عنوان الإطروحه
معوقات ممارسة القيادة الاخلاقية لدى مديري المدارس في دولة الكويت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-12-19
اسم الطالب
سالم فايز سالم العتيبي
المشرف
جمال عبدالله سلامه ابوزيتون
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ميسون طلاع محمود الزعبي
علاء احمد الحراحشة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدِّراسة الحالية تعرف معوقات ممارسة القيادة الاخلاقية لدى مديري المدارس في دولة الكويت من وجهة نظر المعلمين، وتم استخدام المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدِّراسة من (200) معلماً ومعلمة في محافظة الفروانية بدولة الكويت، وتم اختيار عينة الدِّراسة بالطريقة العشوائية المنتظمة، وتم تطوير استبانة تكونت من (30) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات (المعوقات المتعلقة بالعمل، والمعوقات الاجتماعية، والمعوقات المتعلقة بالمعلمين)، وأشارت النتائج إلى أن معوقات ممارسة القيادة الاخلاقية لدى مديري المدارس في دولة الكويت من وجهة نظر المعلمين كانت بدرجة مرتفعة، حيث جاء مجال المعوقات المتعلقة بالعمل في المرتبة الأولى تلاه في المرتبة الثانية مجال المعوقات المتعلقة بالمعلمين، تلاه في المرتبة الثالثة والأخيرة مجال المعوقات الاجتماعية، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لاستجابات أفراد عينة الدِّراسة عن معوقات ممارسة القيادة الاخلاقية لدى مديري المدارس في دولة الكويت تعزى لمتغيرات الجنس والمؤهل العلمي والخبرة باستثناء مجال المعوقات المتعلقة بالمعلمين وجاءت الفروق لصالح أقل من عشر سنوات. بناء على النتائج التي توصلت إليها الدِّراسة فإنها توصي باتخاذ التدابير والاجراءات اللازمة للحد من معوقات ممارسة القيادة الأخلاقية المتعلقة بالعمل والمعلمين لدى مديري المدارس وذلك بتطبيق مبادئ الإدارة الحديثة.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the difficulties to the practice of Ethical leadership among school principals in the State of Kuwait from the point of view of teachers. The descriptive method was used. The study sample was randomly selected and consisted of (200) teachers in Al Farwaniya Governorate in Kuwait. Questioner was developed Contain (30) items, Divided into three dimensions (obstacles related to work, social obstacles and obstacles related to teachers). The results showed that the degree of obstacles to the practice of Ethical leadership among school principals in Kuwait from the point of view of teachers was high, Where the dimension of obstacles related to work came first, followed by the dimension of obstacles related to teachers, followed by the third and last place in the dimension of social obstacles. The results of the study showed that there were no statistically significant differences in the responses of the study sample to the obstacles of practicing moral leadership among the school principals in the State of Kuwait. due to gender, qualifications and experience variables with the exception of the dimension of teachers-related obstacles, the differences were in favor of less than ten years. Based on the findings of the study, the researcher recommends taking into account the alleviation of the level of obstacles to the practice of Ethical leadership related to work and teachers in the principals of schools by applying the principles of modern management
رقم ISN
6115
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN