عنوان الإطروحه
The Effect of Using IPod Technology Assisted with Word Processor on EFL Students' Writing Mechanics and Motivation
تاريخ مناقشة الاطروحه
2016-04-13
اسم الطالب
ذكريات علي ابراهيم الأمير الصبيحات
المشرف
احمد موسى علي بطاينه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
نايل الشرعة
سمير الشرعة
عواطف موسى ابو الشعر
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى تفحص أثر استخدام تقنية الاي بود (IPod) بمساعدة معالج الكلمات على الميكانيكيات الكتابية والدافعية لمتعلمي اللغة الانكليزية كلغة أجنبية. كما هدفت الدراسة أيضا لمعرفة ما إذا كان تدريس الكتابة عن طريق تقنية الاي بود أفضل من التدريس بواسطة الطريقة الاعتيادية. لإجراء الدراسة تم اختيار 65 طالبا وطالبة الذين سجلوا لمادة الكتابة 2 في جامعة ال البيت في الفصل الأكاديمي الثاني من العام الدراسي 2015/2016 عشوائيا. وقد تم تقسيم المشاركين في الدراسة عشوائيا إلى مجموعتين: المجموعة الأولى تكونت من 35 طالبا وطالبة واختيرت كمجموعة تجريبية درسوا ميكانيكيات الكتابة باستخدام تقنية الاي بود بمساعدة معالج الكلمات والمجموعة الثانية تكونت من 30 طالب وطالبة واختيرت كمجموعة ضابطة ودرسوا ميكانيكيات الكتابة من خلال الطريقة الاعتيادية. درس ألباحث طلبة المجموعة التجريبية, بينما درس مدرس المادة طلبة المجموعة الضابطة. كلا المجموعتين درسوا نفس المادة العلمية في نفس ايام الاسبوع وفي نفس الاوقات. تقدم جميع المشاركين لاختبار قبلي وذلك للتأكد من أن المجموعات لها نفس مستوى القدرة اللغوية في ميكانيكيات الكتابة. جمعت البيانات في فترة ثمانية اسابيع. برنامج الحزم الاحصائية للعلوم الاجتماعية استخدم للحصول على التحليل الاحصائي المطلوب للبيانات المتعلقة بأهداف الدراسة. كشفت نتائج الدراسة بان هناك فروقا ذات دلالة احصائية بين درجات طلبة المجموعتين التجريبية والضابطة يعزى لطريقة التدريس (تقنية الاي بود بمساعدة معالج الكلمات مقابل طريقة التدريس الاعتيادية) ولصالح تقنية الاي بود لتطوير ميكانيكيات الكتابة في الاختبار البعدي. وأظهرت النتائج بان هناك فروقا ذات دلالة احصائية بين درجات طلاب المجموعة التجريبية في الميكانيكيات الكتابية يعزى استخدام تقنية الاي بود. وكشفت النتائج أيضا بأن اتجاهات طلبة المجموعة التجريبية نحو استخدام تقنية الاي بود بمساعدة معالج الكلمات لتطوير ميكانيكيات الكتابه لهم قد تغيرت بشكل ايجابي. وأيضا أن طلبة المجموعة التجريبية تكونت لديهم دافعية تجاه استخدام الاي بود لتعليم ميكانيكيات الكتابة. وأخيراً، تم تقديم عدد من التوصيات ذات الصلة إلى وزارتي التربية والتعليم ، المعلمين ، و المتعلمين.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to explore the effect of using IPod technology assisted with word processor on EFL students' writing mechanics and motivation. It also aimed to investigate whether teaching writing via using IPod Technology is better than the conventional method of teaching. To carry out the study, 65 male and female undergraduate EFL students who registered for Writing 2 course (1302211) at Al-alBayt University in the second semester of the academic year 2015/2016 were chosen as participants of the study. They were assigned randomly into two groups: Group one consisted of 35 students, which was chosen as an experimental group and was taught the mechanics of writing using IPod technology and group two consisted of 30 students, which was assigned as a control group and was taught using conventional method of teaching. The researcher taught the experimental group, whereas the course teacher taught the control group. Both groups were taught the same material, on the same days of the week, and on the same period. Both groups sat for a pre-post-test to assure that both groups have the same linguistic ability level in the mechanics of writing. Data were collected within eight weeks. The Statistical Package for Social Sciences (SPSS) software was used to conduct the required statistical analysis of the data related to the objectives of the study. Means, standard deviations, one-way ANOVA, and Scheffe tests were used for all the variables of the study. The findings revealed that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups due to the method of teaching (IPod technology assisted with word processor vs. conventional method) in favor of the IPod technology in the mechanics of writing on the post-test. The findings of the study showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students' mechanics of writing due to using IPod technology. The findings also revealed that the experimental group students' attitudes towards using IPod technology assisted with word processor develop their mechanics of writing were almost positive. IPod technology improved to be a vital tool of motivation. It motivated students to study hard regardless to time and efforts. Students became more active in classrooms using IPod technology. A number of recommendations were presented to the Ministries of Education and Higher Education, teachers, and learners
رقم ISN
5402
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN