عنوان الإطروحه
أثر التمكين الإداري في التميز المؤسسي
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-05-07
اسم الطالب
هيفاء راشد راكان الدغمي
المشرف
بهجت عيد مفلح الجوازنة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
سالم سفاح حنيان العون
هايل طلاق محمود عبابنة
محمد مفضي الكساسبة
الكلية
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية
القسم
الاداره العامة
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر التمكين الإداري في التميز المؤسسي، وتضمنت الدراسة عناصر المتغير المستقل، والمتمثلة بمتغيرات التمكين الإداري (تفويض الصلاحيات، والتحفيز، والتدريب، والمشاركة في اتخاذ القرار، والاتصال الفعال)، وتضمنت المتغير التابع متمثلاً بالتميز المؤسسي. تكون مجتمع الدراسة من جميع العاملين في وزارة الشباب في محافظة الزرقاء، وقد اعتمدت الباحثة على أسلوب الحصر الشامل، وقد استُخدمت الاستبانة وسيلة للحصول على البيانات. تم توزيع الاستبانة على العاملين في الوزارة بمختلف مستوياتهم الإدارية، وبلغ عدد الاستبانات الموزعة (110) استبانات، وبلغ عدد الاستبانات الصالحة للتحليل (106) استبانات، وقد استُخدم عدداً من الأساليب الإحصائية منها: الأساليب الوصفية، ومعاملات الارتباط، واختبار الانحدار الخطي المتعدد. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: وجود أثر ذو دلالة إحصائية لثلاثة متغيرات للتمكين الإداري، والمتمثلة: بِـ(تفويض الصلاحيات، والتدريب، والاتصال الفعال) في التميز المؤسسي في وزارة الشباب في الأردن، بينما باقي المتغيرات الأخرى لم تؤثر في التميز المؤسسي. وأوصت الدراسة بضرورة قيام الجهات ذات العلاقة في وزارة الشباب بتعزيز متغيرات التمكين الإداري والمتمثلة: بـــ(تفويض الصلاحيات، والتدريب، والاتصال الفعال)؛ نظراً لأنها الأكثر تأثيراً في التميز المؤسسي في وزارة الشباب، وضرورة الاهتمام بمتغير التحفيز نظراً لحصوله على المرتبة الأخيرة في التأثير في التميز المؤسسي.
الملخص بالانجليزي
The aim of this study is to identify the impact of administrative empowerment on institutional excellence. The study included the elements of the independent variable, namely the variables of administrative empowerment (delegation of authorities, motivation, training, participation in decision making, effective communication), and the dependent variable included institutional excellence. The study population consisted of all employees in the Ministry of Youth in Zarqa Governorate. the researcher adopted a comprehensive inventory method, and the questionnaire was used as a tool for obtaining data. The questionnaire was distributed to the ministry's employees at all administrative levels. The number of questionnaires distributed was (110), the number of questionnaires valid for analysis (106), and several statistical methods were used including: descriptive methods, correlation coefficients, and multiple linear regression test. The study found a number of results, the most important of which are: The existence of a statistically significant impact for three variables on administrative empowerment, namely: delegation of authorities, training and effective communication in the institutional excellence in the Ministry of Youth in Jordan, while the other variables did not impact institutional excellence. The study recommended that the relevant authorities in the Ministry of Youth enhancing the administrative empowerment variables represented by delegation of authorities, training and effective communication, because they are the most influential in institutional excellence in the Ministry of Youth and the need to pay attention to the motivation variable.
رقم ISN
5630
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN