عنوان الإطروحه
مستوى الصحة البدنية لدى طلبة كلية العلوم التربوية وعلاقتها بممارسة الانشطة الرياضية في جامعة ال البيت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2017-04-09
اسم الطالب
اسامة انور محمد البياتي
المشرف
منصور نزال عبدالعزيز الزبون
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
انمار محمد ابراهيم ابو عبيد
اسماعيل سعود حنيان العون
عبدالسلام جابر
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة للتعرف على مستوى الصحة العامة وعلاقتها بممارسة الأنشطة الرياضية لدى طلبة كلية العلوم التربوية في جامعة ال البيت، كما سعت هذه الدراسة للتعرف على الفروق الفردية بين مستوى الصحة العامة وعلاقتها بممارسة الأنشطة الرياضية لدى طلبة كلية العلوم التربوية في جامعة ال البيت تبعا لمتغير التخصص (التربية البدنية، معلم الصف، التربية الخاصة)، فقد استخدم الباحث المنهج الوصفي لملائمته مع طبيعة هذا الدراسة، ولتحقيق اهداف الدراسة اعد الباحث استبانة مكونة من (40) فقرة مقسمة الى أربعة مجالات (البدنية، النفسية، العقلية، الاجتماعية)، حيث تكون مجتمع الدراسة من (1800) طالباً وطالبة، وبلغت عينة الدراسة (500) طالب وطالبة من طلبة كلية العلوم التربوية موزعين على ثلاثة اقسام أكاديمية باستثناء تربية الطفل لكونه جميع الطلبة فيه من الاناث حيث تم اختيار العينة بالطريقة العشوائية، واظهرت نتائج الدراسة تفوق مستوى الصحة البدنية لدى طلبة كلية العلوم التربوية في جامعة اَل البيت، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بينية في المجال البدني والنفسي لكلا الجنسين (الذكور والاناث) وكذلك سجل المجال البدني والنفسي مستوى اعلى من المجال العقلي والاجتماعي تبعا لمتغير التخصص لصالح التربية البدنية على التربية الخاصة ومعلم الصف، كما وكان المجال الاجتماعي ذا مستوى مرتفع لدى الاناث مقارنة بالذكور، بناءً على ما توصلت اليه نتائج هذه الدراسة أوصى الباحث بتشجيع طلبة كلية العلوم التربوية في جامعة اَل البيت عن ممارسة الأنشطة الرياضية، واشراك طلبة التخصص (التربية الخاصة ومعلم الصف) في ممارسة الأنشطة البدنية العملي والنظري لتطوير قابليتهم البدنية والنفسية والاجتماعية، واجراء دراسات مشابهة أخرى للجانب التطبيقي التجريبي للصحة العامة وبشكل أوسع.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the level of the public health and its relation to practicing physical activities among the students of the Faculty of Educational Sciences at Al-Bayt University. The study also aimed to identify the individual differences between the level of public health and its relation to practicing the physical activities among the students of the Faculty of Educational Sciences at Al-Albayt University according to the variables of (Physical education, classroom teacher, and special education); the researcher used the descriptive method due to its suitability to the nature of this study. To achieve the objectives of the study, the researcher prepared a questionnaire consisting of (40) items divided into the following four fields (physical, psychological, mental, and social). The study community consisted of (1800) male and female students, and the study sample consisted of (500) male and female students from the Faculty of Educational Sciences divided into three academic departments with the exception of child education since it has only female students; the study sample was randomly selected. The results of the study showed that the level of the physical health excelled among the students of the faculty of Educational Sciences at Al-Albayt university, there are statistically significant differences in the physical and psychological fields for both sexes (male and females), the physical and psychological fields had higher levels than the mental and social fields according to the variable of the specialization in favor of the physical education over the special education and classroom teacher, and the social field for the females was higher than that of the males. In light of the results of the study, the researcher recommended encouraging the students of the Faculty of Educational Sciences at Al-Bayt University to practice the physical activities, involve the students of the specializations of (special education and classroom teacher) in practicing the practical and theoretical physical activities to develop their physical, psychological and social preparedness and conduct other similar studies for the empirical applicable aspect for the physical health in a more comprehensive way
رقم ISN
534
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN