عنوان الإطروحه |
The Effect of Using Mobile Audio-Visual Chat on EFL Students' Mechanics of Speaking and Motivation
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2015-11-17 |
اسم الطالب |
استقلال علي ابراهيم الامير الصبيحات
|
المشرف |
احمد موسى علي بطاينه |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
نايل الشرعة |
سمير الشرعة |
عواطف ابو الشعر |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة إلى تفحص أثر استخدام الدردشة الصوتية- المرئية ( Audio-Visual Chat ) عبر الموبايل على الميكانيكيات اللفظية والدافعية لمتعلمي اللغة الانكليزية كلغة اجنبية. كما هدفت الدراسة أيضا لمعرفة ما إذا كان تدريس ميكانيكيات اللفظ باستخدام الدردشة الصوتية-المرئية عبر الموبايل أفضل من التدريس بواسطة الطريقة الاعتيادية. لتحقيق أهداف الدراسة، تم اختيار 55 طالبا وطالبة عشوائيا والذين سجلوا لمادة النطق ورقمها 1302109 في جامعة ال البيت في الفصل الأكاديمي الثاني من العام الدراسي 2015/2016. وقد تم تقسيم المشاركين في الدراسة عشوائيا إلى مجموعتين: المجموعة الأولى تكونت من 30 طالبا وطالبة واختيرت كمجموعة تجريبية درسوا ميكانيكيات النطق باستخدام الدردشة الصوتية-المرئية عبر الموبايل والمجموعة الثانية تكونت من 25 طالبا وطالبة واختيرت كمجموعة ضابطة ودرسوا ميكانيكيات النطق من خلال الطريقة الاعتيادية.
درس الباحث طلبة المجموعة التجريبية, بينما درس مدرس المادة طلاب المجموعة الضابطة. كلا المجموعتين درسوا نفس المادة العلمية في نفس ايام الاسبوع وفي نفس الاوقات. تقدم جميع المشاركين لاختبار قبلي، وذلك للتأكد من أن المجموعات لها نفس مستوى القدرة اللغوية في ميكانيكيات النطق. جمعت البيانات في فترة ثمانية اسابيع. برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية استخدم للحصول على التحليل الاحصائي المطلوب للبيانات المتعلقة بأهداف الدراسة. كشفت نتائج الدراسة بان هناك فروقا ذات دلالة احصائية بين درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة يعزى لطريقة التدريس (الدردشة الصوتية-المرئية عبر الموبايل مقابل طريقة التدريس الاعتيادية) ولصالح استخدام الموبايل لتطوير ميكانيكيات النطق في الاختبار البعدي. وأظهرت النتائج بان هناك فروقا ذات دلالة احصائية بين درجات طلاب المجموعة التجريبية في ميكانيكيات النطق يعزى لاستخدام الدردشة الصوتية-المرئية عبر الموبايل. وكشفت النتائج أيضا بان اتجاهات والدافعية لطلاب المجموعة التجريبية نحو استخدام الدردشة الصوتية-المرئية عبر الموبايل لتطوير ميكانيكيات النطق قد تغيرت بشكل ايجابي. وأخيراً، تم تقديم عدد من التوصيات ذات الصلة إلى وزارتي التربية والتعليم، ألمعلمين، والمتعلمين.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed to explore the effect of using mobile audio-visual chat on EFL students' mechanics of speaking and motivation. It also aimed to explore whether teaching the mechanics of speaking (pause and juncture, pronunciation, word stress and sentence stress, and intonation) using mobile audio-visual chat is better than the conventional method of teaching. To achieve the purpose of the study, 55 male and female undergraduate EFL students who registered for Speaking course (1302109) at Al-alBayt University, in the second semester of the academic year 2015/2016 were chosen as participants of the study. They were assigned randomly into two groups: Group One consisted of 30 students, which was chosen as an experimental group and was taught the mechanics of speaking using mobile audio-visual chat, and Group Two consisted of 25 students, which was assigned as a control group and was taught using conventional teaching. The study tried to answer the following questions:
Q1: Are there any significant differences at a. ? 0.05 between the mean scores of the experimental and control groups students' performance in the mechanics of speaking due to the method of teaching (Mobile audio-visual chat vs. the conventional method)?
Q2: Are there any significant differences between the experimental and control group students' mastery of the mechanics of speaking due to using mobile audio-visual chat? These speaking mechanics include:
1. Pause and juncture
2. Pronunciatio
3. word stress and sentence stress
4. Intonation
Q3: What are the experimental group students' attitudes toward using mobile audio-visual chat and its effect on their mechanics of speaking and motivation?
The researcher taught the experimental group, whereas the course teacher himself taught the control group. Both groups were taught the same instructional material, on the same days of the week, and on the same period. Both groups sat for a pre-post-test to assure that the groups have the same linguistic ability level in the mechanics of speaking. Data were collected within eight weeks. The Statistical Package for Social Sciences (SPSS) software was used to conduct the required statistical analysis of the data related to the objectives of the study. The means, standard deviations, one-way ANOVA, and Scheffe tests were conducted for all the variables of the study.
The findings revealed that there were statistically significant differences at a =0.05 between the mean scores of the experimental group due to the method of teaching (mobile audio-visual chat vs. conventional method) in favor of the mobile audio-visual chat in the mechanics of speaking on the post-test.
The findings also revealed that the experimental group students' attitudes towards using mobile audio-visual chat to develop their mechanics of speaking were almost positive. After analyzing the data obtained from the questionnaire, it is clear that they were motivated using mobile phones.
A number of recommendations were presented to the Ministry of Education and Higher Education, teachers, and learners
|
رقم ISN |
5401 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|