عنوان الإطروحه |
تحليل محتوى كتاب التربية الإسلامية للصف العاشر بدولة الكويت في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2019-12-12 |
اسم الطالب |
ناصر جارالله بصيص العجمي
|
المشرف |
ماهر مفلح احمد الزيادات |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
محمد سليمان مجلي بني خالد |
عدنان الخطاطبة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/المناهج العامة |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن درجة تضمين مؤشرات الذكاءات المتعددة في كتاب التربية الإسلامية للصف العاشر بفصليه الأول والثاني للعام الدراسي 2018 / 2019م، ودرجة توزيعها وتوازنها في محتوى الكتاب بما يوافق الذكاءات لدى الطلبة، من خلال تحليل محتواه، وتكونت عينة الدراسة من الأسئلة التقويمية والأنشطة في الكتاب.
وأظهرت نتائج التحليل وجود مؤشرات لأنواع الذكاءات بدرجات متفاوتة وقليلة نسبياً، حيث كانت نسبتها في الفصل الأول (47,2%) وبمعدل (2586) تكراراً، وفي الفصل الثاني (52,78%) وبمعدل (2892) تكراراً، بمجموع كلي(5477) تكرارا، وكان أكثر الأنواع تواجداً الذكاء اللغوي اللفظي بنسبة( 25,6%) وبمعدل (1405) تكراراً، ثم يليه الذكاء الموسيقي بنسبة (19,8%) وبمعدل (1085) تكراراً، ثم يليه معا كل من الذكاء الحركي والذكاء الشخصي بنسبة(12,85%) وبمعدل (704) تكراراً لكل منهما، ثم يليهم الذكاء المنطقي الرياضي بنسبة (10,5%) وبمعدل(580) تكراراً، ثم يليه الذكاء الشخصي الاجتماعي بنسبة(10,09%) وبمعدل (553) تكراراً، ثم يأتي في المرتبة السابعة الذكاء الطبيعي بنسبة (4,8%) وبمعدل(263) تكراراً، وفي المرتبة الأخيرة الأخير الذكاء المكاني البصري بنسبة(3,34%) وبمعدل(183) تكراراً، كما بينت أن النتائج في مستوى الأنشطة والتقويم تتوزع بطريقة تخل بتوازنها حيث كانت مضمنة بأقل مما هو متوقع وبفارق جوهري بينهما، وفي ضوء النتائج قدمت الدراسة مجموعة من المقترحات.
|
الملخص بالانجليزي |
The study aims to reveal the degree of inclusion of multiple intelligence indicators in the Islamic Education Textbook and the degree of distribution and balance in the content of the textbook in accordance with the intelligence of students; the study - after the analysis of the textbook in detail- concluded to the presence of indicators of types of intelligence to varying degrees and relatively few, where the percentage in the first chapter was (47.2) and at a rate of (2586) repetition; in the second chapter, the percentage in multiple intelligence indicators was (52.78) and at a rate of (2892) repetition, thus the total number of all iterations is (5477), and the most common type of verbal linguistic intelligence was by (25,6) and at a rate of (1405) frequency, then followed by musical intelligence by (19.8) and at a rate of (1085) repetition, followed by physical intelligence by (12.85) and rate (704) repetition, then the internal personal intelligence comes repeated for the intelligence that preceded it with the same rate and the same repetitions and then the mathematical logical intelligence came by (10.5) and at a rate of (580) repetitions, followed by personal social intelligence by (10.09) and at a rate of (553) repetitions, then in the seventh place natural intelligence came by (4.8) and at a rate of (263) repetitions; in the last the visual spatial intelligence by (3.34) and at a rate of (183) repetitions; the study sample consisted of evaluation questions and activities in the Islamic Education Textbook for the Tenth Grade in State of Kuwait; further, the study concluded that the results in the level of activities and evaluation are distributed in a way that disturbs its balance as it was included less than expected and by a substantial difference between them, and the study ended with recommendations and suggestions |
رقم ISN |
6040 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|