عنوان الإطروحه
The Effect of Using Computer-mediated Corrective Feedback on the 5th Preparatory Grade EFL Students' Writing Skill and Motivation in Iraq
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-07-22
اسم الطالب
وليد بهرام اسماعيل رسول الشواني
المشرف
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
احمد موسى علي بطاينة
عبدالله بني عبدالرحمن
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة الى التحقق من اثر استخدام التغذية الراجعة التصحيحية باستخدام الحاسوب على تطوير مهارة الكتابة والدافعية لدى طلاب اللغة الانكليزية للصف الخامس الاعدادي في العراق. تكونت عينة الدراسة من 40 طالبا من الذكور في المرحلة الاعدادية في مدرسة الجهاد للبنين في المديرية العامة لتربية كركوك خلال الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2018/2019 . وقد تم توزيع الطلبة في شعبتين، تكونت شعبة أ من 20 طالبا واختيرت عشوائيا كمجموعة تجريبية وتم تدريسها باستخدام التغذية الراجعة التصحيحية باستخدام الحاسوب ، اما شعبة ب فقد اختيرت كمجموعة ضابطة وتم تدريسها بالطريقة العادية وقد تم اخضاع الطلاب في كلا المجموعتين الى اختبار قبلي لتقييم اثر استخدام التغذية الراجعة التصحيحية باستخدام الحاسوب على تكافؤ الطلاب وتأثيرها على مهارة الكتابة في اللغة الانكليزية قبل اجراء الاختبار. وبعد ثمانية اسابيع تم اخضاع الطلاب في كلا المجموعتين الى نفس الاختبار وسمي بالاختبار البعدي لقياس اثر استخدام التغذية الراجعة التصحيحية باستخدام تطبيق تتبع التغييرات على مهارة الكتابة لدى الطلاب. وقد اخضع الطلاب في المجموعة التجريبية الى استبانة بعدية لقياس تطور دافعية الطلاب. وقد تم استخدام التحليل الاحصائي الذي يضم الانحراف المعياري وتحليل التباين الاحادي لتحليل تحصيل الطلبة. وبينت نتائج الدراسة تطور مهارة الكتابة وتحسين دافعية الطلاب، كما واظهرت نتائج الدراسة ايضا ان الفروق ذات الدلالة الاحصائية بين المجموعتين كانت لصالح المجموعة التجريبية. وتعزى هذه النتائج الى اثر استخدام التغذية الراجعة التصحيحية باستخدام الحاسوب. وبناءًا على ذلك قدمت مجموعة من التوصيات في ضوء نتائج الدراسة لتحسين اثر استخدام تعقب التغييرات في مهارة الكتابة.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to investigate the effect of using computer-mediated corrective feedback on the fifth preparatory grade (EFL) learners' writing performance and motivation in Iraq. The participants of the study consisted of 40 preparatory-level learners in Al Jihad Preparatory School for Boys, in Kirkuk Directorate of Education, during the second semester of the academic year 2018/2019. The participants of the study were divided into two sections; section A (20 students) was assigned as an experimental group. It was taught the material by using computer-mediated corrective feedback (track changes), Section B (20 students) was selected as a control group. It was taught by using regular instruction. A pre/post-test and a questionnaire were administrated to assess the effect of track changes on developing the participants' writing and motivation. Students in both groups sat to a pre-test to find out their equivalence before starting the experiment in writing. After eight weeks, the same test was administered on both groups as a post-test to assess their development in writing. A questionnaire was administered to the experimental group to measure the students' motivation toward using track changes. Relevant statistical analysis related to measure, means, standard deviation, T test, and One Way ANOVA were used. The findings of the study indicated that using track changes had a significant effect on developing students' writing. The findings also indicated that it was clear that the difference was in favor of the experimental group. This might be due to the effect of using track changes. Accordingly, a set of recommendation were provided at the end of the study of encourage using track changes in teaching the writing skill in English
رقم ISN
6026
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN