عنوان الإطروحه
درجة تطبيق المعايير العالمية للتعليم وعلاقتها بالأداء الوظيفي لمعلمي الإجتماعيات في دولة الكويت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-12-30
اسم الطالب
معتاد عدنان نجم العتيبي
المشرف
محمدعبود موسى الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
خالد علي السرحان
ميسون طلاع الزعبي
تيسير محمد الخوالدة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدِّراسة التعرف إلى درجة تطبيق المعايير العالمية للتعليم وعلاقتها بالأداء الوظيفي لمعلمي الإجتماعيات في دولة الكويت، وأثر متغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، والمرحلة الدراسية، وسنوات الخبرة في ذلك، وتكوَّنت عينة الدراسة من (248) معلماً ومعلمة. وتم تطوير أداة لقياس متغيرات الدِّراسة تكونت من محورين الأول: درجة تطبيق المعايير العالمية للتعليم، وتكوَّن من (51) فقرة موزعة على (8) مجالات وهي ( الإلتزام المهني، والتنمية المهنية، وتخطيط المواقف التعليمية، وتوفير المناخ التعليمي المناسب، والتمكن من المادة العلمية، واستخدام الاستراتيجيات والتقنيات التعليمية، والتقويم، والتقويم الذاتي)، والمحور الثاني: لقياس الأداء الوظيفي لمعلمي الإجتماعيات في دولة الكويت، وتكوَّن من (22) فقرة موزعة على (3) مجالات وهي ( الأداء التعليمي، والمهارات، والسلوكيات)، وتم التحقق من صدق الأداة وثباتها. وأظهرت نتائج الدِّراسة أن درجة تطبيق المعايير العالمية للتعليم لدى معلمي الإجتماعيات في دولة الكويت مرتفعة، وجاءت المجالات مرتبة تنازلياً (الإلتزام المهني، استخدام الاستراتيجيات والتقنيات التعليمية، التمكن من المادة العلمية، توفير المناخ التعليمي المناسب، تخطيط المواقف التعليمية، التقويم، التقويم الذاتي، التنمية المهنية) وجميعها جاءت بدرجة مرتفعة، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس على جميع المجالات المتعلقة بتطبيق المعايير العالمية للتعليم لصالح الإناث، ولم تظهر فروق لأثر المؤهل العلمي على جميع المجالات. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المرحلة الدراسية على جميع المجالات، فيما عدا مجال الإلتزام المهني وجاءت الفروق لصالح المرحلة المتوسطة واستخدام الاستراتيجيات والتقنيات التعليمية لصالح المرحلة الثانوية، كما أظهرت النتائج وجود فروق لأثر سنوات الخبرة في جميع مجالات المعايير العالمية للتعليم لصالح سنوات الخبرة (5 سنوات فأقل و6-11 سنة). وأظهرت نتائج الدِّراسة أن درجة الأداء الوظيفي لمعلمي الإجتماعيات في دولة الكويت جاءت بدرجة مرتفعة، وجاءت المجالات مرتبة تنازلياً (الأداء التعليمي، السلوكيات، المهارات) وجميعها جاءت بدرجة مرتفعة. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر متغير الجنس على جميع مجالات الأداء الوظيفي وجاءت الفروق لصالح الإناث. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المؤهل العلمي والمرحلة الدراسية على جميع مجالات الأداء الوظيفي. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر سنوات الخبرة في جميع مجالات الأداء الوظيفي لصالح سنوات الخبرة (5 سنوات فأقل و6-11 سنة). وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية إيجابية بين مجالات المعايير العالمية للتعليم ومجالات الأداء الوظيفي. وأوصت الدراسة مجموعة من التوصيات منها: اهتمام واضعي مناهج الاجتماعيات بالمعايير العالمية للتعليم عند وضع المناهج والبعد عن المناهج التقليدية. وتقديم مكافأت تشجيعية لمعلمي الإجتماعيات الذين يطبقون المعايير العالمية للتعليم
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the degree of application of International Standards for education and its relationship to job performance of Teachers of Social Studies in Kuwait, and the effect of certain variables (sex, educational qualification, stage of study, and years of experience) on that. The study sample consisted of (248) male and female teachers. A tool was developed to measure the variables of the study .It consisted of two thems. The first measures the degree of of application of International Standards for education. It included (51) items distributed on eight areas (Professional commitment, professional development, educational situations planning, the provision of appropriate educational climate, mastery of scientific material, the use of educational technologies strategies, evaluation, and self- evaluation). The second thems measure teacher job performance. It included (22) items distributed on three areas (Educational performance, skills, and behaviors).The tool validity and reliability have been confirmed.The results showed that the degree of application of International Standards for education in Kuwait was high in all aspects. The aspects came in descending order (Professional commitment, the use of educational technologies strategies, mastery of scientific material , the provision of appropriate educational climate,educational situations planning, , evaluation, self- evaluation, and professional development). The results also showed a statistically significant differences due to teacher of sex on all axeas of application of International Standards for education. The differences were in favor of females. Results also showed that there were no statistically significant differences due to educational qualification. The results also showed a statistically significant differences due to the impact of the educational stage on the field of Professional commitment. The differences were in favor of Intermediate stage, and on the field of the use of educational and techniques strategies. The differences were in favor of high school. The results also showed a statistically significant differences due years of experience on all fields of application of International Standards for education The differences were in favor of (5 years or less and 6-11 years).The results showed that the degree of job performance of Teachers of Social Studies in Kuwait was high in all aspects. The axeas came in the following descending order (Educational performance, behaviors, skills). The results also showed statistically significant differences due to teachers sex on all fields of job performance. The differences were in favor of females. The results also showed that there were no statistically significant differences due to educational qualification and educational stage. The results also showed a statistically significant difference due to years of experience on all axeas. The differences were in favor of (5 years or less and 6-11 yerrs). The results showed a positive correlation between application of International Standards for education and job performance of Teachers of Social Studies in Kuwait. According to the findings of the study, the researcher suggested a set of recommendations .The most important of which were: Attention to global standards of education in the school curriculum. development a reward system for teachers who apply international standards for education
رقم ISN
5532
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN