عنوان الإطروحه
تقييم الاحتياجات التدريبية اللازمة لمديري المدارس بدولة الكويت في ضوء خطة التطوير التربوي وعلاقتها بتميز أدائهم
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-05-09
اسم الطالب
رحيق سودان محمد العنزي
المشرف
صالح سويلم الشرفات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ريم محمد صايل الزعبي
محمود حامد حسين المقدادي
صالح ناصر عليمات
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى تقييم الاحتياجات التدريبية اللازمة لمديري المدارس بدولة الكويت في ضوء خطة التطوير التربوي وعلاقتها بتميز أدائهم، تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، حيث تم اخذ مجتمع الدراسة والبالغ عددهم (471) مديراً ومديرة لبعض المناطق التعليمية ( الفروانية ، والجهراء ، والعاصمة ، وحولي ، ومبارك الكبير ) وتكونت العينة من ( 73 ) مدير ومديرة في دولة الكويت وقد كانت عينة طبقية عشوائية، واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع بيانات الدراسة وتكونت من (62) فقرة توزعت على (4) مجالات وبعد إجراء عملية المعالجة الإحصائية توصلت الدراسة إلى اهم النتائج : أن الاحتياجات التدريبية اللازمة لمديري المدارس بدولة الكويت في ضوء خطة التطوير التربوي من وجهة نظرهم، بشكل عام كانت مرتفعة لجميع المجالات (الاحتياجات التدريبية في مجال التنظيم المدرسي، الاحتياجات التدريبية الادارية، الاحتياجات التدريبية الفنية، الاحتياجات التدريبية التقنية) وتعني هذه النتيجة أن الاحتياجات التدريبية اللازمة لمديري المدارس بدولة الكويت كانت مرتفعة، وربما يعزى ذلك إلى وجود اهتمام من قبل الحكومة بتحديد الاحتياجات التدريبية الخاصة بكل مجال وفيما يتعلق بالاخص (استخدام الحوار التربوي الفعال بين أعضاء المدرسة، مهارات الاتصال والتواصل، اكتساب مهارات تحفيز العاملين على الابداع، استخدام وسائل تقنية الاتصالات في تطوير العمل المدرسي) بين أيضاً أن اختبار الفروقات في الاحتياجات التدريبية اللازمة لمديري المدارس بدولة الكويت في ضوء خطة التطوير التربوي تعزى لمتغيرات الجنس للمجالات ككل ولمجال الاحتياجات التدريبية الادارية. وايضا لوحظ من خلال النتائج انه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى الدلالة (? =0.05) في الاحتياجات التدريبية اللازمة لمديري المدارس بدولة الكويت في ضوء خطة التطوير التربوي تعزى لمتغير المؤهل العلمي لجميع المجالات بينما كانت هنالك فروقات تعزى لمتغير سنوات الخبرة فيما يتعلق بمجال الاحتياجات التدريبية التقنية وكانت الفروقات لصالح الذين خبراتهم اكثر من 15 سنة. ونلاحظ هنا ان هذه الفروقات كانت لصالح الذكور حيث ان الوسط الحسابي لارائهم نحو الاحتياجات التدريبية اللازمة لمديري المدارس بدولة الكويت في ضوء خطة التطوير التربوي وتبين ايضا ان "استخدام وسائل تقنية الاتصالات في تطوير العمل المدرسي" جاءت بالمرتبة الاولى وبدرجة مرتفعة، بينما جاءت "مهارات الاتصال والتواصل باللغة الانجليزية" بالمرتبة الاخيرة بدرجة متوسطة. حيث أظهرت النتائج أن مستوى تميز أداء مديري المدارس بدولة الكويت في ضوء خطة التطوير التربوي من وجهة نظرهم ككل كانت مرتفعة حيث كانت الفقرة ذات الاهمية الاعلى هي (توخى العدالة في توزيع المهام والادوار بين المعلمين ) وقد أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات منها: ضرورة تشجيع مديري ومديرات المدارس للمشاركة في تصميم البرامج التدريبية وتنفيذهـا عن طريق تقديم الحوافز المادية والمعنوية وذلك لتطوير الخطط التربوية .
الملخص بالانجليزي
This study aimed at identifying the evaluation of the training requirements necessary for school principals at the State of Kuwait in the light of the education development plan and its relation with the performance excellence. The survey descriptive approach was used, where a total of (471) female and male principals of some educational areas (Al Farwaniyah- Al Jahra- Capital- Hawalli- Mubarak Al-Kabeer( were used as the pool for this study. The sample consisted of (73) female and male principals at the State of Kuwait and it was intended as a stratified random sample , where they used the questionnaire as a tool to collect the study data and it was consisted of (62) sections distributed among (5) different fields training. After conducting the statistical process the study reached gave the following most significant results : that the training requirements necessary for the school principals at the State of Kuwait in the light of educational development plan from their point of view, in general was high for all the different fields of training (the training requirements in the field of academic planning, the administrative training requirements, the technical training requirements, and the artistic training requirements). This result shows that the training requirements necessary for the school principals at the State of Kuwait was high, and this may attributes to the interest of the government to identify the training requirements related to each field in particular by ( the use of effective educational dialogue among the school members, communication and contact skills, acquiring skills to activate the employees creativity, or using the communication technical means in developing the academic work). The results also showed that the variation test in the training requirements necessary for the school principals at the State of Kuwait in the light of education development plan attributes to the gender difference for the different fields of training as whole and for the administrative training requirements. It also can be noticed through the results that there are no variations of statistical significance at the level of significance, (? .=0.05) for the training requirements necessary for the school principals at the State of Kuwait in the light of educational development plan and this attributes to the variation of the scientific qualification for all the fields whereas there were variations due to the difference of the experience years regarding the fields of the technical training requirements, and these variations were for the favor of those whose experience were over 15 years. The results showed that the level of the excellence performance of the school principals at the State of Kuwait in the light of educational development plan from their point of view as a whole were high as the point of most significance was (implementing fairness in the distribution of tasks and roles among teachers). The study gave some recommendations including: the necessity to encourage the female and male principals of the school to participate in designing the training programs and its implementation through providing the Material and moral incentives in order to develop the educational plans
رقم ISN
5978
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN