عنوان الإطروحه
واقع أداء مراكز تعليم الكبار ومحو الأمية وسبل تطويرها في دولة الكويت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-07-30
اسم الطالب
عبدالله مجبل غضيان العازمي
المشرف
محمدعبود موسى الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
تيسير محمد احمد الخوالدة
خالد احمد الصرايرة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسـة التعرف إلى واقع أداء مراكز تعليم الكبار ومحو الأميّة وسبل تطويرها في دولة الكويت من وجهة نظر مدراء المراكز والمدراء المساعدين والموجهين الفنيين والإداريين و رؤساء أقسام تعليم الكبار في المناطق التعليمية ، في ضوء بعض المتغيرات: الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة الوظيفية والخبرة في تعليم الكبار و المرحلة ، وتم استخدام المـنهـج الوصفـي المـسحي، مـن خلال تطوير استبانة تكوَّنت من (41) فقرة موزعة على خمسة مجالات وهي (الدارسين ، المعلمين ، المناهج ، التجهيزات المادية و المكافآت المالية ) وبطاقة مقابلة (سؤال مفتوح)، تكونت عينة الدراسة من (85) موجهاً و (102) مديراً في (52) مركزاً، اُختيرت بأسلوب العينة الطبقية العشوائية ، وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى واقع أداء مراكز تعليم الكبار ومحو الأمية في دولة الكويت من وجهة نظر المدراء والمدراء المساعدين جاء مرتفعاً، وجاء ترتيب المجالات (أولاً مجال المعلمين ثم مجال الدارسين ثم مجال المناهج ثم مجال التجهيزات المادية وأخيراً مجال المكافآت المالية)، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير الجنس وذلك على جميع المجالات باستثناء مجال التجهيزات المادية، وعدم وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لمتغير المؤهل العلمي وسنوات الخبرة في تعليم الكبار والمرحلة ، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير سنوات الخبرة الوظيفية وذلك على جميع المجالات باستثناء مجال التجهيزات المادية، وتوصلت الدراسة أيضاً إلى أن مقترح( رفع قيمة المكافآت المقدمة ) جاء بنسبة كبيرة. بناء على النتائج فإن الباحث يوصي بتعديل الأنظمة والتعليمات بوزارة التربية لتشجيع المعلمين الكويتيين المتميزين وجذبهم للمساهمة والتعليم في مراكز تعليم الكبار ومحو الأمية إما بالتعيين الرسمي بدلاً من التكليف أو عن طريق رفع قيمة المكافآت المقدمة، وتوفير مباني خاصة بتعليم الكبار ومحو الأمية مستقلة عن المدارس الحكومية، والاهتمام أكثر بتطوير المناهج الدراسية ، ووضع لجان مختصة لاختيار وقبول الهيئة التعليمية والادارية بتعليم الكبار وفق شروط خاصة ، والقضاء على ظاهرة الغش والغياب لدى الدارسين، وتجديد قوانين وأنظمة القبول في تعليم الكبار وتغيير قيمة الرسوم المدفوعة لذلك، وتفعيل دور المراقبة الوزارية ومبدأ الثواب والعقاب على الدارسين والعاملين جميعاً.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the reality of the performance of the adult education and literacy centers and the ways to developing it in the State of Kuwait from the point of view of the managers of the centers , assistant managers , technical and administrative supervisors and heads of adult education departments in the educational areas, in light of some variables : gender , scientific qualification , years of experience , experience in adult education and the levels . The descriptive method was used by developing a questionnaire consisting of (41) paragraph divided into five fields (learners, teachers, curricula, financial equipment and financial rewards) and an interview card (open question) . The sample of the study consisted of (85) directed and (102) managers in (52) centers, selected by random stratified sample method, The study found that the level of the performance of the adult education and literacy centers in the State of Kuwait from the point of view of the managers of the centers , assistant managers , technical and administrative supervisors and heads of adult education departments in the educational areas was high . The fields order came in (first the field of teachers , then the field of learners , then the field of curricula, then the field of material equipment and finally the field of financial rewards). And the absence of significant statistical differences between the average responses of the sample of the study sample is due to gender variable in all fields except the field of material equipment, and there are no statistically significant differences due to the variable of scientific qualification , years of experience in adult education and levels . And the absence of differences of statistical significance due to the variable years of functional experience in all fields except the field of material equipment, and the study also found that the proposal (to raise the value of financial rewards ) came at a large rate. Based on the results, the researcher recommends modifying regulations and instructions in the Ministry of Education to encourage Kuwaiti teachers and attract them to contribute and educate in the centers of adult education and literacy either by formal employment instead of assignment, or by raising the value of financial rewards , and providing private buildings for adult education and literacy independent of public schools, and giving more attention in developing of curricula, and establishing specialized committees to select and accept the educational and administrative body to teach adults under special conditions, and eliminating the phenomenon of fraud and absence of students, and renewing laws and regulations of admission to adult education, and changing the fees paid for this, and activating the role of ministerial oversight and the principle of reward and punishment for students and all employees
رقم ISN
5860
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN