عنوان الإطروحه
The Effect of Using Authentic Environment on Tenth Grade EFL learners' Fluency and Motivation in Jordan
تاريخ مناقشة الاطروحه
2017-03-16
اسم الطالب
اسراء اعبيد عجاج
المشرف
عواطف مزعل ابو الشعر
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
فواز عبد الحق الزبون
علي ابو صعليك
أحمد موسى بطاينة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اثر استخدام البيئة التعليمية الأصيلة في الطلاقة اللغوية والدافعية لدى متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الصف العاشر في الأردن. تكوَّنت عينة الدراسة من (69) طالبة يدرسون اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الصف العاشر في مدرسة حي العليمات الثانوية للبنات، في الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 2016-2017 وكانت عينة الدراسة من شعبتين: شعبة (أ) تكونت من (36) طالبة والتي تم اختيارها كمجموعة تجريبية، وشعبة (ب) تكونت من (33) طالبة والتي تم اختيارها كمجموعة ضابطة، وقد تم جمع البيانات في غضون (8) أسابيع. وتكوّن الاختبار القبلي والبعيد من جزأين هما الاستماع والمحادثة لاختبار الطلاقة اللغوية لدى الطلبة واستبانة تكونت من 25 فقرة والتي تقيم اتجاهات المجموعة التجريبية صوب استخدام البيئة الأصيلة وأثرها على الدافعية والطلاقة اللغوية لطلبة الصف العاشر. وتم اختبار الطلاب في كلا المجموعتين في بداية الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2016-2017 وذلك لتحديد المستوى الفعلي لطلاقتهم اللغوية قبل بداية التجربة، وبعد ثمانية أسابيع تم تطبيق الامتحان البعدي. وقد بينت نتائج الدراسة بأن المجموعة التدريبية كان أداءها أفضل من المجموعة الضابطة في الطلاقة اللغوية ويعزى ذلك إلى طريقة التدريس باستخدام بيئة تعليمية أصيلة. كما كشفت نتائج الدراسة بأن طلبة المجموعة التجريبية قد تطوروا في الطلاقة السمعية أكثر من الطلاقة الشفهية. كما بينت نتائج الدراسة أن للمجموعة التجريبية اتجاهات إيجابية صوب استخدام البيئة الأصيلة وأثرها على دافعيتهم، وفي ضوء ذلك النتائج قدمت الباحثة عدد من التوصيات في نهاية الدراسة
الملخص بالانجليزي
This study aimed to examine the effect of using authentic environment on tenth grade EFL learners' fluency and motivation. The sample of the study consisted of 69 tenth grade EFL learners studying at Hai Al-Elimat Secondary School For Girls, during the academic year 2016/2017. The participants of the study was of two sections: section A consisted of 36 students, which was selected as an experimental group, and section B consisted of 33 students, which was assigned as a control group. Data were collected within 8 weeks. The pre- test and post- test were of two parts ; a listening part and an interview that tested the EFL students fluency. The questionnaire consisted of 25 items that evaluated the experimental group students? attitudes toward using authentic environment to access the effect of using authentic environment on tenth grade students' fluency and motivation. Students in both groups sat for a listening test and an interview at the beginning of the first semester of the academic year 2016/2017 so as to determine their actual level of fluency in general and in oral skills ( listening and speaking ) in particular before starting the experiment. Eight weeks later, the same fluency test re- named post- test was made as a post - test. The results of the study indicated that the experimental group performed better than the control group in fluency due to the new method of teaching that is using authentic environment. Moreover, the findings of the study revealed that the experimental group students developed their listening fluency more efficiently than speaking fluency . Additionally, the finding of the study revealed that the experimental group students have positive attitudes toward using authentic environment and its effect of their motivation. Accordingly, a set on recommendations are provided at the end of this study
رقم ISN
5586
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN