عنوان الإطروحه |
دور الإعلام التنموي في الأداء السياسي لمؤسسات المجتمع المدني الأردني 2011-2017
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2019-08-25 |
اسم الطالب |
حمزه توفيق محمد مصطفى
|
المشرف |
علي عواد راشد الشرعة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
محمد كنوش الشرعة |
محمد احمد المقاد |
|
الكلية |
معهد بيت الحكمة |
القسم |
العلوم السياسية |
الملخص بالعربية |
تهدف الدراسة لبيان دور الإعلام التنموي في الأداء السياسي لمؤسسات المجتمع المدني في الأردن في الفترة الواقعة بين ( 2011 ? 2017 )، أي فترة ما يسمى الربيع العربي الذي برز فيه نشاط الإعلام التنموي والإعلام الإجتماعي بشكل ملحوظ.
تحاول الدراسة فهم ظاهرة توظيف بعض مؤسسات المجتمع المدني للإعلام كأداة تواصل وتحقيق أهداف تنموية، إلا أنها في الحقيقة أهداف سياسية مغايرة للأهداف الرسمية المعلنة في سجلات التأسيس، ومن هذه الأهداف المغايرة: استخدام الإعلام التنموي للعب أدوار سياسية شخصية على مستوى المجتمع أو الوطن. كما تحاول الدراسة قياس مدى مساهمة النشاط الإعلامي لبعض مؤسسات المجتمع المدني في تشكيل ثقافة المجتمع ودفعه لتبني بعض المواقف والأجندات السياسية. وتطرق الباحث لآليات عمل مؤسسات غير الحكومية وأهم المعيقات التي تواجه عملها في الأردن.
واستخدمت الدراسة المنهج النظري لتعريف مفاهيم ?الإعلام التنموي? و?مؤسسات المجتمع المدني? و?الأداء السياسي?، كما استخدمت المنهج الوصفي التحليلي من أجل فهم تطور ظاهرة المجتمع المدني في الأردن لأنها من الظواهر الديناميكية المتغيرة ، واستخدم الباحث منهج المسح الإحصائي الميداني لتوضيح العلاقة بين الإعلام التنموي وأداء مؤسسات المجتمع المدني، حيث أجرى الباحث العديد من المقابلات الميدانية وتلقى الباحث 34 استمارة معبئة الكترونيا من قبل مدراء جمعيات غير حكومية وذلك من أصل 100 استمارة تم إرسالها عبر وسائل التواصل الاجتماعي بالبريد الكتروني لرؤساء جمعيات متنوعة النشاطات في محافظة إربد.
وخلصت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها:
1- لإن الإعلام الإلكتروني والإجتماعي أصبح بمثابه حلقة التواصل الرئيسة مع أفراد المجتمع فقد قامت عدة مؤسسات اجتماعية وتنموية بادراجه من ضمن برامج عملها كأداة تفاعل وتوعية وتوجيه، وخصوصا بعد أحداث الربيع العربي عام 2011.
2- أثبتت الدراسة صحة فرضية العلاقة الطردية بين تطور دور الإعلام في التأثير بالمجتمع ودور مؤسسات المجتمع المدني.
3- لم تتمكن الدراسة من قياس قوة تأثير مصادر التمويل في أداءها والسبب في ذلك يعود إلى أن مؤسسات المجتمع المدني ما زالت تمتنع من التصريح عن مصادر تمويلها.
4- كشفت الدراسة عن توجه متزايد لعدة مصادر تمويل أجنبي لدعم مؤسسات المجتمع المدني بشكل مباشر يتجاوز بيرقراطية الدعم التقليدي لهذه المؤسسات من خلال الحكومة.
5- كما توصلت الدراسة إلى أن ضعف الأداء الإعلامي أو التنموي والسياسي يعود إلى ضعف وتواضع حجم مؤسسات المجتمع المدني نفسها.
6- توصلت الدراسة إلى أن العلاقة بين الإعلام ومؤسسات المجتمع المدني في الاردن ساهمت بشكل كبير في توجيه الإعلام من أجل خدمة المجتمع وجعله وسيلة للنقد والإستقصاء والمراقبة وتقوية دور المؤسسات نفسها.
ويوصي الباحث الحكومة الأردنية بأن تكثف آليات دعم مؤسسات المجتمع المدني وزيادة إشراكها في البرامج التنموية الحكومية حتى تكون أذرعاً تنموية مساندة لبرامج التطوير والتشغيل والتعليم التنموية وكذلك لتجنب حدوث تناقض أو ازدواجية بين أهداف عمل مؤسسات المجتمع المدني والبرامج الحكومية التي تحقق نفس الغايات. كما يوصي الباحث مؤسسات المجتمع المدني باستثمار فرص تزايد الشراكة الأردنية الأجنبية التي تركز على دعم المشاريع التنموية الصغيرة والمتوسطة.
|
الملخص بالانجليزي |
The study aims at demonstrating the role of development-related media in the political performance of the non-governmental civil society institutions (NGOs) in Jordan during 2011 through 2017, the so-called Arab Spring period, during which the role of social and development-related media prominently increased.
The study attempts to understand the phenomenon that many civil society institutions use the development-related media, as communication instrument for achieving many of their political goals, but not their official goals, which are stated in their registries of establishment. Among these goals is the use of the development-related media tools for playing personal political roles on both the domestic and national levels. The study also attempts to measure the level of some NGOs? media activity contribution in the formation of the social culture, which influences the adoption of specific political agendas and positions. The study furthermore tackles some mechanisms of NGOs? activities and some difficulties, which these NGOs are facing through the work routes.
The study used different research methods. The theoretical method was useful to identify the main concepts of ?development-related media,? ?civil society institutions? and the ?political performance?. The analytical descriptive approach helped for better understanding of the dynamic development of the Jordanian civil society. Using the fieldwork and statistical methods, the researcher attempted to illustrate the relationship between the development-related media and the civil society; the researcher conducted many personal interviews and received 34 questionnaire copies, filled by heads of civil society institutions. 100 electronic copies of the questionnaire were sent via social media tools to NGOs in Irbid Governorate.
The major conclusions of the study were:
1- Many NGOs realized the increasing influence of social and development-related media and designed their communication tools and working programs accordingly, especially after the 2011 Arab Spring.
2-The study proves the hypothesis of a clear forward relationship between the influencing role of media and the increasing influence and number of NGOs.
3-It was difficult to measure the influence of the funding sources on the performance of the surveyed NGOs. Most NGOs were cautious to talk about their financial sources.
4-The study revealed a trend of increasing demand for foreign funds, addressed directly to support Jordanian NGOs? programs. This trend is correlated with the willing to bypass the bureaucracy of the traditional funds channeled through the government.
5-The direct relationship between the influence of media and the performance of the NGOs clearly contributed to using the media for the purposes of social service, as an instrument for critique, exclusion, monitoring the government actions and in conclusion strengthening the role and status of the NGOs.
6-The faintness of the political, media and development roles of certain NGOs was clearly related to their institutional weakness.
The researcher recommends that the Government of Jordan should increase the joint programs of development with the civil society institutions and to qualify them, as consolidating and implementing instruments of the governmental development programs. This joint activity will help avoiding dualism and contradiction between the programs of both the government and the NGOs. The researcher also recommends the NGOs to take of the opportunity of increasing influence of development-related media and the growing opportunities of government-foreign joint plans focusing on the support of micro and middle size development projects
|
رقم ISN |
6012 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|