عنوان الإطروحه
أثر ممارسات إدارة الجودة الشاملة على أداء غرفة تجارة إربد من وجهة نظر العاملين فيها : دراسة حالة
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-07-31
اسم الطالب
محمد حسين اسماعيل خضر
المشرف
علي احمد عواد الروابدة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
مرعي حسن حمد بني خالد
رامي محمد طبيشات
الكلية
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية
القسم
الاداره العامة
الملخص بالعربية
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر ممارسات إدارة الجودة الشاملة بأبعادها (التزام ودعم الإدارة العليا, والتركيز على المستفيدين, وتمكين الموظفين, والتحسين المُستمر) على أداء غرفة تجارة إربد في الأردن من وجهة نظر العاملين فيها. ولتحقيق أهداف الدراسة, فقد تم إعداد استبانة مكونة من (42) فقرة, وقد تكون مجتمع الدراسة من (رئيس غرفة تجارة إربد، ونائب رئيس غرفة التجارة، وأمين السر, وأمين الصندوق, والمدير العام, ونائب المدير العام, ورؤساء الأقسام, والموظفين), والذين يمارسون مهامهم الوظيفية في غرفة التجارة, والبالغ عددهم نحو (41) فرداً, حيث أتبعت الدراسة أسلوب الحصر / المسح الشامل لمجتمع الدراسة, وللإجابة عن أسئلة الدراسة واختبار فرضياتها فقد تم استخراج المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية وتطبيق معادلة الانحدار. وتوصلت الدراسة بأن هناك أثر لممارسات إدارة الجودة الشاملة على أداء غرفة تجارة إربد في الأردن من وجهة نظر العاملين فيها، كما وبيّنت النتائج وجود أثر لأبعاد (التركيز على المستفيدين، والتحسين المُستمر) على أداء غرفة التجارة من وجهة نظر العاملين فيها, في حين بيّنت النتائج عدم وجود أثر لأبعاد (التزام ودعم الإدارة العليا, وتمكين الموظفين) على أداء غرفة التجارة من وجهة نظر العاملين فيها. وقد أوصت الدراسة بضرورة قيام الإدارة العليا لغرفة تجارة إربد في الأردن بالاستمرار بتطبيق وممارسة عمليات إدارة الجودة الشاملة وعدم الوقوف عند مرحلة معينة, لضمان تحسين قدراتها المؤسسية, وتخفيض تكاليف خدماتها, والمدة الزمنية لتقديمها, وتوفير جهود موظفيها, بهدف تحقيق أقصى درجات الرضا لديهم ولدى جميع المستفيدين منها, وضمان تقديم أفضل الخدمات على كافة المستويات.
الملخص بالانجليزي
The aim of this study is to identify the impact of total quality management practices in it dimensions (commitment and support of higher management, focus on beneficiaries, empowering employees, and continuous improvement) on the performance of the irbid chamber of commerce in jordan from the point of view of its employees. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was prepared consisting of (42) items, the study population consists of (president of irbid chamber of commerce, vice president of chamber of commerce, secret keeper, cashier, general manager, vice general manager, heads of departments, and employees), who perform their functions in the chamber of commerce, and the number of employees was about (41) individuals, where the study followed the method of comprehensive survey to the study community, in order to answer the study questions and test hypotheses, the mean averages, standard deviations, and the application of the multiple regression equation were obtained. The study reached there is an impact of total quality management practices on the performance of the irbid chamber of commerce in Jordan from the point of view of its employees, and the results also showed that there is an impact of the dimensions of (focus on beneficiaries, continuous improvement) on the performance of the chamber of commerce from the point of view of its employees, while the results showed that there is no trace of the dimensions of (commitment and support of higher management, empowering employees) on the performance of the chamber of commerce from the point of view of its employees. The study recommended that the higher management for the irbid chamber of commerce in jordan ought to continue to apply and practice TQM processes, and not stand at a certain stage, to ensure that their institutional capacities are improved, and reduce the cost of their services, and the time period for submission, and provide the efforts of its staff, with the aim of achieving maximum satisfaction for them and for all beneficiaries, and ensure that the best services are provided at all levels
رقم ISN
5786
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN