عنوان الإطروحه
نظرية نشأة الدولة بين الفكر السياسي الاسلامي والفكر السياسي الغربي (ابن الأزرق- ميكافيلي : دراسة مقارنة)
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-07-29
اسم الطالب
محمد حرب هليل الزريقات
المشرف
امين علي محمد العزام
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عادل تركي القاضي
خالد العدوان
الكلية
معهد بيت الحكمة
القسم
العلوم السياسية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة لبيان طبيعة النظريات التي تفسر نشأة الدولة في الفكر السياسي الإسلامي، والفكر السياسي الغربي، وبيان أراء واتجاهات المفكر الاسلامي أبن الأزرق تجاه نظرية نشأة الدولة، أراء واتجاهات المفكر الغربي ميكافيلي تجاه نظرية نشأة الدولة. واعتمدت الدراسة المناهج التالية: المنهج المقارن، المنهج التاريخي، وتنطلق الدراسة من الفرضية التالية: توجد اختلافات جوهرية بين الطروحات الاسلامية والطروحات الغربية تجاه نظرية الدولة وفق الطروحات الفكرية لأبن الازرق وميكافيلي، وتحاول هذه الدراسة البحث في موضوع نظرية نشأة الدولة في الفكر السياسي الإسلامي، والفكر السياسي الغربي من وجهة نظر أبن الازرق وميكافيلي، وذلك من خلال الإجابة عن التساؤلات التالية: ما آراء واتجاهات المفكر الاسلامي أبن الأزرق تجاه نظرية نشأة الدولة ؟ وما آراء واتجاهات المفكر الغربي ميكافيلي تجاه نظرية نشأة الدولة؟ وتوصلت الدراسة الى نتائج من أهمها: لقد استعان ابن الازرق (بالمعيار الاجتماعي - الحضاري) ليميز الاجتماع البشري، ويوكد ميكافيلي على استقلال قواعد الأخلاق عن السياسة فيرى ميكافيلي أن الغاية تبرر الوسيلة فإذا سعى الأمير للمحافظة على دولته وسلطته فيمكنه أن يتبع أي طريق يرى أنه يؤدي الى تحقيق هذا الهدف وكل الطرق مشروعة ما دامت تؤدي الى تحقيق هذا الهدف وهو طريق شريف وطبيعي مهما كان طغيانه ومخالفته لقواعد الأخلاق والعدالة أو الدين. ويرى ميكافيلي أن النظام الديمقراطي هو أفضل أنواع الحكم لكن الدولة الديمقراطية تتطلب وجود مواطنين يتميزون بالذكاء والشعور العام وأعتبر الحكم الارستقراطي مدعاة للفرقة والتشرذم في أوساط الشعب، وإن النظرية السياسية للدولة، في الفكر الاسلامي جاءت معبرة عن عدة نظريات متباينة تعكس في مجموعها مفهوم الأمة كعلاقة سياسية وأن الأمة هي التجمع الحضاري الذي يشكل أساس الدولة وأن الأمة الاسلامية تقوم على فكرة اعتناق الجماعة للدين الاسلامي، وليس على أساس العنصرية القائمة على وحدة الأصل أو العرق النابعة من رابطة الدم والجنس، وأن هذه العلاقة العقيدية هي أساس وحدة المجتمع والدولة في الفكر السياسي الاسلامي.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to explain the nature of the theories that explain the emergence of the state in Western political thought, the Arab-Islamic political thought, and the views and attitudes of the Islamic thinker Ibn Al-Azraq towards the theory of the origin of the state. The study adopts the following approaches: Comparative Method, Historical Methodology. The study is based on the following hypothesis: There are fundamental differences between the Islamic and Western propositions towards the theory of the state according to the intellectual ideas of the Ibn Al-Azraq and Mikafili. This study attempts to study the theory of state formation in Islamic political thought, The western politician from the point of view of the Ibn Al-Azraq and Mikafili, by answering the following questions: What are the views and attitudes of the Islamic thinker Ibn Al-Azraq towards the theory of the emergence of the state? What are the views and attitudes of Western thinker Mikafili towards the theory of the emergence of the state? The study reached the results of the most important: The Ibn Al-Azraq (using the criterion of social - civilization) to distinguish the human meeting, and emphasizes Mikafili on the independence of ethics from politics Mikafili believes that the end justify the means if the Prince sought to maintain his state and authority, he can follow any path he believes leads To achieve this goal and all legitimate methods as long as lead to the achievement of this goal is a peaceful and natural, no matter how tyranny and violation of the rules of ethics, justice or religion. According to Mikafili, the democratic system is the best type of government, but the democratic state requires the existence of citizens who are characterized by intelligence and public sentiment and considered aristocratic rule to be a cause of division and fragmentation among the people. The political theory of the state in Islamic thought expressed several different theories that reflect the whole concept of the nation as a political relationship And that the Ummah is the cultural grouping that forms the basis of the state and that the Islamic nation is based on the idea of embracing the group of the Islamic religion, and not on the basis of racism based on the unity of origin or race stemming from the blood and sex association, The unity of the community and the state in the Islamic political thought
رقم ISN
5676
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN