عنوان الإطروحه
درجة تطبيق الريادة الإدارية لدى الإداريين العاملين في مديريات التربية والتعليم لمحافظة العاصمة عمان/الأردن
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-07-17
اسم الطالب
قاسم يوسف عبدالله الحميديين
المشرف
محمدعبود موسى الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
تيسير محمد احمد الخوالدة
خالد علي السرحان
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة إلى تعرَف درجة تطبيق الريادة الإدارية لدى الإداريين العاملين في مديريات التربية والتعليم لمحافظة العاصمة عمان/الأردن وأثر متغيرات ( الجنس والمؤهل العلمي والخبرة والمسمى الوظيفي ) في ذلك، تكونت عينة الدراسة من (285) موظف إداري. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير أداة لقياس متغيرات الدراسة (استبانة)، تكونت من (64) فقرة موزعة على خمسة مجالات وهي ( المبادأة والتفرد والإبداع والمجازفة والإنجاز ). كما تم إجراء مقابلة مع عينة من القادة التربويين تكونت من (46) قائداً تربوياً. وأظهرت نتائج الدراسة أنَ درجة تطبيق الريادة الإدارية لدى الإداريين العاملين في مديريات التربية والتعليم لمحافظة العاصمة عمان/الأردن من وجهة نظرهم جاءت بدرجة متوسطة، وجاءت المجالات مرتبة تنازلياً على التوالي ( مجال المبادأة ومجال التفرد ومجال الإنجاز ومجال الإبداع ومجال المجازفة ) حيث جاءت جميع المجالات بدرجة متوسطة. كما اظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند الدالة ( ? ? 0.05 ) تعزى لمتغير المسمى الوظيفي على جميع المجالات وكانت الفروق لصالح مسمى المدير، ووجود فروق ذات دلالة احصائية عند الدالة ( ? ? 0.05 ) تعزى لمتغير سنوات الخبرة على مجالات المبادأة والتفرد والإبداع وكانت الفروق لصالح سنوات الخبرة الطويلة ( أكثر من 10 سنوات ) في مجال المبادأة، ومجال التفرد، ولصالح سنوات الخبرة القصيرة ( أقل من 5 سنوات ) في مجال الإبداع، ولم تظهر فروق لأثر سنوات الخبرة على باقي المجالات. بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدالة ( ? ? 0.05 ) تعزى لمتغير الجنس والمؤهل العلمي، وأظهرت نتائج المقابلة إلى المقترحات الآتية: إعادة هيكلة وزارة التربية والتعليم وتوفير كافة اشكال الدعم والتسهيلات والتقليل من مركزية العمل ( اللامركزية ) وتحديد الوصف الوظيفي وتوظيف التكنولوجيا في الأعمال ( أتمته الأعمال) و تدريب العاملين وزيادة المعرفة لديهم. وفي ضوء النتائج يوصي الباحث بمجموعة توصيات أهمها: التركيز على جودة ونوعية التعليم في كافة المراحل ( المدرسية والجامعية ) من خلال إدخال مفاهيم الريادة في المناهج، ووضع سياسة لدمج مضامين الريادة الإدارية ومجالاتها في برامج التدريب في المناهج التعليمية في الأردن، إيجاد الفجوات والعقبات التي تعرقل العمل الريادي والإبداعي وضرورة إيجاد الحلول المناسبة لها، تذليل كافة الصعوبات التي يواجهها الرياديين العاملين من خلال تبسيط الإجراءات، وتوفير البيئة التنظيمية الداعمة، وإعادة النظر في الأنظمة والتشريعات الناظمة للعمل الريادي في القطاع التربوي لتسهيل تطبيق الريادة الإدارية دون قيود أو تأخير.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the degree of application of administrative leadership among the administrative staff working in the directorates of education for the governorate of the capital Amman / Jordan and the impact of the variables (gender, academic qualification, experience and job title). The sample of the study consisted of (285) administrative staff. To achieve the objectives of the study was developed a tool to measure the variables of the study (questionnaire), consisting of (64) divided into five areas (the beginning, uniqueness, creativity, risk and achievement). An interview was also conducted with a sample of educational leaders consisting of (46) educational leaders. The results of the study showed that the degree of application of administrative leadership among the administrators working in the directorates of education for the governorate of the capital Amman / Jordan from their point of view came to a medium degree. The fields were ranked in descending order respectively (field of innovation, uniqueness, achievement, creativity, where all fields came in a medium degree. The results showed statistically significant differences in the function (?? 0.05) due to the variable of the job name in all fields. The differences were in favor of the manager's name. There were statistically significant differences in function (?? 0.05) due to the variable years of experience in the fields of entrepreneurship, Differences in favor of years of experience (more than 10 years) in the field of innovation, field of exclusivity, and for years of short experience (less than 5 years) in the field of creativity. The results showed that there were no statistically significant differences at the level of function (?? 0.05) due to gender variable and scientific qualification. The results of the interview showed the following proposals: The restructuring of the Ministry of Education and the provision of all forms of support and facilitation and decentralization of work, the definition of job description and the employment of technology in the business (completed business) and the training of workers and increase their knowledge. In light of the results, the researcher recommends a number of recommendations, To focus on the quality and quality of education at all stages (school and university) by introducing the concepts of leadership in the curriculum, and the development of a policy to integrate the contents of administrative leadership and its areas in the training programs in the educational curricula in Jordan, to find gaps and obstacles that hinder the pioneering and innovative work and the need to find appropriate solutions, To overcome all the difficulties faced by leading entrepreneurs by simplifying the procedures, providing the supportive regulatory environment, and reviewing the regulations and legislations that govern the pioneering work in the educational sector to facilitate the application of administrative leadership without restriction or delay
رقم ISN
5646
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN