عنوان الإطروحه
"درجة امتلاك معلمي العلوم للمرحلة الأساسية العليا لمهارات التفكير الناقد في المفرق"
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-12-13
اسم الطالب
ايمان احمد موسى الحراحشة
المشرف
كوثر عبود موسى الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
منال المومني
حسين بعارة
سالم عبدالعزيز الخوالدة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/العلوم
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة إلى تعرف درجة امتلاك معلمي العلوم للمرحلة الأساسية العليا لمهارات التفكير الناقد في المفرق ، وتكوُن مجتمع الدراسة من جميع معلمي العلوم للمرحلة الأساسية العليا التابعة لمدرية تربية قصبة المفرق في الأردن، وذلك في الفصل الأول من العام الدراسي (2015/2016) ، والبالغ عدهم (300) معلما ومعلمة ، واختيرت عينة الدراسة بالطريقة العشوائية البسيطة، وتكونت من (150) معلما ومعلمة ، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي لغايات تحقيق أهداف الدراسة ، و طورت الباحثة أداة الدراسة لمهارات التفكير الناقد و المكونة من (53 ) فقرة تقيس خمس مهارات للتفكير الناقد، وهي مهارة التحليل (12 ) فقرة ومهارة الاستقراء (10 ) فقرات، ومهارة التفسير ( 8)فقرات، ومهارة الاستنتاج ( 12 ) فقرة، ومهارة التقويم ( 11) فقرة ، وتأكدت الباحثة من صدق الأداة وثباتها.وأظهرت نتائج الدراسة ان درجة امتلاك معلمي العلوم للمرحلة الأساسية العليا لمهارات التفكير الناقد في قصبة المفرق من وجهة نظر المعلمين مرتفعة، حيث جاءت مهارة الاستقراء في المرتبة الأولى. و مهارة التقويم في المرتبة الأخيرة. كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس،و المؤهل العلمي في جميع المهارات، باستثناء مهارة الاستقراء، وجاءت الفروق لصالح الدراسات العليا.، و أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الخبرة في جميع المجالات، وجاءت الفروق لصالح فئة خمس سنوات فما دون. وفي ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات والمقترحات من أهمها ضرورة أهتمام المعلم بمهارات التفكير الناقد وزيادة تضمين كتب العلوم على مهارات التفكير الناقد.
الملخص بالانجليزي
This study aims at identifying the degree of possessing critical thinking skills by the teachers of science for high basic stage in Almafraq city. The population of the study consists of all the teachers of science (totaling 300 )for high basic stage in the schools of Almafraq city during the first semester of the educational year (2015-2016). The sample of the study consists of 150 teachers who were selected randomly. The researcher used the descriptive survey approach to achieve the objectives of the study by developing the instrument of the study(a questionnaire) .The questionnaire consists of 53 items. It is divided into five groups. Each group measures one of the critical thinking skills as the following; (12) items for analytical skill, (10) items for induction skill, ( 8) items for interpretation skill, (12) items for deduction skill, and (11) items for evaluation skill. The validity and reliability of the instrument was ascertained by the researcher. The result of the study show that the degree of having critical thinking skills by high basic stage science teachers in Al- Mafraq from the point of view of teachers was in high level, where the induction skill came in the first and the evaluation skill came at last . The results of the study show that there are no statistically significant differences due to the impact of gender. Furthermore, it shows no statistically significant differences due to the impact of scientific qualification in all areas except for the skill of induction where the difference is for those who have postgraduate degrees. The results also show statistically significant differences due to the impact of experience all areas where the difference is for those who have experience of five years and less. According to the results of the study, the researcher presents a number of recommendations and suggestions. Among of them is that the teacher should pay more attention to the skills of critical thinking. Also, more critical thinking skills should be included in the curriculum of science in schools
رقم ISN
5410
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN