عنوان الإطروحه
معوقات تطبيق مفهوم المدرسة المنتجة بمدارس دولة الكويت من وجهة نظر مديري ومديرات المدارس
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-07-30
اسم الطالب
محمد سعد عايض الشمري
المشرف
وائل محمد ياسين الشرمان
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
صالح سويلم الشرفات
حيدر محمد العمري
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى معوقات مفهوم المدرسة المنتجة بمدارس دولة الكويت من وجهة نظر مديري ومديرات المدارس، تكونت عينة الدراسة من (203) مديراً ومديرة تم اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية البسيطة، واستخدم الباحث المنهج الوصفي من خلال تطوير استبانة مكونة من (41) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات وهي (الأنظمة والتعليمات، الكادر الإداري والتعليمي في المدرسة، مجال الشراكة المجتمعية)، وتم استخراج دلالات صدقها وثباتها، وللإجابة على أسئلة الدراسة تم حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واستخدم اختبار تحليل التباين المتعدد (MANOVA). حيث أظهرت نتائج الدراسة أن معوقات تطبيق مفهوم المدرسة المنتجة في مدراس دولة الكويت من وجهة نظر مديري ومديرات المدارس كانت بدرجة عالية، وجاء مجال الانظمة والتعليمات بالمرتبة الأولى، بينما جاء مجال الكادر الاداري والتعليمي في المدرسة في المرتبة الثانية ، ومجال الشراكة المجتمعية في المرتبة الاخيرة. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05= ?) على مجال الأنظمة والتعليمات تعزى لمتغير الجنس ولصالح الاناث، ولمتغير سنوات الخدمة ولصالح ذوي الخدمة من ( 5 -10) سنوات، ولمتغير نوع المدرسة ولصالح مدارس الاناث، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05= ?) على مجال الأنظمة والتعليمات تعزى لمتغير المؤهل العلمي والمرحلة التدريسية. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05= ?) على مجال الكادر الإداري والتعليمي في المدرسة تعزى لمتغير الجنس ولصالح الاناث، ولمتغير سنوات الخدمة ولصالح (اكثر من 10 سنوات)، ولمتغير نوع المدرسة ولصالح مدارس الاناث، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05= ?) على مجال الكادر الإداري والتعليمي في المدرسة تعزى لمتغير المرحلة التدريسية والمؤهل العلمي. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05= ?) على مجال الشراكة المجتمعية تعزى لمتغير الجنس ولصالح الاناث، ولمتغير المرحلة التدريسية ولصالح المرحلة الابتدائية، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05= ?) على مجال الشراكة المجتمعية تعزى لمتغير سنوات الخدمة والمؤهل العلمي ونوع المدرسة. وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات من أهمها: إعداد أنظمة وتعليمات لتطبيق المدرسة المنتجة تساعد على التقليل من المعوقات التي قد يواجهها الكادر الاداري، ومن خلال عمل ورشات للكادر الاداري والتعليمي في المدرسة لتوعيتهم بأهمية وفائدة المدرسة المنتجة وايجابيات تطبيقها على أرض الواقع.
الملخص بالانجليزي
The current study aimed at recognizing the obstacles of implementation the concept of productive school in the schools of the State of Kuwait from the point of view of male and female school principals, where the study sample consists of (203) male and female school principals who were selected by random class method. The researcher used the descriptive approach through the development of a questionnaire consisting of (41) paragraphs distributed in three areas (systems and instructions, administrative and educational staff in the school, the field of community partnership), and its significance of reliability and validity were extracted. In order to answer the study questions, arithmetical averages and standard deviations were calculated and the multivariate analysis of variance MANOVA test was used. The findings of the study showed that the obstacles to the implementation of the concept of productive school in the schools of the State of Kuwait from the point of view of male and female school principals came in a highly degree, and the field of regulations and instructions came at first rank, while the field of administrative and educational staff in the school came at second rank, and the field of community partnership came last. The results also showed statistically significant differences at the level of significance (0.05= ?) at the field of regulations and instructions due to gender variable and for females, and for the variable of years of service and for the benefit of those with service from (5-10 years), and for the variable of school type and for the female schools, While there are no statistically significant differences (0.05= ?) at the field of regulations and instructions is due to the variable of scientific qualification and teaching stage. The results showed that there were significant differences at the level of (0.05= ?) on the field of administrative and educational staff in the school due to the gender variable and for the benefit of females, and the variable years of service and for the benefit (more than 10 years), and there were no statistically significant differences at the level of significance (0.05= ?) on the field of administrative and educational staff in the school due to the variable of the teaching stage and the scientific qualification. The results showed that there were statistically significant differences at the level of (0.05= ?) on the area of community partnership due to the gender variable and for the female, the variable of the teaching stage and the primary stage, and that there is no statistically significant differences at the level of significance (0.05= ?) on the area of community partnership due to the variable years of service, qualification and type of school
رقم ISN
5693
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN