عنوان الإطروحه
مستوى التميز التنظيمي لدى مديري المدارس في محافظة المفرق وعلاقته بالاغتراب الوظيفي
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-08-22
اسم الطالب
امنة فهد ضيف الله الشرفات
المشرف
بيان ظاهر دوشان الماضي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ميسون طلاع محمود الزعبي
ايمن احمد العمري
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرّف إلى مستوى التميز التنظيمي لدى مديري المدارس في محافظة المفرق وعلاقته بالاغتراب الوظيفي, والتعرف إلى أثر متغيرات الجنس، وسنوات الخبرة والمؤهل العلمي، وتكوّنت أفراد الدراسة من(600) معلما ومعلمة واستخدمت الباحثة استبانه تم تطبيقها في الفصل الدراسي الثاني(2018-2019)، تكونت من (54) فقرة، واستخدمت الأساليب الإحصائية المناسبة لتحليل المعلومات. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن مستوى التميز التنظيمي لدى مديري المدارس في محافظة المفرق من وجهة نظر المعلمين كانت بمستوى متوسطاً، وأن مستوى الاغتراب الوظيفي لدى مديري المدارس في محافظة المفرق كانت بمستوى منخفض، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد العينة لمستوى التميز التنظيمي تعزى لمتغير الجنس، وسنوات الخبرة لصالح الإناث وعدم وجود فروق ذات الدلالة الإحصائية في استجابات افراد العينة لمستوى التميز التنظيمي تعزى لمتغير المؤهل العلمي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمستوى الاغتراب الوظيفي في استجابات أفراد العينة تعزى لمتغير الجنس، وسنوات الخبرة والمؤهل العلمي، وأظهرت الدراسة وجود علاقة ارتباط سالبة دالة إحصائيا بين مستوى التميز التنظيمي ومجالاته وبين مستوى الاغتراب الوظيفي لدى مديري المدارس في محافظة المفرق، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة توصيات أهمها، توفير قيادة إبداعية متميزة، لديها القدرات والسمات والمهارات العالية، التي تمكنها من إحداث التغيير، ونشر ثقافة التميز بين الجميع، وذلك من خلال بناء مناخ من الثقة المتبادلة فيما بينهم، وإقناعهم بأدوارهم الجديدة، وتحفيزهم على أدائها بكفاءة وفعالية في سبيل تحقيق نتائج غير مسبوقة في المدرسة، ونشر ثقافة الحد من الشعور بالاغتراب الوظيفي ومحاولة السعي لاندماج المعلمين في حياتهم المهنية مع أقرانهم.
الملخص بالانجليزي
The aim of the study was to identify the level of organizational excellence of the school directors in Mafraq governorate and its relation to expatriate employment, and to know the effect of gender variables, years of experience and scientific qualification. The study consisted of (600) teachers. The researcher used a questionnaire that was applied in the second semester (2018-2019), Consisting of (54) paragraph, and used the appropriate statistical methods for information analysis. The results of the study indicate that the level of organizational excellence among the school principals in Mafraq governorate from the point of view of the teachers was medium, and that the level of career expatriation among the school principals in Mafraq governorate from the point of view of the teachers was at a "low" level and that there were no statistically significant differences in individual responses The sample of the level of organizational discrimination is due to gender variable, years of experience and scientific qualification, and there were no statistically significant differences in the level of functional expatriation in the responses of the sample members due to gender variable, years of experience and scientific qualification. The study showed a negative correlation relationship The level of organizational discrimination and its areas and the functional expatriation among school principals in Mafraq Governorate. The study had a set of recommendations, the most important of which is to provide a distinctive creative leadership that has the capabilities, characteristics and high skills that enable it to bring about change and spread a culture of excellence among all, To encourage them to play their new roles, to motivate them to perform efficiently and effectively in order to achieve unprecedented results in school, and to spread the culture of reducing the sense of expatriate career and try to seek the integration of teachers in their professional life with their peers, as recommended by administrations Schools trying to link the disciplines of teachers lectures they receive and which they can reduce the sense of alienation career
رقم ISN
5799
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN