عنوان الإطروحه
The Effect of Using Problem solving Strategy Assisted with Videos on 9th Grade EFL Students Productive skills and Motivation in Jordan
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-12-22
اسم الطالب
ريحان عايد محارب الحايس
المشرف
عواطف مزعل سليمان ابوالشعر
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
محمد عبيدات
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
This study aimed to investigate the effect of using problem solving assisted with videos on 9th grade students' productive skills (speaking and writing) and motivation in Jordan. The participants of the study consisted of (64) 9th grade students at Sabha Secondary School for girls at North-East Badiah Directorate of Education in Jordan during the second semester of the scholastic year 2018/2019. They were assigned randomly into two groups: Group one consisted of 31 students which was chosen as an experimental group and was taught the productive skills using Problem Solving Strategy and group two consisted of 33 students which was assigned as a control group and was taught using the conventional method of teaching. The researcher taught the experimental group, whereas the teacher taught the control group. Both groups were taught the same material, on the same days of the week. Both groups sat for a pre-post-test to assure that both groups have same linguistic ability level in the productive skills. Data were collected within six weeks. Means, standard deviations, One-way ANOVA, and Scheffe tests were used for all the variables of the study. The findings revealed that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups due to the method of teaching (problem solving strategy assisted with videos vs. conventional method) in favor of the problem solving strategy in the productive skills on the post-test. The findings of the study showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students productive skills due to using problem solving strategy. The findings also revealed that the experimental group students' attitudes towards using problem solving strategy assisted with videos were almost positive. Problem solving strategy improved to be a vital tool of motivation. It motivated students to study hard regardless to time and efforts. Students became more active in classrooms using problem solving strategy. A number of recommendations were presented to the Ministry of Education and teachers, and Learners
الملخص بالانجليزي
هدفت هذه الدراسة لبحث اثر استخدام حل المشكلات المدعمة بأفلام الفيديو على المهارات الإنتاجية (التحدث و الكتابة )والدافعية لمتعلمي اللغة الانجليزية كلغة أجنبية من طلبة الصف التاسع في الأردن . تكونت عينة الدراسة من64) ) طالبا من طلبة الصف التاسع في مدرسة صبحا الثانوية الشاملة للبنات في مديرية البادية الشمالية الشرقية خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2019/2018 . تم تعيينهم بشكل عشوائي في مجموعتين: المجموعة الأولى تتألف من 31 طالبًا ، تم اختيارهم كمجموعة تجريبية وتم تدريس المهارات الإنتاجية باستخدام استراتيجيه حل المشكلات والمجموعة الثانية تتكون من 33 طالبًا ، تم تعيينهم كمجموعة مراقبة وتم تعليمهم باستخدام الطريقة التقليدية للتدريس. درس الباحث طلبة المجموعة التجريبية، بينما درس مدرس المادة المجموعة الضابطة. كلا المجموعتين درسوا نفس المادة العلمية في نفس أيام الأسبوع . تقدم جميع المشاركين لاختبار قبلي وذالك للتأكد من آن المجموعات لها نفس مستوى القدرة اللغوية في المهارات الإنتاجية . جمعت البيانات في فترة ستة أسابيع . تم استخدام الوسائل والانحرافات المعيارية واختبارات ANOVA أحادية الاتجاه و Scheffe لجميع متغيرات الدراسة. كشفت نتائج الدراسة بان هناك فروقا ذات دلالة إحصائية بين درجات طلبة المجموعتين التجريبية والضابطة يعزى لطريقة التدريس ( استراتيجية حل المشكلات بمساعدة الفيديو مقابل التدريس الاعتيادية ) ولصالح استراتيجية حل المشكلات في الاختبار البعدي . وأظهرت النتائج بان هناك فروقا ذات دلالة إحصائية بين درجات طلاب المجموعة التجريبية في المهارات الإنتاجية يعزى لاستخدام استراتيجية حل المشكلات . كشفت النتائج أيضًا أن مواقف طلاب المجموعة التجريبية تجاه استخدام استراتيجية حل المشكلات بمساعدة مقاطع الفيديو كانت إيجابية تقريبًا. تم تحسين استراتيجية حل المشكلات لتكون أداة حيوية للتحفيز. لقد حفز الطلاب على الدراسة بجد بغض النظر عن الوقت والجهود . أصبح الطلاب أكثر نشاطًا في الفصول الدراسية باستخدام استراتيجية حل المشكلات. أخيرا تم تقديم عدد من التوصيات إلى وزارة التربية و التعليم , المعلمين والمتعلمين.
رقم ISN
6103
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN