عنوان الإطروحه |
"الكفايات القيادية اللازمة لمدير المدرسة في المرحلة المتوسطة في دولة الكويت بوصفه مشرفا تربويا مقيما"
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2016-05-19 |
اسم الطالب |
خالد خلف محمد العنزي
|
المشرف |
محمد سليمان مجلي بني خالد |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
سعود فهاد الخريشا |
تيسير محمد احمد الخوالدة |
محمدعبود موسى الحراحشة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
الإدارة التربوية |
الملخص بالعربية |
هدفت الدِّراسة التعرف إلى الكفايات القيادية اللازمة لمدير المدرسة في المرحلة المتوسطة في دولة الكويت بوصفه مشرفا تربوياً مقيماً في ضوء متغيرات (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة)، وتكوَّنت عينة الدراسة من (300) معلماً ومعلمة. وقام الباحث بتطوير استبانة لقياس متغيرات الدِّراسة، وتحقق من صدقها وثباتها. أظهرت نتائج الدِّراسة أن درجة ممارسة مدير المدرسة في المرحلة المتوسطة في دولة الكويت للكفايات القيادية بوصفه مشرفاً تربوياً مقيماً من وجهة نظر المعلمين مرتفعة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر متغير الجنس في جميع مجالات ممارسة مدير المدرسة في المرحلة المتوسطة في دولة الكويت للكفايات القيادية بوصفه مشرفاً تربوياً مقيماً من وجهة نظر المعلمين فيما يتعلق بمتغير الجنس، ما عدا مجال كفايات اتخاذ القرار، وكانت الفروق لصالح الذكور، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق في جميع مجالات الكفايات القيادية تعزى لمتغير المؤهل العلمي، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لأثر متغير سنوات الخبرة في المجالات التالية (الكفايات الإدارية، والكفايات الفنية، وكفايات التخطيط، والكفايات الإنسانية، وكفايات إدارة الوقت)، بينما هناك فروق في المجالات التالية (مجال الكفايات المهنية، ومجال الكفايات الذاتية، ومجال الكفايات الذهنية، كفايات إتخاذ القرار) وكانت لصالح سنوات الخبرة (من 1 - 5 سنوات، ومن 6 - 10 سنوات).
وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة تم تقديم عدد من التوصيات أبرزها: (1) الحفاظ على الدرجة المرتفعة لتوافر الكفايات القيادية لمديري المدارس المتوسطة في دولة الكويت. (2) عقد لقاءات دورية مع مديري المدارس بوجود خبراء متخصصون لإطلاعهم على المستجدات الحديثة في مجال دورهم الإشرافي.
|
الملخص بالانجليزي |
The study aimed to identify Necessary Leadership Competencies to intermediate stage School principal as Residental educational supervisor In The State Of Kuwait, and the effect of certain variables (sex, educational qualification, years of experience) on that. The study sample consisted of (300) male and female teachers. A questionnaire was developed to measure Necessary Leadership Competencies to intermediate stage School principal as Residental educational supervisor In The State Of Kuwait..The questionnaire validity and reliability have been confirmed.The results showed that the degree of School principal practice Leadership Competencies as Residental educational supervisor in intermediate stage in The State Of Kuwait was high in all aspects. The Results also showed that there were no statistically significant differences due to sex on all aspects of Leadership Competencies except aspect of decision- making competencies. The differences were in favor of males. The Results also showed that there were no statistically significant differences due to educational qualification.The Results also showed that there were no statistically significant differences due to years of experience in the following aspects (management competencies, technical competencies, planning competencies, human competencies, time management competencies) and The Results also showed that there were statistically significant differences due to years of experience in the following aspects (profession competencies, self Competencies , mental competencies, decision- making competencies) The differences were in favor of (1-5 years and 6-10 years).
According to the findings of the study, the researcher recommended a set of recommendations .The most important .(1) Maintain a high degree of of leadership skills for managers of middle schools in the State of Kuwait. (2) Holding regular meetings with school principals presence of specialists to update them on recent developments in the field of supervisory role
|
رقم ISN |
5524 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|