الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدِّراسة إلى معرفة درجة ممارسة معلمي ومعلمات التربية الفنية في دولة الكويت لمهارات التفكير فوق المعرفي. وجرى اختيار أفراد الدِّراسة بالطريقة العشوائية البسيطة, وبلغ عددهم (30) معلماً ومعلمة, بواقع (15) معلماً, و (15) معلمة. وأعد الباحث أداة الدِّراسة, وهي عبارة عن بطاقة ملاحظة تضمنت (22) مهارة من مهارات التفكير فوق المعرفي. وقد جرى التحقق من صدق الأداة وثباتها. وبتطبيق الأداة على أفراد الدِّراسة, أظهرت النتائج أنَّ هناك أربع مهارات مارسها المعلمون والمعلمات بدرجة ممارسة ( قليلة ), وأربع مهارات جرت ممارستها بدرجة (كبيرة ), في حين مارسوا (14) مهارة بدرجة ممارسة متوسطة, وكانت درجة الممارسة الكلية ( متوسطة ) تبعاً لذلك. وأظهرت النتائج أيضاً أن المعلمات تفوقن على المعلمين في ممارسة مهارات التفكير ما وراء المعرفي, وأن ممن كانت خبرتهم عشر سنوات فأكثر تفوقوا في درجة الممارسة على ممن خبرتهم أقل من عشر سنوات. في حين لم تظهر النتائج فرقاً دالاً إحصائياً يعزى إلى المؤهل العلمي في درجة ممارسة المهارات المشار إليها. |
الملخص بالانجليزي |
The aim of this study is to find out the degree of practicing cognitive thinking skills by teachers of art education in the State of Kuwait. The students were chosen in a simple random way. The number of sample was 30 teachers, 15 males and 15 females. The researcher prepared the study instrument, a note card that included 22 cognitive thinking skills. The reliability and validity of the instrument have been verified. By applying the tool to study sample, the results showed that there were four skills practiced by the sample at a low level of practice, four skills were exercised at a high level, 14 were practiced with medium degree. The results also showed that female teachers outperformed male teachers in practicing of post-cognitive thinking skills, and that those with 10 or more years of experience have outperformed those with less than 10 years of experience. While the results did not show a statistically significant difference due to the scientific qualification in the degree of practicing the mentioned skills |