عنوان الإطروحه
معوقات ممارسة مديري المدارس في دولة الكويت لإستراتيجيات إدارة الصراع
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-12-22
اسم الطالب
محمد مطلق محمد الصعيد
المشرف
زياد خميس رشيد التح
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمدعبود موسى الحراحشة
عمر محمد الخرابشة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى معوقات ممارسة مديري المدارس في دولة الكويت لإستراتيجيات إدارة الصراع من وجهة نظر المعلمين، وبيان الفروق في استجابات عينة الدراسة عن معوقات ممارسة مديري المدارس في دولة الكويت لإستراتيجيات إدارة الصراع باختلاف الجنس، الخبرة والمؤهل العلمي للمعلمين، وتكون مجتمع الدِّراسة من جميع المعلمين في المدارس الحكومية في محافظة العاصمة، والبالغ عددهم (1800) معلماً ومعلمة، وتكونت عينة الدِّراسة من (270) معلماً ومعلمة، وتم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية البسيطة ، وتم استخدام المنهج الوصفي المسحي من خلال تطوير استبانة تكونت من (41) فقرة موزعة على أربعة مجالات هي: المعوقات الإدارية والفنية، المعوقات التنظيمية، المعوقات الاجتماعية والمعوقات الشخصية، جرى التحقق من صدقها وثباتها. وأظهرت نتائج الدِّراسة أن مستوى معوقات ممارسة مديري المدارس في دولة الكويت لإستراتيجيات إدارة الصراع من وجهة نظر المعلمين كان متوسطاً، في العلامة الكلية على الاستبانة، وجميع مجالاتها ما عدا مجال المعوقات الشخصية الذي كان منخفضا. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لتصورات أفراد عينة الدِّراسة نحو معوقات ممارسة مديري المدارس في دولة الكويت لإستراتيجيات إدارة الصراع من وجهة نظر المعلمين تعزى لمتغير الجنس في العلامة الكلية وكذلك جميع المجالات ما عدا المجال الأول "المعوقات الادارية والفنية" وجاءت الفروق لصالح الذكور والمجال الرابع "المعوقات الشخصية" وجاءت الفروق لصالح الإناث. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لتصورات أفراد عينة الدِّراسة عن مستوى معوقات ممارسة مديري المدارس في دولة الكويت لإستراتيجيات إدارة الصراع من وجهة نظر المعلمين تعزى لمتغير المؤهل العلمي في العلامة الكلية والمجال الثاني "المعوقات التنظيمية"، بينما يوجد فروق في المجال الأول "المعوقات الإدارية والفنية"، والمجال الرابع "المعوقات الشخصية"، وجاءت الفروق لصالح الدراسات العليا، وكذلك وجود فروق في المجال الثالث "المعوقات الاجتماعية" ولصالح الحاصلين على درجة البكالوريوس. وكذلك أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تصورات أفراد عينة الدِّراسة نحو معوقات ممارسة مديري المدارس في دولة الكويت لإستراتيجيات إدارة الصراع تعزى لمتغير الخبرة في الدرجة الكلية، لصالح ذوي الخبرة أقل من خمس سنوات عند مقارنتهم بذوي الخبرة (5-10) سنوات وذوي الخبرة أكثر من ( 10) سنوات، ومجال "المعوقات الإدارية والفنية"، لصالح ذوي الخبرة أقل من خمس سنوات عند مقارنتهم بذوي الخبرة (5-10) سنوات وذوي الخبرة أكثر من ( 10) سنوات، ومجال "المعوقات التنظيمية"، لصالح ذوي الخبرة أقل من خمس سنوات عند مقارنتهم بذوي الخبرة اكثر من (10) سنوات، ولصالح ذوي الخبرة (5-10) سنوات عند مقارنتهم بذوي الخبرة اكثر من (10) سنوات. وفي ضوء هذه النتائج أوصى الباحث بمجموعة من التوصيات أهمها: تشجيع مديري ومديرات المدارس على تفويض صلاحياتهم للمعلمين لحل الصراع، وزيادة الثقة بهم، والتقليل من الانفراد برأي المدير الشخصي عند حل الصراع.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at identifying obstacles in the practice of school principals in the State of Kuwait of Conflict Management Strategies from the teachers' point of view and to define whether there are significant differences in obstacles in conflict management strategies due to variables gender, experience and scientific qualification. The study population composed of all the teachers in government schools in the Capital Governorate, which numbered (1800) teachers (females and males), The sample consisted of (270) teachers (females and males), selected by simple random sample, The descriptive survey method was used through a questionnaire consisting of (41) items distributed over four domains: administrative and technical obstacles, organizational obstacles, social obstacles and personal obstacles, It was verified validity and reliability. The results of the study showed that the level of obstacles in the practice of school principals at the State of Kuwait of conflict management strategies from the teachers' point of view was medium, In the total degree on the questionnaire and all its domains except the domain of personal obstacles was low. The results showed no statistically significant differences in the perceptions of the members of the study sample towards the obstacles for practicing of school principals in the State of Kuwait of conflict management strategies from the teachers' point of view due to the gender in the total degree, as well as all of it's domains except the first domain "administrative and technical obstacles" in favor of male, and the fourth domain "personal obstacles" in favor of females. Also the results showed that there are no statistically significant differences in the perceptions of the members of the study sample regarding the obstacles for practicing school principals in the State of Kuwait of conflict management strategies from the teachers' point of view due to scientific qualification in the total degree, and second domain "organizational obstacles", while there are differences in the first domain "administrative and technical obstacles" and the fourth domain "personal obstacles" and the differences came in favor of holders of postgraduate degrees, as well as differences in the third domain "social obstacles" in favor of teachers who have a bachelors degree, Also the results showed that there are statistically significant differences in the perceptions of the members of the study sample regarding the obstacles for practicing school principals in the State of Kuwait of conflict management strategies due to the experience in the total degree, in favor of less than five years' experience comparing them with (5-10) experience and more than (10) years' experience and domain?administrative and technical obstacles? in favor of less than five years' experience comparing them with (5-10) experience and more than (10) years' experience and domain ?organizational obstacles? in favor of less than five years' experience comparing them with (5-10) experience and in favor of (5-10) comparing them with (10) years' experience. In light of these results, the study has concluded a series of recommendations one of the importance: The necessity of encouraging school principals to delegate their powers to teachers to solve the conflict and reduce the unilateral opinion of the personal principal when resolving the conflict
رقم ISN
6110
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN