عنوان الإطروحه
إدارة التدريب وعلاقتها بفاعلية المنظمة : دراسة ميدانية على المؤسسات الصحية بدولة الكويت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-12-27
اسم الطالب
علي مبارك ادغيمان الخشاب
المشرف
محمود حامد حسين المقدادي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عمر محمد الخرابشة
ميسون طلاع الزعبي
محمد عبود الحراحشة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع التدريب وواقع الفاعلية التنظيمية في المؤسسات الصحية بدولة الكويت، وكشف العلاقة بين كل من إدارة التدريب وبين فاعلية المؤسسات الصحية بدولة الكويت، والكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية أن وجدت بين إدارة التدريب وفاعلية المنظمة (في المؤسسات الصحية في دولة الكويت) تبعاً لأثر متغيرات الجنس، وسنوات الخبرة، والمؤهل العلمي، والمشاركة في البرامج التدريبية لأفراد عينة الدراسة. واعتمد الباحث في الدراسة الحالية على المنهج الوصفي التحليلي؛ لملاءمته لطبيعة الدراسة. ولتحقيق أهداف الدراسة، قام الباحث بتطوير استبانة تكونت من (80) فقرة، تمّ توزيعها على أفراد عينة الدراسة والتي تكونت من (346) موظفاً وموطفة من العاملين في المؤسسات الصحية بدولة الكويت، حيث يبلغ عدد المؤسسات الصحية بدولة الكويت (315) موزعة على منطقة الصباح الطبية الصحية، ومنطقة الصباح الصحية التخصصية، ومنطقة الفروانية الصحية، ومنطقة الجهراء الصحية، ومنطقة الأحمدي الصحية، ومنطقة الحولي الصحية. وقد بلغ عدد الإستبانات المستردة والصالحة للتحليل الإحصائي (316) استبانة، تمت معالجتها إحصائياً باستعمال برنامج الرزم الإحصائيّة للعلوم الاجتماعية. وتوصلت الدراسة إلى أن واقع إدارة التدريب في المؤسسات الصحية في دولة الكويت من حيث التخطيط للعملية التدريبية، وتنفيذ العملية التدريبية، وتقييم العملية التدريبية، ومعوقات العملية التدريبية جاء بدرجة مرتفعة، وأن درجة الفاعلية التنظيمية في المؤسسات الصحية في دولة الكويت من حيث تحقيق الأهداف والرضا الوظيفي جاءت مرتفعة أيضاً. وتوصلت الدراسة أيضاً إلى وجود علاقة طردية دالة إحصائياً بين التخطيط للعملية التدريبية وتنفيذ العملية التدريبية وتقييم العملية التدريبية، وبين فاعلية المؤسسات الصحية، ووجود علاقة طردية عكسية دالة إحصائياً بين معوقات العملية التدريبية وفاعلية المؤسسات الصحية. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لاستجابات أفراد عينة الدراسة حول واقع إدارة التدريب ودرجة الفاعلية التنظيمية ودور التدريب في الفاعلية التنظيمية في المؤسسات الصحية في دولة الكويت تعزى لمتغيرات الجنس وسنوات الخبرة والمؤهل العلمي والمشاركة في الدورات التدريبية. وتوصي الدراسة بضرورة توفير الموارد المالية لتنفيذ خطط التدريب. وتفعيل دور إدارة التدريب بوزارة الصحة. وإنشاء قاعدة بيانات خاصة بإدارة التدريب. ووضع سياسات واضحة لعملية التدريب
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the reality of training management and the organizational effectiveness of the health institutions in Kuwait. It also aimed to identify the relationship between each of the training management and the effectiveness of the health institutions in Kuwait, and to detect whether there are statistically significant differences to be found between training management and the effectiveness of the organization (in health institutions in the State of Kuwait) due to the variables of sex, years of experience, educational qualification, and the participation in training programs. To achieve the objectives of the study, the researcher built aquestionnaire consisted of (80) items and conducted it on the study sample which consisted of (346) male and female employyes who work in (315) health establishments in Sabah Medical Area, Sabah Specilized Health Area, Farwaniya Health Area, Al Jahra Heath Area, Al Ahmadi Health Area, and Hawali Health Area. Then the researcher conducted statistical treatment of the data that were collected from the study sample by (316) queastionnaires that were returned to the research by using Statistical Packages for Social Sciences (SPSS). The study found that the reality of training management in health institutions in the State of Kuwait in terms of planning for the process of training, and implementation of the training process, and evaluation of the training process, and obstacles to the training process was high, and that the degree of the organizational effectiveness in the health institutions in the State of Kuwait in terms of achieving the goals and job satisfaction was also high. The study also found a statistically significant positive correlation between the planning of the training process and implementation of the training process, and evaluation of the training process, and the effectiveness of health institutions, and the presence of a statistically significant negative correlation between the constraints of the training process and the effectiveness of the health institutions in Kuwait. The results showed that there were no statistically significant differences in the responses of the study sample on the reality of the training management and the degree of the organizational effectiveness and the role of training in organizational effectiveness in the health institutions in the State of Kuwait due to gender and years of experience and educational qualification and participation in the training sessions. The study recommends the need to provide financial resources to implement training plans, and activating the role of the training management of the Ministry of Health, and the establishment of special training management database, and the development of clear policies for the training process
رقم ISN
5538
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN