عنوان الإطروحه
The Effect of Cooperative Learning Strategies on Sixth Grade EFL Learners' Reading Performance
تاريخ مناقشة الاطروحه
2016-07-26
اسم الطالب
صقر امين ارشيد خزاعلة
المشرف
عواطف مزعل سليمان ابوالشعر
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
سهيل عصاصفة
محمد عبيدات
احمد موسى بطاينة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة الى التعرف على اثر استراتيجيات التعلم التعاوني على اداء القراءة لدى طلاب الصف السادس. وتكونت عينة الدراسة من 80 طالبا خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2015/2016 في مدرسة عبدالملك بن مروان الاساسية للبنين في مديرية تربية وتعليم المفرق في الاردن. وتم توزيع المشاركين في الدراسة عشوائيا الى مجموعتين: تجريبية وضابطة. وتم تدريس المشاركين في المجموعة التجريبية انشطة القراءة للغة الانجليزية من خلال استراتيجيات التعلم التعاوني في حين درست المجموعة الضابطة من خلال التعلم العادي. وتم استخدام اختبار انشطة القراءة الذي تم تطويره من قبل الباحث كأداة الدراسة. وتم استخدام المعالجات الاحصائية الاّتية: المتوسطات الحسابية, والانحرافات المعيارية, واختبار تحليل التباين الاحادي المصاحب (One Way MANCOVA) وأظهرت النتائج ان تدريس انشطة القراءة باستخدام استراتيجيات التعلم التعاوني أدى الى تحسين أداء الطلبة, كما أظهرت وجود فروق ذات دلالة احصائية بين درجات الأداء في انشطة القراءة ولصالح Read and choose activity. وأخيرا, ساهم استخدام طريقة استراتيجيات التعلم التعاوني في تعزيز اداء الطلبة في تدريس انشطة القراءة.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to investigate the effect of using cooperative learning strategies on the sixth grade learners' reading performance and its role in enhancing their performance in English. The sample of this study were 80 male students during the second semester of the academic year 2015\2016, at Abd Al Malek Bin Marwan Basic School for Boys in Mafraq Directorate of Education, Jordan. They were assigned randomly into two sections (One experimental and one control) in English language. The participants of the experimental group students were taught English reading skills (Read and write, read and answer, read and choose, read and match and read and put in order) through cooperative learning strategies (Jigsaw, think-pair-share, numbered heads together, round robin and round table) while the control group studied through regular teaching. A reading skills test was used as a study instrument. Relevant statistical analyses related to means, standard deviations, and One- way MANCOVA test were used. The results showed that teaching reading activities using cooperative learning strategies resulted in improving reading performance. Moreover, there were significant differences between the mean scores of experimental group students' performance in reading activities due to cooperative learning strategies in favor of Read and choose activity. Finally, cooperative learning strategies enhanced EFL students' performance in their reading activities
رقم ISN
5403
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN