عنوان الإطروحه
The Impact of Using Sentence Structure Analysis Strategy on EFL Learners' Productive Skills
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-12-22
اسم الطالب
تهاني سلمان عوض المساعيد
المشرف
عواطف مزعل سليمان ابوالشعر
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
محمد عبيدات
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام إستراتيجية تحليل تركيب الجملة على المهارات الإنتاجية لمتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية, وقد هدفت أيضا لمعرفة إن كان تعلم المهارات الإنتاجية باستخدام إستراتيجية تحليل تركيب الجملة أفضل من الإستراتيجيات العادية. وقد شارك في الدراسة (70) طالب وطالبة من مدرسة روضة الأميرة بسمه المختلطة الثانية في الفصل الدراسي الأول2019 /2020, وقد قسموا إلى شعبتين, شعبه (أ) تكونت من (35) طالب وقد اختيرت كمجموعة ضابطة, وشعبة(ب) وتكونت أيضاً من (35) طالب وقد اختيرت كمجموعة تجريبية. وقد استمرت التجربة لمدة 6 اسابيع. ولمعرفة أثر هذه الاستراتيجية على المهارات الإنتاجية لدى الطلاب, استخدم الباحث تقنية الإمتحان القبلي والبعدي,وقد استخدم التحليل الأحصائي. أظهرت نتائج الدراسة أن أداء طلاب المجموعة التجريبية في المهارات الإنتاجية كان أفضل من أداء الطلاب في المجموعة الضابطة. وقد أوصي بمجموعة من التوصيات في نهاية البحث.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to examine the impact of using sentence structure analysis on EFL learners' productive skills. In addition, it aimed to find out whether learning productive skills by using sentence structure analysis is better than learning them by regular instruction. The study participants were 70 students who studied at Rawdet Al- Amera Basma, Second Basic Mixed School at North East Badiah Directorate of Education in Mafraq. During the first semester of the academic year 2019/2020. They were already divided into two sections, section A consisted of 35 students, which was chosen as a control group,and sections B consisted of 35 students, which was assigned as an experimental group. The period of the experiment was6 weeks. In order to know the effect of the suggested strategy on the students' productive skills, the researcher used the pre/post test technique. T-test, mean, and standard deviation were used to collect data. The results of the study showed that the experimental group students' performance in productive skills was significantly better than that of the control group. Moreover, the experimental group students showed that using this strategy significantly helped them in their productive skills. Accordingly, using sentence structure analysis at school was recommended
رقم ISN
6104
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN