم، قيم العدالة التنظيمية، وقيم الخيرية) ، والثاني يقيس مستوى التفاؤل التنظيمي لدى المعلمين، وتكون من (37) فقرة وزع على أربعة مجالات وهي (الدافعية، الالتزام التنظيمي ، الشعور بالسعادة ، الرضا الوظيفي ) ، وتم التحقق من صدقها وثباتها، وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة مديري المدارس في منطقة الأحمدي التعليمية في دولة الكويت للإدارة بالقيم من وجهة نظر المعلمين مرتفعة على جميع المجالات وعلى فقرات الأداة مجتمعة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس، والمؤهل العلمي، والخبرة على جميع مجالات ممارسة مديري المدارس في دولة الكويت للإدارة بالقيم، كما اظهرت النتائج أن مستوى ممارسة التفاؤل التنظيمي لدى المعلمين كان مرتفعاً في جميع المجالات وعلى فقرات الأداة مجتمعة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس، والمؤهل العلمي، والخبرة في جميع المجالات
والأداة ككل لمستوى ممارسة المعلمين في دولة الكويت للتفاؤل التنظيمي، وتوصلت النتائج كذلك لوجود علاقة ارتباطية بين درجة ممارسة مديري المدارس في الكويت للإدارة بالقيم والتفاؤل التنظيمي لدى المعلمين.
وأوصت الباحثة بإعداد برامج تدريبية لتدريب مديري المدارس في جميع المناطق التعليمية في دولة الكويت على الإدارة بالقيم، وإجراء بحوث إخرى حول تطبيق مدخل الإدارة بالقيم بالمدارس والمؤسسات التربوية الأخرى.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed to identify the degree to which school principals in Kuwait practice management by values and its relationship to organizational optimism from the point of view of teachers, and the impact of the variables of gender, scientific qualification, and years of experience. The sample of the study consisted of (400) teachers, and a tool was developed to measure the study variables. It consisted of two parts: the first to measure the degree of practicing management by values by the school principals. It is consisted of (33) items distributed to six (6) dimensions namely, (loyalty values, values of social responsibility, leadership values, support values, organizational justice values, charitable values), and the second part measures the degree of practicing organizational optimism by the school teachers. It is consisted of (37) items distributed to six (4) dimensions namely, (motivation, organizational commitment, feeling of happiness, job satisfaction). Validity and reliability of the questionnaire were verified.
The results of the study showed that the degree to which school principals at Al Ahmadi educational area in Kuwait practice management by values from the point of view of the teachers was high on all of the dimensions and on the study tool as a whole. The results also showed that there were no statistically significant differences due to the impact of sex, scientific qualification and experience on all of the dimensions and on the study tool as a whole. As for organizational optimism, the results of the study showed that the degree to which school teachers at Al Ahmadi educational area in Kuwait practice it from the point of view of the teachers themselves was high on all of the dimensions and on the study tool as a whole. The results also showed that there were no statistically significant differences due to the impact of sex, scientific qualification and experience on all of the dimensions and on the study tool as a whole. Finally, the results found a correlation between the degree of practicing managemenet by values by the school principals at Al Ahmadi educational area in Kuwait school and teachers' organizational optimism.
Based on the study results, a set of recommendations were presented; including the preparation of training programs to train school principals in the state of Kuwait on management by values, and the necessity to conduct further research on the application of the approach of management by values at schools
|
رقم ISN |
6142 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|