عنوان الإطروحه |
"أثر استراتيجية الإستقصاء الموجه في تحصيل المفاهيم الفيزيائية والتفكير الإبداعي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي"
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2016-11-17 |
اسم الطالب |
عطاف اسماعيل عبدالقادر اسماعيل
|
المشرف |
سالم عبدالعزيز الخوالدة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
عبدالله محمد الخطايبة |
كوثر عبود الحراحشة |
علي مقبل السلامة العليمات |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/العلوم |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة الى تقصي أثر استراتيجية الاستقصاء الموجه في تحصيل المفاهيم الفيزيائية وتنمية التفكير الابداعي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي مقارنة بالطريقة الاعتيادية، وتكون افراد الدراسة من (80) طالبا وطالبة في الصف العاشر الاساسي، موزعين على شعبتين ذكور من مدرسة الرابية الثانوية للذكور (40) طالباً، وشعبتين إناث من مدرسة صفية بنت عبد المطلب الثانوية للبنات (40) طالبة، وطبقت الدراسة في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2015/2016 بمعدل أربع حصص اسبوعيا لكل شعبة، واستمرت لمدة (6) أسابيع. واعتمدت الدراسة المنهج شبة التجريبي بحيث تم توزيع أفراد عينة الدراسة عشوائيا إلى مجموعتين: تجريبية (40) طالبا وطالبة دُرست باستخدام استراتيجية الاستقصاء الموجه، وضابطة (40) طالباً وطالبة دُرست باستخدام الطريقة ألاعتيادية (التقليدية)، ولتحقيق أهداف الدراسة أعدت الباحثة دليلاً تعليمياً قائماً على استراتيجية الاستقصاء الموجه، وقد تم ستخدام اداتين هما: اختبارتحصيل المفاهيم الفيزيائية، واختبار مهارات التفكير الابداعي، ولاستقصاء أثر هذه الاستراتيجية تم تطبيق اختبار تحصيل المفاهيم الفيزيائية واختبار اكتساب مهارات التفكير الابداعي قبليا وبعدياً، وتم التأكد من الصدق للأدوات بعرضها على مجموعة من المحكمين، كما طبقت الأدوات على عينة استطلاعية لإيجاد معاملات الثبات والصعوبة والتمييز حيث بلغ معامل الثبات لاختبار تحصيل المفاهيم الفيزيائية (0.87) باستخدام معادلة (KR-20)، وبعد جمع البيانات تم التحليل الإحصائي باستخدام تحليل التباين المصاحب Two-way ANCOVA (2?2). واظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة(0.05=?) في تحصيل المفاهيم الفيزيائية وتنمية مهارات التفكير الابداعي تعزى إلى استراتيجية التدريس، لصالح استراتيجية الاستقصاء الموجه، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (0.05=?) في تحصيل المفاهيم الفيزيائية وتنمية مهارات التفكير الابداعي تعزى لأثر التفاعل بين استراتيجية التدريس (الاستقصاء الموجه، والطريقة الاعتيادية) والنوع الاجتماعي (ذكر، أنثى). وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بتبني استراتيجية الاستقصاء الموجه لاثرها في تحصيل المفاهيم الفيزيائية، ومهارات التفكير الابداعي. |
الملخص بالانجليزي |
This study aims at investigating the effect of guided inquiry strategy on the tenth grade students achievement of physical concepts and creative thinking in comparison with the conventional (traditional) method. To attain this aim a random sample consists of 80 students; (40) of them are male from two sections of Alrabya secondary school and (40) students are female into two sections of Safia bint Abdalmutalb secondary school in Zaatri. The study has been applied during the second semester of the academic year 2015/2016. Four classes weekly for each section for six weeks have been devoted to fulfill the study. The study depends on the quasi- experimental design so the sample has been distributed into two groups: (40) students (male and female) as experimental group are taught by the guided inquiry strategy and (40) control students (male and female) are taught by the conventional method. To achieve the aims of this study the researcher has prepared an educational guide book based on guided inquiry strategy. Also the researcher prepared a test for the achievement of physical concepts in addition to a test for the creative thinking. To investigate the effect of this study pre and post tests for physical concepts and creative thinking have been applied. The researcher has ensured that the tools are valid and reliable with the assistance of some experts. The tools are applied on the pilot sample to find the reliability, difficulty, and discrimination coefficient. The total reliability coefficient of scientific concepts tests is calculated by using (KR -20) and its value is (0.87). After collecting data, statistical analysis is applied by using Two-way ANCOVA (2?2). The results showed that there were statistically significant differences (a= 0.05) in achievement of physical concepts and creative thinking skills attributed to the teaching strategy (guided inquiry, and the traditional method) in favor of the guided inquiry strategy. Also there were no statistically significant differences (a=0.05) in achievement of physical concepts and creative thinking skills attributed to the interaction between the teaching strategy (guided inquiry, and the traditional method) and the gender.
Due to these results ; this study recommended adopting guided inquiry strategy due to their effect on the achievement of physical concepts, and creative thinking skills
|
رقم ISN |
5409 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|