عنوان الإطروحه |
درجة ممارسة مديري المدارس في لواء الرمثا لمهامهم التنظيمية وعلاقتها بفاعلية المدرسة
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2019-10-01 |
اسم الطالب |
ساره وليد علي البلاسمه
|
المشرف |
تيسير محمد احمد الخوالدة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
ميسون طلاع محمود الزعبي |
حسن احمد الحياري |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
الإدارة التربوية |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدِّراسة التعرف إلى درجة ممارسة مديري المدارس في لواء الرمثا لمهامهم التنظيمية وعلاقتها بفاعلية المدرسة، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي, وأثر متغيرات (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة) في ذلك، تكوَّنت عينة الدراسة من (180) معلم ومعلمة, تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة من المدارس الثانوية في لواء الرمثا للعام الدراسي 2019/2020.
وتم استخدام أداة, تكونت من جزئيين الأول لقياس المهام التنظيمية وتكونت من (36) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات (المهام الإدارية, والمهام الإشرافية، وتفعيل الشراكة بين المدرسة واولياءالأمور) أما الجزء الثاني لقياس درجة فاعلية المدرسة وتكونت من (48) فقرة موزعة على خمسة مجالات (المديرين, المعلمين، الطلبة، المناخ التنظيمي، العلاقة بين المدرسة والمجتمع المحلي) وتم التأكد من صدق الأداة وثباتها. واظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة مديري المدارس في لواء الرمثا لمهامهم التنظيمية من وجهة نظر المعلمين مرتفعة
وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات مديري المدارس في لواء الرمثا نحو المهام التنظيمية تعزى لمتغير الجنس, والمؤهل العلمي, والخبرة.
وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة فاعلية المدرسة من وجهة نظر المعلمين مرتفعة وبينت النتائج
وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس لصالح الاناث وعدم وجود فروق تعزى لمتغير والمؤهل العلمي، والخبرة.
واظهرت النتائج وجود علاقة إيجابية دالة إحصائية بين درجة ممارسة مديري المدارس لمهامهم التنظيمية وفاعلية المدرسة.
وفي ضوء نتائج الدراسة توصي الباحثة بما يلي: تنمية روح مشاركة المعلمين وروح المشاركة بالأفكار ضمن فرق العمل بالأفكار والآراء والخطط من أجل تحسين البيئة التدريسية, واهتمام مدراء المدارس بالمعلمين وتحسين ادائهم، وبيان اهمية البرامج التدريبية بالنسبة لهم، ورفع روحهم المعنوية، واشراكهم في اتخاذ القرارات والاهتمام بالطلبة وتحصيلهم العلمي من قبل مدراء المدارس والحرص على إشراك المجتمع المحلي في المدرسة , واقامة برامج بهدف تنمية العلاقة بينهما .
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed to identify the practice degree of Alramtha Borough school principals for their organizational tasks and its relation with the school effectiveness. To achieve the objective of the study, The clescriptive survey method was selected and the effect of variables (gender scientific qualification and years of experience). The sample consisted of (180) teachers by the random cluster method of secondary schools in Ramtha borough for the academic year 2019/2020.
A tool was used to measure the variables of the study. It consisted of two parts: the first was a questionnaire to measure the organizational tasks and consisted of (36)sections divided into three areas (administrative tasks, supervisory tasks, activating partnership between the school and parents) The second part is a questionnaire to measure the effectiveness of the school and consisted of (48) divided into five areas (managers, teachers, students, the organizational climate and the relationship between the school and the local community) the honesty and the steadfastness were confirmed.
The results of the study showed that:
The degree of practicing principals in the Ramtha borough for their organizational tasks from the point of view of the teachers ishigh
The results showed statistically significant differences for the responses ,of school principals in Ramtha towards organizational tasks due to the gender variable,the scientific aulifiation and experienes .
The results showed that there were statistically insignificant differences in the responses of the principals in Ramtha Borough, towards organizational tasks attributed to the gender variable the educational qualification, and experience for the female
The results of the study showed that the effectiveness of thevvschool from the viewpoint of teachers is high, The results showed that there were on statistically significant differenes attributed to gender attribute to femalle , with in significant differenes in educafional qualification and experience
The results showed a statistically positive relationship between the areas of organizational tasks borough and the areas of school effectiveness
Related to the findings of the study, The researcher recommends the following : Developing the spirit of teachers' participation and the spirit of sharing ideas , opinions and plans within the work teams to improve the teaching environment. The School principas Should coneern With teachers to improve their perfor mance,Showing the importance of the training program raising the morle and In volving teachers in decision making process. The principals should pay at tain ment eu shuring community training program
|
رقم ISN |
5970 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|