عنوان الإطروحه
The Effect of Using the Communicative Approach Assisted with Video on English Major Students' Fluency
تاريخ مناقشة الاطروحه
2016-03-15
اسم الطالب
سناء رسلي رجب
المشرف
احمد موسى علي بطاينة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عبدالله بني عبد الرحمن
خالد القضاة
عواطف مزعل ابو الشعر
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
تعليم اللغة الانجليزية بالحاسوب
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أستخدام الطريقة التواصلية بمساعدة أشرطة الفيديو وقياس أثرها على الطلاقة اللغوية لطلبة اللغة الأنكليزية. حاولت الدراسة الإجابة عن الأسئلة التالية: 1. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في جوانب الطلاقة في اللغة تعزى إلى طريقة التدريس (الطريقة التواصلية بمساعدة الفيديو مقابل طريقة التواصل التقليدية)؟ 2. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات الدرجات من موضوعات إتقان المجموعة التجريبية في كل جوانب الطلاقة في اللغة (الأملاء وعلامات الترقيم، ودقة المفردات، والأصالة، والواقعية، والأبداع، والتواصل غير اللفظي والدقة الهيكلية، والكلام والعبارات الاصطلاحية, وتعبيرات الحياة اليومية، والتحدث بثقة) نتيجة لأستخدام الفيديو؟ 3. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أداء تلاميذ المجموعة التجريبية "في المهارات (الأنتاجية والأستيعابية) نتيجة لاستخدام الفيديو؟ تكونت عينة الدراسة من 60 طالبا جامعيا الذين سجلوا لمهارات مادة المحادثة ومهارات مادة الأستماع في جامعة ال البيت خلال الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2015/2016. وكانت عينة الدراسة تتألف من مجموعتين: المجموعة الأولى تألفت من (30) طالبا وطالبة، والتي تم أختيارها كمجموعة تجريبية، وتألفت المجموعة الثانية من (30) طالبا وطالبة، والتي تم أختيارها كمجموعة ضابطة. وقد تم جمع البيانات في غضون 8 أسابيع. وتكون الأختبار القبلي والبعدي من جزئين هما الأستماع والمحادثة الذي أختبر قدرة طلاب اللغة الأنكليزية في مهارة طلاقة الكلام والأستماع لتقييم أثر أستخدام أشرطة الفيديو على طلاقة طلاب اللغة الأنكليزية وتم أختبار الطلاب في كلا المجموعتين في الأختبار القبلي في بداية الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2015/2016 وذلك لتحديد المستوى الفعلي للطلاقة قبل بدء التجربة. وبعد أنتهاء التجربة تم تطبيق نفس الأختبار بمثابة الأختبار البعدي . وأشارت نتائج الدراسة إلى أن المجموعة التجريبية كان أداءها أفضل من المجموعة الضابطة في مجالات الطلاقة في اللغة و يرجع ذلك إلى طريقة التدريس وهي الطريقة التواصلية بمساعدة أشرطة الفيديو. بالأضافة إلى ذلك، كشفت نتائج الدراسة أن الطلاب في المجموعة التجريبية قد زادت مهاراتهم اللغوية. وهذا يرجع إلى تأثير الفيديو على طلاب المجموعة التجريبية من خلال الأستماع والتفاعل مع الناطقين باللغة الأنكليزية في أشرطة الفديو، وقد قدمت مجموعة من التوصيات في نهاية هذه الدراسة.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at investigating the use of the communicative approach assisted with video and measuring its impact on the EFL learners' fluency. The study tried to answer the following questions: 1. Are there any statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups students' language fluency due to the method of teaching (communicative approach assisted with video vs. regular communicative method)? 2. Are there any statistically significant differences between the mean scores of the experimental group subjects' mastery of each fluency aspect of language? ( vocabulary growth, authenticity, pragmatics, creativity, non-verbal communication, suprasegmental factors, structural accuracy, figures of speech and idiomatic expressions, lexical accuracy, everyday life expressions, getting specific information, communicating clearly, listening attentively and speaking confidently ) as a result of using video? 3. Are there any statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students' performance in the (receptive and productive skills) of listening and speaking as a result of using video? The participants of the study consisted of 60 undergraduate EFL learners who registered for a Conversational Skills Course, which call Penguin Functional English Book by Peter Watcyn-Jones. Code No. 1302109 and Listening Comprehending. Code No. 1302108 at Al-al-Bayt University during, first semester of the academic year 2015/2016. However, the participants of the study was of two groups: Group one which consisted of (30) students, which was chosen as an experimental group, and group two which consisted of (30) students, was assigned as a control group. Data were collected within 8 weeks. The pre-test and post-test were of one part which is an oral part that tested the EFL students? ability to speak appropriately and fluently. To assess the effect of using videos on EFL learners? fluency, students in both groups sat for an oral test at the beginning of the first semester of the academic year 2015/2016 so as to determine their actual level of fluency before starting the experiment. After eight weeks, the same test was administered as a post-test. The results of the study indicated that the experimental group performed better than the control group in the fluency aspects of language due to the new method of teaching that is communicative approach assisted with video. Additionally, the findings of the study revealed that the experimental group students have developed their language skills. This might be due to the effect of using video through which the experimental groups' students listen and interact a lot with native speakers of English. Accordingly, a set of recommendations were provided at the end of this study
رقم ISN
5418
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN