عنوان الإطروحه
أثر فاعلية نظام تقييم الأداء على الالتزام التنظيمي لأعضاء هيئة التدريس في الجامعات الرسمية الأردنية لإقليم الشمال
تاريخ مناقشة الاطروحه
2016-11-30
اسم الطالب
اسلام خلف رزق الحراحشة
المشرف
بهجت الجوازنة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عبدالغفور عبدالكريم الزواهرة
زياد محمد الصمادي
سليمان ابراهيم الحوري
الكلية
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية
القسم
ادارة الأعمال
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر فاعلية نظام تقييم الأداء على الالتزام التنظيمي لأعضاء هيئة التدريس في الجامعات الرسمية الأردنية لإقليم الشمال، وتعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية. وتضمن مجتمع الدراسة جميع أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الرسمية الأردنية في إقليم الشمال والبالغ عددهم (2128)، وتم اختيار عينة عشوائية من مجتمع الدراسة، حيث تم توزيع (650) إستبانة، إستردت منها الباحثة (605) حيث أن جميع الاستبانات كانت صالحة للتحليل الاحصائي، وبهذا فقد بلغ حجم عينة الدراسة (605) من أعضاء هيئة التدريس في الجامعات المبحوثة، وتم تحليلها بواسطة برنامج SPSS. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها، أن مدى فاعلية نظام تقييم الأداء في الجامعات المبحوثة كان متوسطًا، وأن مدى الالتزام التنظيمي كان متوسطاً، ووجود أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (??0.05) لأبعاد فاعلية نظام تقييم الأداء على الالتزام التنظيمي في الجامعات الرسمية الأردنية. وتوصي الباحثة بتفعيل معايير التقييم لكي تصبح أكثر دقة ووضوح وموضوعية وذلك من خلال إشراك أكثر من مستوى إشرافي في عملية صياغة هذه المعايير، وتحديثها بشكل متواصل لكي تواكب التغيرات التي قد تحدث في متطلبات الوظائف، وتراعي خصوصية كل وظيفة، وإشراك أكثر من جهة عند إجراء عملية التقييم
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the impact of the performance assessment system on the organizational commitment of the faculty members in the Jordanian public universities of the Northern territory. This study is considered one of the descriptive studies. The study population consisted of all the faculty members in the Jordanian public universities in the Northern territory amounting to (2128). a random sample of the study population was selected where (650) questionnaires were distributed out of which (605) were retrieved as all the questionnaires were valid for the statistical analysis; accordingly, the study sample size consisted of (605) of the faculty staff in the surveyed universities, which were later analyzed through the SPSS. The study reached to several results, most important of which are that the effectiveness of the performance assessment system in the surveyed universities was average, the extent of the organizational commitment was average, and there was a statistically significant at the level of significance (??0.05) for the dimensions of the performance assessment system effectivenesss on the organizational commitment in the Jordanian official universities. The researcher recommends activating the assessment criteria to become more accurate, clear and objective through the involvement of more than one supervisory level in formulating these standards, updating such systems on an ongoing basis in order to keep pace with the changes that may occur in the job requirements, taking into account the specificity of each function, and involving more than one agency when conducting the assessment process, public universities to raise more organizational commitment level among workers, Providing empowerment and participation requirements to make decisions, and supporting creativity and innovation, and reward learning
رقم ISN
5342
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN