عنوان الإطروحه
درجة توافر متطلبات تكنولوجيا الأداء البشري في مدارس دولة الكويت وعلاقتها بالإبداع الإداري
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-05-05
اسم الطالب
ضاري سلمان اسحيم الميع
المشرف
محمود حامد حسين المقدادي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
بيان ظاهر دوشان الماضي
ميسون طلاع محمود الزعبي
صالح احمد عبابنة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة توافر متطلبات تكنولوجيا الأداء البشري في مدارس دولة الكويت وعلاقتها بالإبداع الإداري لدى مديري المدارس الثانوية بدولة الكويت من وجهة نظر المديرين والمعلمين، وتم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وأداتها استبانة وزعت على عينة مكونة من (648) معلماً ومديراً ومديراً مساعداً، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة. وأشارت النتائج إلى أن درجة توافر متطلبات تكنولوجيا الأداء البشري من وجهة نظر مديري ومعلمي المدارس الثانوية في دولة الكويت جاءت بدرجة متوسطة، وجاء ترتيب المجالات تنازلياً كما يلي: المهارات التقنية لدى مدير المدرسة، الاهتمام بأوضاع العمل، تنمية الأفراد، المعلومات، عمليات الإدارة. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لاستجابات أفراد عينة الدِّراسة على مجالات درجة توافر متطلبات تكنولوجيا الأداء البشري لدى مديري المدارس الثانوية تعزى لمتغير الجنس ما عدا مجال المعلومات وتنمية الأفراد والأداة ككل حيث أظهرت النتائج وجود فروق لصالح الذكور، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الوظيفة، ووجود فروق ذات دلالة احصائية لأثر سنوات الخبرة على مجال الاهتمام بأوضاع العمل وجاءت الفروق لصالح ذوي الخبرة (من 5 سنوات إلى أقل من 10 سنوات). وبينت النتائج أن مستوى الإبداع الإداري لدى مديري المدارس الثانوية في دولة الكويت من وجهة نظر مديري ومعلمي المدارس جاء بدرجة متوسطة، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لاستجابات أفراد عينة الدراسة نحو مستوى الإبداع الإداري لدى مديري المدارس الثانوية في دولة الكويت تعزى لمتغيرات الجنس والوظيفة والخبرة. وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة بين درجة توافر متطلبات تكنولوجيا الأداء البشري في المدارس الثانوية في دولة الكويت ودرجة تحقيق الإبداع الإداري. وبناء على النتائج فقد أوصت الدراسة بقيام وزارة التربية بدولة الكويت بتشكيل وحدة تتولى التأهيل والتدريب أثناء الخدمة لمديري المدارس، والإشراف على توفير متطلبات تكنولوجيا الأداء البشري في المدارس، وتوظيف نماذج تكنولوجيا الأداء البشري في تطوير الأداء واستثمار العنصر البشري في المدارس وإجراء المزيد من الدراسات.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the availability of human performance technology requirements and its relation to administrative creativity among secondary school principals in the State of Kuwait from the point of view of administrators and teachers. The descriptive analytical approach approach was used in this study. The sample of the study consisted of (648) male and female teachers and administrators who were chosen by simple random sampling technique. After its reliability and validity had been verified، a questionnaire consisting of five dimensions was used as the research instrument for collecting data. The study revealed the following results: 1) the degree of availability of human performance technology requirements among secondary school principals in the State of Kuwait from the point of view of administrators and teachers was moderate. The five domains were ranked in descending order as follows: technical skills of school principals، interest in the working conditions، development of individuals، information، and administrative operations. 2) there were no statistically significant differences in the participants? responses due to impact of gender on the domains of technical skills of school principals، interest in the working conditions، and administrative operations، while there were differences on the domains of information and the development of individuals and the tool as a whole، and the differences were in favor of males. 3) there were no statistically significant differences in the participants? responses due to impact of the variable of job title. 4) there were no statistically significant differences in the participants? responses due to the impact of the variable of years of experience on all domains except on the interest in the working conditions، and the differences were in favor of (from 5 years to less than 10 years). 5) the level of administrative creativity among secondary school principals in Kuwait from the point of view of administrators and teachers was moderate. 6) there were no statistically significant differences in the participants? responses due to the impact of the variables of gender، job title، and years of experience on all domains. 7) there was a positive correlation between the availability of human performance technology requirements and the administrative creativity of secondary school principals in the State of Kuwait from the point of view of administrators and teachers. Based on the results، the study recommended that the Ministry of Education in Kuwait create a unit to provide in-service training for school principals، supervise the provision of the requirements of human performance technology in schools، and employ human performance technology models in the development of performance and investment of human resources in schools
رقم ISN
5975
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN