عنوان الإطروحه |
The Effect of Using Storytelling Strategy on Developing Tenth Grade EFL Learners' Speaking Skill and Motivation in Jordan
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2016-03-25 |
اسم الطالب |
علي رفيفان دهيمش بني عبدالرحمن
|
المشرف |
احمد موسى البطاينة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
عواطف ابو الشعر |
ممدوح السرور |
عبدالله بني عبدالرحمن |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة إلى بحث أثر استخدام إستراتيجية السرد القصصي على تطوير مهارة المحادثة وتنمية الدافعية لمتعلمي اللغة الانجليزية لطلاب الصف العاشر في الأردن. حاولت الدراسة الإجابة عن الأسئلة التالية:
1) هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعتين التجريبية و الضابطة في مهارة المحادثة تبعا لطريقة التدريس( إستراتيجية السرد القصصي مقابل الطريقة العادية)؟
2) هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى الدافعية لدى طلاب المجموعة التجريبية في استجابتهم للأستبانة القبلية و البعدية تبعا لاستخدام إستراتيجية السرد القصصي؟
تكونت عينة الدراسة من 40 طالبا من الذكور في الصف العاشر الأساسي في مدرسة جنين الصفا الثانوية للبنين في مديرية التربية والتعليم في لواء الكورة في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2015/2016. وتم تقسيم الطلبة إلى مجموعتين, المجموعة الأولى تكونت من (21) طالبا, وسميت كمجموعة ضابطة, وتم تدريسها المنهاج بالطريقة العادية. وتكونت المجموعة الثانية من (19) طالبا واختيرت كمجموعة تجريبية وتم تدريسها المنهاج باستخدام إستراتيجية السرد القصصي.وقد تم جمع البيانات في غضون 8 أسابيع.
وقد طبق الاختبار القبلي للمجموعتين للتأكد من عدم وجود فروقات بين أدائهم في مهارة المحادثة قبل بدء الدراسة. وتم إعادة الاختبار في نهاية الدراسة.و بعد ذلك ، طبق الاختبار البعدي ، و أخيرا تم تحليل الاختبار . والأهم من ذلك، بان الطلبة قد أجابوا على الاستبانة قبل وبعد التجربة لاختبار مدى تأثير إستراتيجية السرد القصصي على تنمية دوافعهم.
وأشارت نتائج الدراسة بان أداء المجموعة التجريبية كانت أفضل من المجموعة الضابطة في مهارة المحادثة ويرجع ذلك إلى طريقة التدريس باستخدام السرد القصصي. وأظهرت نتائج الدراسة أيضا بأن الدافعية في المجموعة التجريبية قد تحسنت بشكل كبير . وطبقا لذلك ، تم طرح مجموعة من التوصيات في نهاية هذه الدراسة .
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed at investigating the effect of using storytelling strategy on developing tenth grade EFL learners' speaking skill and Motivation in Jordan. The study tried to answer the following questions:
Q1: Are there any statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control group students' speaking skill due to the method of teaching (storytelling vs. regular instruction)?
Q2: Are there any statistically significant differences between the experimental group students' level of motivation in their pre and post responses to the questionnaire of motivation due to the use of storytelling?
The participants of the study consisted of 40 tenth grade male students in the second semester of the academic year 2015/2016, at Jinnin Assafa Secondary School for Boys in Al-Kourah Directorate of Education. The participants were purposefully chosen and randomly divided into two groups: the first group consisted of 21 students who represented the control group. This group was taught using regular instruction while the other group consisted of 19 students who represented the experimental group. This group was taught using storytelling strategy. Data were collected within 8 weeks.
A pre-test was administered to the two groups to make sure that there were no significant differences between their performances in speaking before starting the study. Then, the post-test was administered, and finally the students? scores were analyzed. More importantly, they answered the questionnaire before and after the experiment to examine the effect of storytelling strategy on their motivation.
The results of the study indicated that the experimental group performed better than the control group in the speaking skill due to the method of teaching that is storytelling strategy. The results of the study showed that the experimental group motivations were significantly improved. Accordingly, a set of recommendations were provided at the end of this study |
رقم ISN |
5585 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|