عنوان الإطروحه
أثر برنامج تدريبي مقترح في اللياقة البدنية لتحسين مستوى الإدراك الحس حركي لدى طلاب المرحلة الثانوية في دولة الكويت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-12-10
اسم الطالب
حمد محمد سعود العدواني
المشرف
منصور نزال عبدالعزيز الحمدون
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
اسماعيل سعود حنيان العون
نزار محمد خير الويسي
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت الدِّراسة التعرف إلى أثر برنامج تدريبي مقترح في اللياقة البدنية لتحسين مستوى الإدراك الحس حركي لدى طلاب المرحلة الثانوية في الكويت، واستخدم المنهج شبة التجريبي، وقد تكونت عينة الدراسة من (32) طالباً، تم اختيارهم بالطريقة القصدية، تم تقسيم العينة إلى مجموعتين متساويتين تجريبية وضابطة بواقع (16) طالباً لكل مجموعة، وتم قياس عناصر اللياقة البدنية، وذلك قبل وبعد تطبيق البرنامج التدريبي، وإستغرق تطبيق البرنامج التدريبي (8) أسابيع بواقع (3) وحدات تدريبية في الأسبوع. وقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05? ?) في مستوى اللياقة البدنية و الإدراك الحس حركي لدى طلاب المرحلة الثانوية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي، ولصالح المجموعة التجريبية التي تدربت وفق البرنامج التدريبي المقترح في اللياقة البدنية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05? ?) في مستوى اللياقة البدنية لدى طلاب المرحلة الثانوية بين القياسيين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية، وكانت الفروق لصالح القياس البعدي، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05? ?) بين القياس القبلي والبعدي في متغيرات الإدراك الحس حركي (الإحساس بالقوة، الإحساس بالزمن، الإحساس بالمسافة) لدى أفراد المجموعة التجريبية وكانت الفروق لصالح القياس البعدي. في ضوء نتائج الدِّراسة أوصى الباحث بتبني استخدام البرنامج التدريبي المقترح في اللياقة البدنية في تدريب طلاب المرحلة الثانوية لرفع مستواهم في متغيرات الإدراك الحس حركي.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the effect of a suggested training program in in physical Fitness to improving the level of motor sensory perception among the secondary stage students in Kuwait, The researcher used the semi-experimental method, The study sample consists of (32) students was chosen the way intentional, sample was divided into two equal groups, an experimental and a control rate of 16)) students for each group, it was measured following fitness elements, before and after the application of the training program, and it took the training program application (8) weeks of (3) training units per week. The results of the study showed that there were statistically significant differences at the level (? ? 0,05) in the level of physical fitness and motor sensory perception among secondary stage students between the two groups experimental and control group in favor of experimental group trained according to the proposed training program in physical fitness, The results also showed that there were statistically significant differences at the level (? ? 0,05) in the level of physical fitness among secondary stage students between the pre- and post-testers of the experimental group, the differences were in favor of post measurement, The results also showed that there were statistically significant differences at the level (? ? 0,05) in between the pre- and post-testers in motor sensory perception variables (sense of force, sense of time, sense of distance) of the experimental group, the differences were in favor of post measurement. In the light of the results of the study, the researcher recommended the use of the proposed training program in physical fitness in the training of secondary school students to raise the level of their perceptual variables
رقم ISN
6048
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN