عنوان الإطروحه |
أثر التسويق بالعلاقات على رضا العملاء في المصارف التجارية العراقية
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2019-07-29 |
اسم الطالب |
عبدالرحمن جمال عطالله جويرالمحمدي
|
المشرف |
بهجت عيد مفلح الجوازنة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
هايل طلاق محمود عبابنة |
حازم خالد شحادة |
|
الكلية |
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية |
القسم |
ادارة الأعمال |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على التـسويـق بـالعلاقـات وأثره فـي رضا زبائن البنـوك التجاريـة فـي العراق. ولتحقيق أهداف هذه الدراسة قام الباحث بإعداد استبانة لقياس أثر المتغير المستقل على المتغير التابع باستخدام المنهج الوصفي الإحصائي ( SPSS)، وتم أخذ عينة ملائمة من مجتمع الدراسة لكبر حجم مجتمع الدراسة، حيث تكون مجـتمـع الدراسـة مـن (12) بنكاً فـي بغداد، وكان عدد الاستبيان الموزع (132) العينة المستجيبة (118) مستجيباً، مـن إجمالي الاستبانات الموزعة. وللإجابة عن أسئلة الدراسة واختبار فرضياتها فقد قام الباحث باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، وتطبيق معادلة الانحدار المتعدد.
وأظهرت نتائج الدراسة بأن نتائج تحليل التباين الأحادي في الجدول تشير إلى وجود تأثير ذي دلالة إحصائية للتسويق بالعلاقات بأبعاده (الثقة، الالتزام، الاتصال، الاستجابة) في رضا زبائن البنوك التجارية في العراق ويعتبر هذا التأثير دالاً إحصائيا لأن قيمة f المحسوبة والبالغة (33.92) كانت دالة إحصائيا بمستوى دلالة (0.000) وهي اقل من 0.05 وتشير هذه النتيجة إلى تأثير المعرفة للتسويق بالعلاقات بأبعاده (الثقة، الالتزام، الاتصال، الاستجابة) في رضا زبائن البنوك التجارية في العراق، إن الالتزام هو السمة أو البعد الأهم من أبعاد التسويق بالعلاقات في تحقيق التأثير على رضا زبائن البنوك التجارية في العراق (إذ حقق أكبر قيمة تأثير بلغت 0.437).
وكانت هناك العديد من التوصيات كان أهمها هو وضع الخطط والأهداف التي ترمي إلى تعزيز العلاقات مع الزبائن بهدف جذب زبائن جدد، وتطوير العلاقات معهم بالإضافة إلى التركيز على كسب ولائهم، و. تدريب العاملين في البنوك العراقية على مهارات التواصل بهدف بناء جسور لعلاقات متينة مع الزبائن وبالتالي تعزيز الارتباط بهذه البنوك، والالتزام بالتسويق بالعلاقات والعمل على رفع مستواه لأعلى المستويات.
|
الملخص بالانجليزي |
The study aimed at identifying the marketing with relations and its impact on the customers at satisfaction the commercial banks in Iraq. To achieve the objectives (name the researcher a questionnaire to measure the impact of independent variable over the developed by using the statistical descriptive method (SPSS ) . Adequate sample was taken from population of the study which consists of (12) banks in Baghdad. (132) questionnaires were distributed, but number of responding sample was (118) out of the distributed questionnaires. To answer the questions of study and test its hypotheses, the researcher concluded the arithmetic average and standard deviations and applied Statistical Package for the Social Sciences .
The findings of study showed that the results of one-way analysis of variance in the table indicate that there was impact of statistical significance of marketing with relations in terms of the following dimensions (Trust, commitment, communication and response) in the satisfaction of customers of the commercial banks in Iraq. This impact is a statistical significant because the value f computed as (33.92) was a statistical significant (0.000), which is less than 0.05. This result indicates the impact of marketing with relations in terms of the following dimensions (Trust, commitment, communication and response) in the satisfaction of customers of the commercial banks in Iraq. The commitment is the most important dimension of marketing regarding relations to achieve the impact on the satisfaction of customers of the commercial banks in Iraq, (whereas it achieved the highest impact value attained as 0.437).
There were many recommendations most important of which is to develop plans and objectives aiming to enhance the relations with customers in order to attract new customers, develop the relations with them and concentration to gain their loyalty. Moreover, the study recommended that employees in Iraqi banks shall be trained on communication skills aiming to build bridges for solid relationships, and hence strengthen engagement with these banks, commitment with marketing and its relations and act to boost its level to higher levels
|
رقم ISN |
5794 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|