عنوان الإطروحه |
أثر مبادرة القراءة والحساب للصفوف المبكرة (RAMP)على تحصيل طلبة الصفوف الثلاث الأولى من وجهة نظر المعلمين في قصبة المفرق
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2019-07-11 |
اسم الطالب |
تغريد جميل ناصر العليمات
|
المشرف |
هيفاء عبدالهادي حمدان الدلابيح |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
ماهر مفلح احمد الزيادات |
هيام عقلة المومني |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/المناهج العامة |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى أثر مبادرة القراءة والحساب للصفوف المبكرة (RAMP)على تحصيل طلبة الصفوف الثلاث الأولى من وجهة نظر المعلمين في قصبة المفرق ، وأثر متغير سنوات الخبرة في ذلك، وتكونت عينة الدراسة من (73) معلمة. وتمّ تطوير استبانة تكونت من تسعة مجالات المجال الأول: مهارة الوعي الصوتي، وتكون من (4) فقرات. والمجال الثاني: مهارة قراءة أصوات الحروف ، وتكون من (4) فقرات، المجال الثالث: مهارة الاستيعاب القرائي، وتكون من (5) فقرات. المجال الرابع: مهارة المفردات، وتكون من (5) فقرات ، المجال الخامس: مهارة الكتابة، وتكون من (4) فقرات ، المجال السادس: مهارة العد النمطي، وتكون من (3) فقرات ، المجال السابع: مهارة العد الحسي، وتكون من (6) فقرات ، المجال الثامن: مهارة التلاعب بالأعداد، وتكون من (5) فقرات ، المجال التاسع: مهارة حل المسائل، وتكون من (4) فقرات . واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي ، وتم التحقق من صدق الأداة وثباتها. وأظهرت نتائج الدراسة أثر مبادرة القراءة والحساب للصفوف المبكرة (RAMP)على تحصيل طلبة الصفوف الثلاث الأولى من وجهة نظر المعلمين في قصبة المفرق وجاءت بدرجة مرتفعة في كل المجالات.
كما وأظهرت النتائج عدم وجود فرق ذي دلالة إحصائية يعزى لأثر سنوات الخبرة على مستوى الأداة ككل، ووجود فرق ذي دلالة إحصائية على مهارتي الاستيعاب القرائي والكتابة يعزى لأثر متغير الخبرة (أكثر من 10 سنوات) ، وفي ضوء نتائج الدراسة توصي الباحثة بما يلي: أوصت بالاستمرار في متابعة المعلمين في الغرف الصفية، وعقد اختبارات تقويمية فصلية وسنوية للمبادرة ، وتقديم حوافز تشجيعية للمعلمين ،وعقد دورات إثرائية للمعلمين.
|
الملخص بالانجليزي |
The study aims to explore the effect of the early reading and computing initiative (RAMP)on the achievement of the first three grades students from the perspective of teachers in Al-Mafraq city , and the effect of years of experience variable on it. The sample of the study included (73) female teachers. A questionnaire consisting of nine areas was developed. The first area is the voice awareness, which consists of (4) paragraphs. The second is the skill of reading of the voices of letters, and it includes (4) paragraphs. The third area is the skill of reading comprehension, it has (5) paragraphs. The fourth area is the skill of vocabulary which has (5) paragraphs. The fifth area is the skill of writing, and it includes (4) paragraphs. The sixth area is the skill of typical counting which consists of (3) paragraphs. The seventh area is the skill of sensory counting, and it includes ( 6) paragraphs. The eighth area is the skill of manipulation of numbers, and it consists of (5) paragraphs. The ninth area is the skill of solving the counting problems, and it has (4) paragraphs. The researcher used the descriptive method. The validity and the stability of the tool were verified. The results showed that the effect of the early reading and computing Initiative (RAMP) on the achievement of the first three grades students from the point of view of the teachers in Al-Mafraq city recorded high scores in all areas.
The results also showed that the effect of years of experience has no statistically significant difference on the level of the whole tool. In addition to the finding a statistically significant difference on the skills of reading comprehension and writing which is attributed to the effect of years of experience variable (over 10 years). According to the results of the study, the researcher recommends the following: supervisors should continue to follow up teachers in the classroom, holding seasonal and and yearly tests of the initiative, providing incentives for teachers, holding enrichness courses for teachers
|
رقم ISN |
5655 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|