عنوان الإطروحه |
درجة تفويض السلطة من قبل مديري المدارس الثانوية إلى رؤساء الأقسام في قطاعي التعليم العام والخاص في دولة الكويت وأثره على الأداء الوظيفي لديهم
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2016-07-21 |
اسم الطالب |
عبدالعزيز داهي ليلى الفضلي
|
المشرف |
منصور نزال عبدالعزيز الزبون |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
رضا سلامة المواضية |
محمود حامد المقدادي |
محمد عبود الحراحشة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
الإدارة التربوية |
الملخص بالعربية |
هدفت الدِّراسة التعرف إلى درجة تفويض السلطة من قبل مدراء مدارس الثانوية إلى رؤساء الأقسام في قطاع التعليم العام, مقارنة بقطاع التعليم الخاص في دولة الكويت، والتعرف على مستوى الأداء الوظيفي لرؤساء الأقسام في قطاع التعليم العام مقارنة بقطاع التعليم الخاص في دولة الكويت من وجهة نظر مديري المدارس، والتعرف على العلاقة الارتباطية بين درجة تفويض السلطة من قبل مدراء مدارس الثانوية إلى رؤساء الأقسام العلمية والأداء الوظيفي لديهم.
ولتحقيق أهداف الدِّراسة تم استخدام المنهج الوصفي المسحي الارتباطي لملاءمته لطبيعة الدِّراسة ذلك باستخدام الاستبانة لجمع البيانات من أفراد عينة الدِّراسة.
تكون مجتمع الدِّراسة من جميع مديري المدارس الثانوية ورؤساء الأقسام في المدارس الثانوية الحكومية والخاصة ذات المنهج الأمريكي في دولة الكويت والبالغ عددهم (968) مديراً ورئيس قسم, وتم اختيار عينة عشوائية بالطريقة البسيطة مكونة من (296) مديراً ورئيس قسم.
توصلت الدِّراسة إلى مجموعة من النتائج منها:
? ان درجة تفويض السلطة من قبل مديري المدارس الثانوية إلى رؤساء الأقسام في قطاع التعليم العام في دولة الكويت جاءت بدرجة متوسطة، وفي قطاع التعليم الخاص بدرجة مرتفعة.
? عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لتصورات أفراد عينة الدراسة نحو درجة تفويض السلطة من قبل مديري المدارس الثانوية في قطاعي التعليم العام والخاص لدى رؤساء الأقسام تعزى لأثر متغيرات (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة, ونوع المدرسة).
? ان مستوى الأداء الوظيفي لرؤساء الأقسام في قطاعي التعليم العام والخاص في دولة الكويت من وجهة نظر مديري المدارس ورؤساء الأقسام جاء مرتفعاً.
? عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لتصورات أفراد عينة الدراسة نحو مستوى الأداء الوظيفي لرؤساء الأقسام في قطاعي التعليم العام والخاص في دولة الكويت تعزى لأثر متغير الجنس في جميع المجالات باستثناء مجالي البرامج والانشطة والتنمية المهنية حيث وجدت فروق ذات دلالة احصائية وجاءت الفروق لصالح المعلمين الذكور.
? عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لتصورات أفراد عينة الدراسة نحو مستوى الأداء الوظيفي لرؤساء الأقسام في قطاع التعليم العام في دولة الكويت تعزى لأثر متغير المؤهل العلمي في جميع المجالات.
? عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لتصورات أفراد عينة الدراسة نحو مستوى الأداء الوظيفي لرؤساء الأقسام في قطاع التعليم العام في دولة الكويت تعزى لأثر متغير الخبرة في جميع المجالات، باستثناء مجالي البرامج والانشطة والتنمية المهنية حيث وجدت فروق ذات دلالة احصائية حيث جاءت الفروق بين ذوي الخبرة أقل من 5 سنوات، وأكثر من 10 سنوات، وجاءت الفروق لصالح ذوي الخبرة أكثر من 10 سنوات.
? عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لتصورات أفراد عينة الدراسة نحو مستوى الأداء الوظيفي لرؤساء الأقسام في قطاع التعليم الخاص في دولة الكويت تعزى لأثر متغير المؤهل العلمي في جميع المجالات. باستثناء مجال البرامج والانشطة حيث وجدت فروق ذات دلالة احصائية وجاءت الفروق لصالح ذوي المؤهل العلمي بكالوريوس.
? عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لتصورات أفراد عينة الدراسة نحو مستوى الأداء الوظيفي لرؤساء الأقسام في قطاع التعليم الخاص في دولة الكويت تعزى لأثر متغير الخبرة, ونوع المدرسة في جميع المجالات.
? وجود علاقة ارتباطية موجبة بين مجالات درجة تفويض السلطة والأداء الوظيفي في قطاعي التعليم العام والخاص.
وبناءً على النتائج التي توصلت إليها الدراسة فقد أوصى الباحث بضرورة منح رؤساء الأقسام في قطاع التعليم العام كامل الصلاحيات والسلطات كي يتمكن من إنجاز العمل على أكمل وجه، وعقد دورات تدريبية لرؤساء الأقسام في قطاع التعليم العام حول مهامهم الوظيفية ليتمكنوا من أداء مهامهم بكل كفاءة
|
الملخص بالانجليزي |
The study aimed to identify degree of delegation of authority by the directors of secondary schools to heads of departments in the public and private education in the State of Kuwait and its impact on their job performance, and to identify the level of job performance for the heads of departments in the public education sector, compared with the US approach in the private education sector Kuwait from the viewpoint of the principals, and to identify the correlation between the degree of delegation of authority by the secondary school principals to the heads of departments and functionality they have, and to achieve the objectives of the study were selected random sample method statistics composed of (296) principals and head of the department, and the study found a group from the results, including:
- the degree of delegation of authority by the secondary school principals to the heads of departments in the public education sector in Kuwait moderately, and in the highly private education sector.
- There were statistically significant differences of perceptions study sample some degree of delegation of authority by the secondary schools in the sectors of public and private education managers with the heads of departments due to the effect of variables (gender, educational qualification, years of experience).
- the level of job performance for the heads of departments of public and private education in the State of Kuwait from the standpoint of school principals and heads of departments highly.
- There were statistically significant differences of perceptions study sample about the functionality of heads of departments in the sectors of public and private education level in the State of Kuwait due to the impact of variable gender at all Fields except the Fields of programs, activities and professional development, where they found statistically significant differences came differences in favor of male teachers.
- There were statistically significant differences of perceptions study sample about the functionality of heads of departments in the public education sector at the level of the State of Kuwait due to the impact of the qualification at all Fields variable.
- There were statistically significant differences of perceptions study sample about the functionality of heads of departments in the public education sector level in Kuwait due to the impact of variable experience at all Fields, except the Fields of programs, activities and professional development, where they found statistically significant differences where it came from differences between experienced less than 5 years, and more than 10 years, and came differences in favor of experienced more than 10 years.
- There were statistically significant differences of perceptions study sample about the functionality of heads of departments in the private education sector at the level of the State of Kuwait due to the impact of the qualification at all Fields variable. With the exception of the Field of programs and activities, where they found statistically significant differences, and the differences were in favor of people with Bachelor of Science qualification.
- There were statistically significant differences of perceptions study sample about the functionality of heads of departments in the private education sector at the level of the State of Kuwait due to the impact of variable experience at all Fields.
- There is a positive correlation between the Fields of the degree of delegation of authority related to job performance in the sectors of public and private education.
Based on the findings of the study were recommended to give department heads in the full powers and authorities of public education sector to be able to complete the work to the fullest, and holding training courses for heads of departments in the public education sector about their duties to enable them to perform their duties efficiently
|
رقم ISN |
5527 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|