عنوان الإطروحه
المنهج النبوي في غرس وترسيخ القيم الإيمانية ومدى ممارسته من قبل معلمي التربية الإسلامية في ظل التحديات المعاصرة في محافظة المفرق
تاريخ مناقشة الاطروحه
2017-04-17
اسم الطالب
فاروق خلف عبيد الجبوري
المشرف
ماهر شفيق خليف الهواملة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ابراهيم احمد سلامة الزعبي
ماهر مفلح احمد الزيادات
محمد احمد حسن ربابعة
الكلية
المعهد العالي للدراسات الاسلامية
القسم
مناهج التربية الاسلامية واساليب تدريسها
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى المنهج النبوي في غرس وترسيخ القيم الإيمانية, ومدى ممارسته من قبل معلمي التربية الإسلامية في ظل التحديات المعاصرة في محافظة المفرق، من وجهة نظر المعلمين وطلبتهم، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانة تضمنت ستة مجالات مستقاة من أركان الإيمان, وبعد التأكد من صدقها وثباتها تم توزيعها على عَينَةٍ مكونة من (615) طالبٍ وطالبةٍ و(80) معلماً ومعلمةً تم اختيارهم بطريقة عشوائية (عنقودية)، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي لملائمته لطبيعة الدراسة, وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة معلمي التربية الإسلامية للمنهج النبوي في ترسيخ القيم الإيمانية في ظل التحديات المعاصرة جاءت مرتفعة في رأي المعلمين والطلبة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (? ? 0.05) بين آراء أفراد عينة الطلبة حول مجالات (تعزيز القيم الإيمانية بالله (?)، تعزيز القيم الإيمانية بالملائكة الكرام، تعزيز القيم الإيمانية باليوم الآخر، تعزيز القيم الإيمانية بالقدر خيره وشره، والأداة ككل) تبعاً لمتغير الجنس ولصالح الإناث، وأظهرت النتائج أيضاً وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (?? 0.05) في آراء أفراد عينة المعلمين حول درجة تقدير المعلمين لمدى ممارسة المنهج النبوي في ترسيخ القيم الإيمانية في ظلالتحديات المعاصرة ككل يعزىلمتغير الجنس، ولصالح الذكور، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (?? 0.05) في آراء أفراد العينة حول درجة تقدير المعلمين لمدى ممارسة المنهج النبوي في ترسيخ القيم الإيمانية في ظلالتحديات المعاصرة ككل يعزىلمتغير سنوات الخبرة، فضلا عن وجود فروق ذات دلاله إحصائية عند مستوى الدلالة (?? 0.05) في آراء أفراد الدراسة حول درجة تقدير المعلمين لمدى ممارسة المنهج النبوي في ترسيخ القيم الإيمانية في ظلالتحديات المعاصرة يعزي لمتغير المؤهل العلمي ولصالح حملة الماجستير. أوصت الدراسة بضرورة اطلاع المعلمين على الطرائق والأساليب النبوية وذلك للاستفادة منها في غرس وترسيخ القيم الإيمانية, وأن يتحلى معلمو التربية الإسلامية بالقيم الإيمانية ليكونوا قدوة للطلاب, وعلى ضرورة تأكيد معلمي التربية الإسلامية على التحذير من مظاهر العولمة الحديثة ومظاهر الإرهاب .
الملخص بالانجليزي
The study aimed on identify the prophetic curriculum and its extent in instilling and enriching the faith values by the Islamic education teachers in light of the contemporary challenges in Mafraq from the perspective of teachers and their students. To achieve the objectives of the study, a questionnaire consisting of six fields of the pillars of faith was prepared; after its validity and reliability were confirmed, it was distributed to a sample consisting of 615 male and female students and 80 male and female teachers who were randomly chosen. The results of the study showed that the degree of the Islamic teachers' practice of the prophetic curriculum in instilling the faith values in light of the contemporary challenges was high from the perspective of teachers and students, there were statistically significant differences at (? ?0.05) among the perspectives of the members of the sample in the fields of (strengthening the faith values in God, strengthening the faith values in angles, strengthening the faith values in the last day, strengthening the faith values in destiny either good or evil and the tool as a whole) according to the variable of sex in favor of females, there were statistically significant differences at (? ?0.05) in the perspective of the teachers' sample on the degree of evaluating teachers for the extent of practicing the prophetic curriculum in instilling the faith values in light of the contemporary challenges as a whole due to the variable of sex in favor of males, there were no statistically significant differences at (? ?0.05) in the perspective of the teachers' sample on the degree of evaluating teachers for the extent of practicing the prophetic curriculum in instilling the faith values in light of the contemporary challenges as a whole due to the variable of the number of years of experience and finally there were no statistically significant differences at (? ?0.05) in the perspective of the teachers' sample on the degree of evaluating teachers for the extent of practicing the prophetic curriculum in instilling the faith values in light of the contemporary challenges as a whole due to the variable of the scientific qualification in favor of the Masters holders. The study recommended the need of informing teachers with the prophetic methods and techniques to benefit from them in instilling and enriching the faith values, the need that the Islamic education teachers possess the faith values to be role models for students and the need that Islamic Education teachers confirm warning from the modern manifestations of globalization and terrorism
رقم ISN
557
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN