عنوان الإطروحه
The Effect of Using Motivational Gamification Technique on Fifth Grade EFL Students' Productive Skills and Motivation in Jordan
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-12-22
اسم الطالب
ايمان عبدالله كساب الحبيلان
المشرف
عواطف مزعل سليمان ابوالشعر
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
احمد موسى علي بطاينة
فواز عبد الحق
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة الى التحقق من اثر استخدام تقنية الالعاب التحفيزية على المهارات الانتاجية والدافعية لطلبة اللغة الانجليزية كلغة أجنبية للصف الخامس في الأردن. تكونت عينة الدراسة من سبعين طالبة في الصف الخامس الأبتدائي في مدرسة الربيع بنت المعوذ الاساسية للبنات في مديرية التربية للواء قصبة المفرق في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2019/2020 وقد تم توزيع الطلبة في شعبتين , تكونت شعبة (أ) من 35 طالبة واختيرت كمجموعة تجريبية وتم تدريسها باستخدام تقنية الالعاب التحفيزية , اما شعبة (ب) فقد اختيرت كمجموعة ضابطة وتم تدريسها بالطريقة العادية. وقد تم اخضاع الطالبات في كلتا المجموعتين الى اختبار قبلي لتقييم اثر الدراسة على تكافؤ الطالبات وتأثيرها على المهارات الانتاجية ( مهارة التحدث و مهارة الكتابة) في اللغة الانجليزية قبل اجراء التجربة. وبعد ستة اسابيع تم اخضاع الطالبات في كلتا المجموعتين الى نفس الاختبار وسمي بالاختبار البعدي لقياس اثر الدراسة على المهارات الانتاجية لدى الطالبات. وقد اخضعت الطالبات في المجموعة التجريبية الى استبانة سميت بالاستبانة البعدية لقياس تطور دافعية الطالبات. أظهرت نتائج الدراسة ان المهارات الانتاجية تطورت للمجموعتين ولكن المهارات الانتاجية للمجموعة التجريبية تطورت اكثر من المجموعة الضابطة.وان طالبات المجموعة التجريبية تحسن كثيرا في المهارات الإنتاجية. وقد تبين أيضًا أن المجموعة التجريبية كانت لديها دافعية كبيرة بسبب استخدام تقنية الالعاب التحفيزية. وفقًا لذلك ، أوصت الباحثة باستخدام تقنية الالعاب التحفيزية في المدارس لتأثيرها الإيجابي على عملية تعلم الطلاب.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to investigate the effect of using motivational gamification technique on fifth grade EFL students' productive skills and motivation in Jordan. The participants of the study consisted of (70) fifth-grade students from al Robaee? School for Girls at Al Mafraq First Director of Education, during the first semester of the academic year 2019 / 2020. The participants of the study were of two groups: group (A) consisted of (35) students, which were assigned as an experimental group, they were taught by using gamification technique. Group (B) consisted of (35) students; they were selected as a control group and they were taught by using regular instructions. Pre/post-test and questionnaire were administrated to assess the effect of using gamification technique on the students? productive skills and motivation. Students in both groups sat to a pre-test at the beginning of the semester to determine their actual productivity level. After 6 weeks, the same test was determined as a post-test to know their improvement. A questionnaire was administrated on the experimental group to measure the effect of using gamification technique on their motivation. The results of the study showed that both groups improved their productive skills but the experimental group could improve their productive skills more than the control group. The experimental group students improved a lot in the productive skills. It was also showed that the experimental group had high motivation due to using gamification technique. Accordingly, using gamification technique at schools was recommended for its positive effect on the students' learning process
رقم ISN
6106
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN