عنوان الإطروحه
"واقع برامج تدريب مُعلِمات رياض الأطفال في دولة الكويت من وجهة نظر المُعلِمات "
تاريخ مناقشة الاطروحه
2016-05-15
اسم الطالب
احمد مانع بندر الخالدي
المشرف
ميسون طلاع محمود الزعبي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
يسرى يوسف العلي
محمود حامد المقدادي
محمدعبود موسى الحراحشة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدِرّاسة التعرف إلى واقع برامج تدريب مُعلِمات رياض الأطفال في دولة الكويت من وجهة نظر المُعلِمات، والتعرف إلى الفروق في استجابات أفراد عينة الدِرّاسة وفقاً لمتغيري سنوات الخبرة وعدد الدورات التدريبية، وتكونت عينة الدِرّاسة من (409) مُعلِمات، وتم تطوير استبانة لتحقيق أهداف الدِرّاسة، تكونت من (48) فقرة موزعة على (8) مجالات وهي (أهداف البرنامج، والمحتوى، والأساليب والوسائط، وأساليب التقويم، ودور المتدربات في البرنامج، وميزات البرنامج، والقائمون على التدريب، وتقويم التدريب) وتم التحقق من صدق الأداة وثباتها، وأظهرت نتائج الدِرّاسة أن واقع برامج تدريب مُعلِمات رياض الأطفال بشكل عام حصل على درجة متوسطة، وحصلت مجالات (الأهداف، وتقويم التدريب، وأساليب التقويم) على درجة مرتفعة، فيما حصلت بقية المجالات على درجات متوسطة، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (0.05 > ?) في استجابات أفراد عينة الدراسة حول واقع برامج تدريب معلمات رياض الأطفال في دولة الكويت من وجهة نظر المعلمات تُعزى لمتغير سنوات الخبرة، وجاءت الفروق لصالح فئة سنوات الخبرة الأقل (أقل من 5 سنوات)، كما ظهرت فروق دالة إحصائياً تُعزى لعدد الدورات التدريبية التي شاركت بها المعلمة، ولصالح العدد الأقل (3 دورات فأقل)، وفي ضوء نتائج الدِرّاسة تم تقديم عددٍ من التوصيات من أهمها: ضرورة وضع نظام محدد لتحفيز المعلمات على المشاركة في الدورات التدريبية والتّمييز فيها، وكذلك الاستعانة بأهل الخبرة لتطوير الأساليب والوسائط.
الملخص بالانجليزي
The study aimed at identifying the reality of training programs for teachers and kindergartens in the State of Kuwait from the point of view of the female teachers. Also, the study aimed at identifying the differences in the responses of the members of the study sample according to years of experience and the number of the training programs. The study sample consisted of(409) female teachers. A questionnaire was developed to achieve the objectives of the study. The study consisted of (48), paragraphs distributed on (8) areas, namely (program objectives, content, methods and media, and the methods of the evaluation, and the role of the trainees in the program, the program features, training coordinators and the evaluation of the training). The veracity of the tool and its constancy were verified. The results of the study showed that the reality of the training programs for female teachers of kindergartens generally got medium degree. The areas of (objectives, and evaluation of training, and the methods of evaluation) got high degree, while the rest of the areas got medium degrees. Also, the results showed that there were some statistically function differences at the indicative level(0.05 > ?) In the study sample responses about the reality of training programs for kindergarten in the State of Kuwait from the point of view of the female teachers due to years of experience variable and class differences for years (less than 5 years). As, statistically function differences emerged due to the number of training courses shared by the female teachers and for fewer (3 courses or less) In the light of the results of the study, a number of recommendations were presented, including the need to develop a specific system to motivate the female teachers to participate and to achieve the competitive differentiation during the training courses. Besides, we should have the outsource of the expertise to develop methods and media
رقم ISN
5549
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN