عنوان الإطروحه |
معيقات تطبيق هندسة العمليات الإدارية (الهندرة) في المدارس الحكومية بدولة الكويت
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2016-12-29 |
اسم الطالب |
احمد عبيد عبدالله الركاكة الرشيدي
|
المشرف |
عبدالحافظ قاسم عامر الشايب |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
ايمن العمري |
ميسون الزعبي |
محمد عبود الحراحشة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
الإدارة التربوية |
الملخص بالعربية |
هدفت الدراسة إلى تعرّف المعيقات الإدارية المختلفة (الإدارية، والبشرية، والتقنية، والمالية) التي تواجه مديري المدارس الحكومية في دولة الكويت لدى تطبيق هندسة العمليات الإدارية. تكوّن مجتمع الدراسة من كافة مديري ومديرات المدارس الحكومية العاملين في المدارس الحكومية في دولة الكويت للعام الدراسي 2016/2017. أما عيّنة الدراسة، فقد تكوّنت من (205) مديرًا ومديرة من مديري ومديرات المدارس الحكومية في أربع محافظات (العاصمة، الفروانية، حولي، مبارك الكبير) تمّ اختيارها بطريقة عشوائية من المحافظات الست في دولة الكويت. تم استخدام المنهج الوصفي في هذه الدراسة، وتمّ استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات. تكوّن الاستبيان بصورته النهائية من (34) فقرة توزّعت على أربعة مجالات من المعيقات (المعيقات الإدارية، والمعيقات البشرية، والمعيقات التقنية، والمعيقات المالية) بواقع (8، 10، 9، 7) فقرات على الترتيب.
وتمّ التحقق من دلالة الصدق الظاهري للاستبيان. كما تمّ التحقّق من دلالة ثبات الاستبيان باستخدام طريقة الاتساق الداخلي. وأسفرت نتائج الدراسة أن مجال المعيقات المالية جاء في المرتبة الأولى كمعيق لتطبيق هندسة العمليات الإدارية، تلاه مجال المعيقات البشرية في المرتبة الثانية، ثم مجال المعيقات التقنية في المرتبة الثالثة، فمجال المعيقات الإدارية في المرتبة الرابعة والأخيرة بين المجالات الأربعة. وتبيّن أيضاً عدم وجود اختلاف بين متوسطات تقديرات مديري ومديرات المدارس الحكومية في دولة الكويت لمعيقات تطبيق هندسة العمليات الإدارية يُعزى إلى أي متغيّر من متغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، وعدد سنوات الخدمة الإدارية، في حين تبيّن وجود اختلاف بين هذه التقديرات تُعزى لمتغير عدد الدورات التدريبية في مجال المعيقات الإدارية، حيث تزداد درجة تقديرات المديرين والمديرات الذين خضعوا لعدد أكبر من الدورات التدريبية للمعيقات الإدارية لدى مقارنتها بدرجة تقديرات نظرائهم من المديرين والمديرات الذين خضعوا لعدد أقل من الدورات التدريبية. من جهة ثانية تبيّن وجود فروق بين متوسطات تقديرات المديرين والمديرات لمعيقات تطبيق هندسة العمليات الإدارية في مجال المعيقات البشرية تُعزى إلى متغيّر عدد الدورات التدريبية ولصالح المديرين والمديرات الذين خضعوا لعدد أقل من ثلاث دورات تدريبية، مما يعني أن درجة تقديرات المديرين والمديرات للمعيقات البشرية تزداد كلما قلّ عدد الدورات التدريبية الذين خضعوا لها.
وفي ضوء النتائج التي أسفرت عنها الدراسة أمكن للباحث التوصل إلى مجموعة من التوصيات منها توفير مبالغ مإلىة موجّهة لتطبيق هندسة العمليات الإدارية في المدارس الحكومية بدولة الكويت، ومنح مديري ومديرات المدارس سلطة اللامركزية في التصرف في هذه الأموال فيما يرونه مفيدًا لتطوير العملية التعليمية في ضوء مدخل هندسة العمليات الإدارية
|
الملخص بالانجليزي |
The current study aimed to identify the various obstacles (administrative, human, technical, financial) facing public school principals in the State of Kuwait in applying the administrative process engineering. The study population consisted of all males and females principals of the public schools in the State of Kuwait in the academic year 2016/2017. The sample of the study consisted of (205) males and females principals of the public schools which were randomly selected from four provinces (Capital, Farwaniya, Hawalli, Mubarak Al-Kabeer) from the six provinces in the State of Kuwait. The descriptive approach was employed in the current study. The final version of the questionnaire was consisted of (34) items and distributed on four domains of obstacles (administrative obstacles, humanitarian obstacles, technical obstacles, and financial obstacles) by (8, 10, 9, 7) items for each one of the four above mentioned domains respectively.
Likert five point type scale was used for estimating the degree of feeling the obstacles. Face validity of the initial version of the questionnaire was examined through revising the items by (12) experts from different specialty areas of educational sciences. On the other hand, the questionnaire reliability was examined through the internal consistency method and the calculated Cronbach-Alpha coefficient were found to be (0.764, 0.886, 0.849, 0.867) for each one of the four domains of obstacles (administrative obstacles, humanitarian obstacles, technical obstacles, and financial obstacles) respectively. The results revealed that the financial obstacles were the primary obstacles among the four domains of obstacles which are facing the principals in applying the administrative process engineering. The human obstacles had come in the second place followed by the technical obstacles in the third place followed by the administrative obstacles in the fourth and last place among the four domains. The results also revealed no significant differences between the public schools principals? mean score estimations of the obstacles facing them in applying the administrative process engineering due to any of the gender, qualification, and number of administrative service years, while showing significant mean score differences among the principals? estimations of the administrative obstacles due to the number of training courses variable, where the estimations of the principals who have undergone greater number of training courses increase in the domain of administrative obstacles compared with their counterparts who have undergone lesser number of training courses. On the other hand, the results revealed significant mean score differences of the principals? estimations of the human obstacles due to the number of training courses variable in favor of the principals who have undergone less than three courses. A set of recommendations and suggestions were proposed in light of the results of the current study such as funding the administrative process reengineering in the public schools, and granting the public schools? principals decentralized authority to dispose these funds as they deem useful for the purposes of developing the educational process in the light of the administrative process reengineering approach
|
رقم ISN |
5521 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|