عنوان الإطروحه |
مدى فاعلية البرامج التدريبية لتطوير الموارد البشرية من وجهة نظر مديري المدارس في دولة الكويت
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2019-07-30 |
اسم الطالب |
محمد خالد محمد العتيبي
|
المشرف |
وائل محمد ياسين الشرمان |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
محمود حامد حسين المقدادي |
منيرة محمود الشرمان |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
الإدارة التربوية |
الملخص بالعربية |
هدفت الدِّراسة التعرف إلى مدى فاعلية البرامج التدريبية لتطوير الموارد البشرية من وجهة نظري مديري مدارس دولة الكويت، تكونت عينة الدِّراسة من (150) مديراً تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي من خلال تطوير استبانة مكونة من (41) فقرة موزعة على أربعة مجالات وهي (التخطيط والتطوير، تنفيذ التدريب، تقييم التدريب، فاعلية اثر التدريب)، وتم استخراج دلالات صدقها وثباتها، وللإجابة عن أسئلة الدِّراسة تم حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واستخدم اختبار تحليل التباين المتعدد (MANOVA). حيث أظهرت نتائج الدِّراسة أن فاعلية البرامج التدريبية لتطوير الموارد البشرية من وجهة نظري مديري مدارس دولة الكويت كانت بدرجة عالية، وجاء مجال التخطيط والتطوير بالمرتبة الأولى، بينما جاء مجال تنفيذ التدريب بالرتبة الثانية، ومجال فاعلية أثر التدريب في المرتبة الثالثة، ومجال تقييم التدريب في المرتبة الأخيرة. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 =?) على مجال تنفيذ التدريب تعزى لمتغير مدة الخبرة ولصالح ذوي الخبرة (5 سنوات فما دون)، ولا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 =?) تعزى لمتغير عدد البرامج التي تلقاها والمؤهل العلمي والمنطقة التعليمية. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 =?) على مجال التخطيط والتطور تعزى لمتغير المؤهل العلمي ولصالح البكالوريوس، ولمتغير مدة الخبرة فكانت لصالح ذوي الخبرة (5 سنوات فما دون)، وانه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 =?) تعزى لمتغير عدد البرامج التي تلقاها والمنطقة التعليمية. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 =?) على مجال فاعلية اثر التدريب تعزى لمتغير المؤهل العلمي ولصالح البكالوريوس، ولمتغير مدة الخبرة لصالح ذوي الخبرة (5 سنوات فما دون)، وانه لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 =?) تعزى لمتغير عدد البرامج التي تلقاها والمنطقة التعليمية، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 =?) على مجال تقييم التدريب تعزى لمتغير المؤهل العلمي ولصالح البكالوريوس، ولمتغير مدة الخبرة فكانت لصالح ذوي الخبرة (5 سنوات فما دون)، وأنه لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 =?) تعزى لمتغير عدد البرامج التي تلقاها والمنطقة التعليمية. وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدِّراسة بمجموعة من التوصيات أهمها: تنويع البرامج التدريبية حسب حاجات كل موظف حسب مؤهله العلمي والخبرة والمنطقة للرفع من فاعلية البرامج التدريبية. |
الملخص بالانجليزي |
The current study aimed at determining the extent to which The effectiveness of training programs for the development of human resources from the point of view of school principals in the State of Kuwait as a dependent variable. The sample of the study consisted of (150) principals, selected by the random class method, the researcher used the analytical descriptive method by developing a questionnaire consisting of (41) paragraphs distributed in the fields of (planning and development, implementation of training, evaluation of training, effectiveness of training effect), and its significance of reliability and validity were extracted. In order to answer the study questions, arithmetical averages and standard deviations were calculated and the multivariate analysis of variance MANOVA test was used. Where the results of the study showed that the effectiveness of training programs in order to develop human resources from the point of view of school principals of the State of Kuwait was in a high degree, and the field of planning and development came at the first level, while the field of training implementation came at the second level, and the effectiveness of the impact of training in the third level, and the field of evaluation of training in the last level. The findings of the study showed that there were statistically significant differences at the level of significance (? = 0.05) on the field of implementation of training due to the variable experience period and for the benefit of the experienced (less than 5 years), and there were no statistically significant differences at the level of significance (? = 0.05) due to the variable number of programs received, scientific qualification and educational area. The findings of the study showed that there were statistically significant differences at the level of (? = 0.05) on the field of planning and development due to the variable of the scientific qualification and for the bachelor's degree. The variable of the experience period was in favor of those with experience (less than 5 years), there are no statistically significant differences at the significance level (? = 0.05) for the variable number of programs received, qualification and educational area. The results showed that there were statistically significant differences at the level of (? = 0.05) on the field of effectiveness of the training effect due to the variable of the scientific qualification and for the bachelor's degree and the variable duration of experience for the benefit of those with less than 5 years experience. (? = 0.05) due to the variable number of programs received and the educational area, The results showed that there were statistically significant differences at the level of (? = 0.05) on the field of training evaluation due to the variable of the scientific qualification and for the bachelor's degree. The variable of the experience period was for the benefit of those with experience (less than 5 years), and there were no statistically significant differences (? = 0.05) due to the variable number of programs received and the educational area.
In light of these results, the study recommended a number of recommendations, the most important of which are: To diversify the training programs according to the needs of each employee according to his her scientific qualifications, experience and the region to increase the effectiveness of the training programs
|
رقم ISN |
5691 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|