الملخص بالعربية |
لم يكُن ظهور فرقة المعتزلة دون سابق إنذار, وإن أي دارس للحركة الفكرية التي نَشطت منذ اختلاف المسلمين بعد مقتل علي بن أبي طالب فإنه سيبرر ظهور هذه الفرقة التي تُعلي من شأن العقل , والتي جاءت كردة فعل على أفكار كثير من الفرق الأخرى في القرنين الأول والثاني الهجريين/السابع والثامن الميلاديين.
لم تحظَ أفكار المعتزلة بالقبول بين العامة , وذلك معروف لأن المجتمع في الفترة المذكورة كان يعتمد على النص الديني بالدرجة الأولى, وهذا يبرر أيضاً تلك الصورة السلبية التي وُصم بها واصل بن عطاء رأس المعتزلة.
ظهرَ المعتزلة كَفرقة ناضِجة بأفكارها مُنذ عصر الخليفة العباسي المأمون, وإستطاعوا تدريجياً الوصول إلى رأس السلطة, وأصبحوا هم المتحكمين والمسيطرين على المناصب العليا في الدولة, وبعد أن أدركوا قوتهم التي طالما حَلموا بها سعوا إلى فرض أفكارهم, فيما عُرف بقضية خلق القرآن, التي كان الخليفة المأمون والفقيه أحمد بن حنبل أعظم أبطالها, ثمّة محللون يبررون ما فعله المأمون في قضية خلق القرآن أنه ردة فعل على وقوف أهالي بغداد في وجهه حين انتصر في الحرب الأهلية وقتل أخاه المأمون, فنصبوا إبراهيم بن المهدي خليفة, وكعقاب لهم فرض عليه القول بخلق القرآن, وسواء صح هذا التحليل أم لم يصح فإن ما هو ثابت تاريخياً أن المحنة شكّلت منعطفاً تاريخياً هاماً في الفترة العباسية.
|
الملخص بالانجليزي |
The emergence of Mutazelah group was not coincidence any scholar of intellectual movement which was active.
The beginning of muslims disagreement after the death of Ali bin Abi Taleb can justify the emergence of mutazelah which focused on the role of the mind and which came as a reaction of many different groups in the first and the second hijri centuries ? the seventh and the eight centuries A.D.
People didn?t accept the thought of Mutazelah because the society in that time was mainly dependent on the religious text, this is why people have negative vision about the head of Mutazelah Wasel Bin Ataa.
Mutazelah had become amature group with their thoughts at the time Abbasi Caliph ALMamuon and they could gradually reach the top of state and then became serior officials in high position in the state after they realized that they lead got the power they were always dreaming of they began to impose their thoughts through the case of (Quran creation) that ALMamoun and Ahmed Bin Hanbal were its heroes.
Some analysts justify what ALMamoun had done in the case of creating the Quran that it was a reaction towards people of Baghdad who were against him when he won the civil war and killed his brother ALAmeen, and they placed Ibrahim Bin ALMahdi as a caliph.
As a punishment to them, he forced upon them the creation of Quran, whether that analysis was correct or not, history proved that the crisis was a crucial point in Abbasi period
|