عنوان الإطروحه
دور وسائل الإعلام في تعزيز الاتجاهات الإيجابية نحو الدراسات العملية لدى معلمي الدراسات العملية في مدارس دولة الكويت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-04-23
اسم الطالب
احمد ناصر عايض الوهيدة
المشرف
كوثر عبود موسى الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
باسل حمدان منزل الشديفات
هيفاء عبدالهادي حمدان الدلابيح
احمد عيسى علي الطويسي
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى دور وسائل الإعلام في تعزيز الاتجاهات الإيجابية نحو الدراسات العملية لدى معلمي الدراسات العملية في مدارس دولة الكويت، واستخدم المنهج الوصفي المسحي، ومن أجل تحقيق اهداف الدراسة تم إعداد استبانة وزعت على (319) معلماً ومعلمة بالطريقة القصدية، وتوصلت الدراسة إلى أن دور وسائل الإعلام في تعزيز الاتجاهات الإيجابية نحو الدراسات العملية لدى معلمي الدراسات العملية في مدارس دولة الكويت، جاءت بدرجة متوسطة، وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطات أفراد عينة الدراسة حول الدرجة الكلية وفقاً لمتغير الجنس (ذكور- إناث) لصالح الإناث، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أفراد عينة الدراسة حول الدرجة الكلية وفقاً لمتغير سنوات الخبرة (أقل من 5 سنوات- من 5-10 سنوات) لصالح ذوي الخبرة أقل من 5 سنوات، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أفراد عينة الدراسة حول الدرجة الكلية وفقاً لمتغير الوسيلة الإعلامية التقليدية (صحف- تلفزيون) لصالح الصحف. ووجود فروق بين (صحف- لا أتابع الإعلام) لصالح الصحف، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أفراد عينة الدراسة حول الدرجة الكلية وفقاً لمتغير زمن/مدة متابعة الوسيلة الإعلامية (من ساعة إلى 3 ساعات- من 3 - 6 ساعات) لصالح من ساعة إلى 3 ساعات، ووجود فروق بين (من ساعة إلى 3 ساعات ? أكثر من 6 ساعات) لصالح من ساعة إلى 3 ساعات، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أفراد عينة الدراسة حول الدرجة الكلية وفقاً لمتغير المؤهل (بكالوريوس- دراسات عليا)، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أفراد عينة الدراسة حول الدرجة الكلية وفقاً لمتغير التخصص (ديكور ونجارة- كهرباء والكترونيات)، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أفراد عينة الدراسة حول الدرجة الكلية وفقاً لمتغير الوسيلة الإعلامية الحديثة،وبناء على النتائج فقد أوصت الدراسة أن تخصص وسائل الإعلام برامج وفقرات متخصصة وتطبيقات معدّة لبيان أهمية الدراسات العملية والتعليم المهني بشكل عام.
الملخص بالانجليزي
This study aims to identify the role of the mass media in strengthen positive attitudes towards practical studies of the practical studies? teachers in Kuwait schools، This study has used the descriptive- random sampling methodology.in order to achieve the aims of this study, questionnaire was distributed to 319 teachers in a purposive manner. This study found that the role of the mass media in strengthen positive attitudes towards practical studies of the practical studies? teachers in Kuwait schools was in a medium scale, The findings of this study suggest that there were statistically significant differences at level 0.5 among the average of the study sample on the total score according to the gender variable (male - female)، absence of statistically significant differences at level 0.5 among the average of the study sample on the total score according to academic qualification variable(Bachelor-post graduate),existence of statistically significant differences at level 0.5 among the average of the study sample on the total score according to the years of experience variable (less than 5 years ? from 5 to 10 years) for the less than 5 years-experienced persons, absence of statistically significant differences at level 0.5 among the average of the study sample on the total score according to major variable(Decor & Carpentry?electricity & electronics), existence of statistically significant differences at level 0.5 among the average of the study sample on the total score according to the years of the traditional mass media variable (newspapers ? television) for newspapers, existence of statistically significant differences among (newspaper- I'm not following mass media) for newspapers, absence of statistically significant differences at level 0.5 among the average of the study sample on the total score according to modern mass media variable, existence of statistically significant differences at level 0.5 among the average of the study sample on the total score according to average of following mass media (from an hour to three hours ? from three hours to six hours) for from an hour to three hours and existence of statistically significant differences among (from an hour to three hours ? more than six hours) for from an hour to three hours. According to the results, the study concluded that the media Major is a specialized programs and spots prepared to show the importance of practical study and vocational education in general
رقم ISN
5747
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN